• Anonym (Dess)

Hjärntumör

Min mamma ha hjärntumör,  var hos läkaren eftersom min mamma inte kan svenska så fick jag översätta eftersom doktorn sa så allvarligà saker så kunde jag inte översätta allting för min mamma skulle så inte hon skulle känna sig nere det var att hon kunde bli förlamad i halva kroppen efter operationen eller talförmågan osv hon ska opereras om två dager! jag vet att hon vet att någon sorts handikapp kommer hon få men tror inte hon vet att det kan bli så allvarlig. Min fråga är om jag jag ska berätta allt som doktorn sa eller jag ska bara låta det vara som det är 

• Svar på tråden Hjärntumör
  • EpicF

Ja, sjävklart ska du berätta allt. Du var där som tolk i första hand, inte nära anhörig. 

Sedan är det ibland väldigt dumt att en nära anhörig är tolk eftersom man inte kan veta hur mycket patienten faktiskt får information om. 

• Anonym (a)

Självklart skall du berätta!!
    Det är mycket bättre att vara förberedd innan på vad som kan hända.
    Det är av denna anledning man aldrig brukar använda anhöriga som tolk, och de gjorde helt fel som lät dig tolka.

• Erika71

Eftersom din mamma är en vuxen människa och inte ett barn tycker jag att hon ska få veta exakt allt som doktorn sa, hon måste få en chans att bearbeta och ställa följdfrågor om vad som händer henne.

• Anonym (H)

Jag tror läkarn menade att  talproblem och/ eller förlamning kunde ev bli en biverkan efter op som oftast går tillbaka. Jag tycker din mamma har rätt att få veta

• Anonym (A 2)
    Anonym (H) skrev 2022-07-24 21:43:00 följande:
    Jag tror läkarn menade att  talproblem och/ eller förlamning kunde ev bli en biverkan efter op som oftast går tillbaka. Jag tycker din mamma har rätt att få veta
    Så kan det vara.
  • Mrs Moneybags

Du ska berätta allt för din mamma. Annars får någon annan tolka. Man har rätt att veta exakt vad som händer med ens egen kropp. 

• Anonym (Q)

Hur gör man i hennes ursprungsland och kultur? Hur har din familj hanterat svårt sjuka släktingar tidigare (om ni har gått igenom det)? I Sverige är det viktigt att patienten har tillgång till all information. Eftersom ni bor här kan du liksom inte göra fel genom att berätta allt, men om du anser att du känner din mors vilja så pass väl (kanske genom något hon har sagt eller gjort tidigare) så kan det vara motiverat att inte berätta allt för henne.

Det finns kuratorer och tolkar som kan hjälpa dig att berätta och sjukhuset måste kunna ge dig information om detta. De kommer med all säkerhet att insistera på att ge henne all information, men det är inget du behöver göra ensam.

• Anonym (Dess)

Det är bara två dager kvar till operationen! Jag har berättat det för mina nära släkt syskon men även de råder mig bestämt att jag inte ska berätta något för min mamma oroa henne eller skrämma henne så hon får en attack 

• Anonym (Stina)
    Anonym (Dess) skrev 2022-07-25 08:31:54 följande:

Det är bara två dager kvar till operationen! Jag har berättat det för mina nära släkt syskon men även de råder mig bestämt att jag inte ska berätta något för min mamma oroa henne eller skrämma henne så hon får en attack 

Din mamma blir felinformerad enbart för att hon inte kan språket. Och du står för den felaktiga informationen. Hade hon kunnat språket så hade hon fått rätt info. Hon frågar dig om du kan tolka för att hon litar på dig. Och du sviker hennes förtroende. Det är verkligen inte ok någonstans. 

Människor får inte en attack som du skriver bara sådär. Hon kanske blir ledsen och rädd. Men det har hon RÄTT att vara. 

Det du gör nu är att du skapar en situation där hon i efterhand kanske får dessa biverkningar och förstår att du ljugit för henne. Hur tror du hon mår då? Tror du inte hon kommer känna sig väldigt sviken av dig? 

Du måste ta tag i detta. Du får säga att du missuppfattat eller inte tolkat rätt och att det läkaren sa var detta. Eller säg sanningen, att du inte ville skrämma henne. 

men att undanhålla sanningen om den operation som din mamma ska genomgå för henne, och utnyttja att hon inte kan språket för att styra henne, är helt förkastligt. 

• Anonym (Anonym8)

Förlåt men är ni dumma på riktigt?! 
    Givetvis ska din mamma som är en vuxen individ ha rätten att få veta sin egen diagnos och ev biverkningar.

Vad är ni ens för människor som undanhåller en sådan sak, hade du vart min dotter så hade jag vart så otroligt besviken på hur jag uppfostrat dig. Det handlar om en människa som fött och tagit hand om dig, hur kan du då vara så respektlös. 
    Usch!

Svar på tråden Hjärntumör