Inlägg från: Anonym (a) |Visa alla inlägg
  • Anonym (a)

Hjärntumör

Självklart skall du berätta!!
    Det är mycket bättre att vara förberedd innan på vad som kan hända.
    Det är av denna anledning man aldrig brukar använda anhöriga som tolk, och de gjorde helt fel som lät dig tolka.

• Anonym (a)
    AndreaBD skrev 2022-07-25 09:29:49 följande:
    I den här situationen måste man ta hänsyn till kulturen. I en del kulturer förskönar man situationen och inte ens läkare säger hela sanningen. Din mamma tänker antagligen i dem banorna. Att det är allvarligt, det förstår hon säkert, och att det finns risker. 

Om det fanns olika alternativ- då skulle du behöva tala om för henne, så att hon kan bestämma det. Men här finns väl bara alternativet operation? De som bara säger att du måste tala om har inte varit i en sån situation. Lyssna på dina familjemedlemmar, de vet bättre i det här fallet.  Jag har själv fått ta beslut i en lite liknande situation . Jag har då förtigit för min mamma att min syster hade dött. Då var mamman dement och hade nog inte länge kvar. Då sa också nån så kab du inte göra. Men det visade sig vara bäst. Det ger inte personen något positivt att berätta. Då ska manlåta bli.
    Du ser inte skillnaden i att förtiga för en dement person att hennes barn dött, när hon själv snart skall dö... och att förtiga för en mentalt frisk person vad som kan hända efter en operation hon själv skall gå igenom?

• Anonym (a)
    AndreaBD skrev 2022-07-25 13:43:20 följande:
    Men - har hon ett annat alternativ än att operera sig? Nej. 

Och Vad händer om  hon inte gör det? Då dör hon.

Skulle hon kunna göra något viktigt nu som hon kanske inte kan göra sen, ifall hon får men? Inte på två dagar.

Så, vilken nytta skulle det göra?
    Ja, hon har ett alternativ. Hon kan tacka nej till behandling. Det finns många som gör det. Hon kanske hellre dör om 3 månader, än att bli förlamad och missta talförmågan.

För att kunna fatta ett bra beslut när det gäller den egna kroppen/det egna livet behöver man all tillgänglig information.

Kan hon inte tala sedan skulle hon tex kunna ringa massa viktiga telefonsamtal nu till släktingar i hemlandet, vänner osv. Hon kanske inte kan det efter operationen.
  • Anonym (a)
    AndreaBD skrev 2022-07-25 23:53:25 följande:
    Sjukvården, även i Sverige, måste alltid ta hänsyn till hur en patient kan reagera på en dålig prognos, eller bara på en allvarlig diagnos. Man måste alltid ta etiska beslut där. Och självklart kan kulturen vara en viktig faktor. Du kan inte riskera att någon tar livet av sig, för att man har struntat i att ta hänsyn till kulturen. 

Förresten så fick min ex-svärmor på Irland inte heller veta att hon hsde en hjärntumör. Läkaren sa till henne att det var en cyst - och till barnen att det var en tumör.
    I Sverige jobbar vi inte med att undanhålla information. Vi informerar även patienter från olika kulturer om vad de har för diagnos, lämplig behandling och eventuella biverkningar som kan uppkomma.
    Vi anser det oetiskt att undanhålla denna information för patienterna, och anser att fullt vuxna människor är kapabla att få information om sin egen sjukdom. Däremot kan vi avstå från att informera tex hur lång tid någon har kvar i livet, om patienten inte själv ställer den frågan.

Inför en operation där man kommer få men efteråt, eventuellt mycket allvarliga sådana skall patienten tydligt få veta vad som gäller. Oproffesionellt att använda anhöriga som tolk.
  • Anonym (a)
    AndreaBD skrev 2022-07-26 11:27:49 följande:
    Det ingår mer än så, det är inte så enkelt som du framställer det. Att bara slänga fram  en massa fakta - kanske även i fackspråk så att patienten inte förstår vore verkligen inte bra . Man måste alltid försäkra sig att patienten klarar av informationen och
    framför?allt inte missförstår den.
    Jag har inte talat om att "bara slänga fram en massa fakta i fackspråk som patienten inte förstår".
    Vi försöker självklart ha empatiska samtal, men fortfarande där patienten har rätt till all information, som det fungerar här i Sverige. Det ett grundfel att använda sig av anhöriga som tolk.
  • Anonym (a)
    AndreaBD skrev 2022-07-26 11:14:53 följande:
    Du har inte svarat på vad du anser om att eventuellt förneka TS mor en möjlighet till sista telefonsamtal till vänner och släktingar som inte bor i Sverige. Hon har en risk att missta talförmågan efter operationen. Bör hon inte få veta det innan för att ha chansen att tala med dem hon önskar? Bör man undanhålla henne så viktig information?
  • Anonym (a)
    AndreaBD skrev 2022-07-26 13:33:00 följande:
    Jo, det kan absolut vara en rimlig anledning att tala om. OM det verkligen finns en tydlig sån risk. Om det bara handlar om en "informed consent " där  man tar upp sånt som nästan aldrig händer (och jag misstänker det) , då är risken ändå på samma nivå som allt möjligt annat som man kan råka ut för.
    Nu är det så att det är vanligt att det finns höga risker med hjärnkirurgi. TS har fått informationen att mamman kommer att få någon sorts handikapp efter operationen, och att det kan bli så att hon blir förlamad eller inte kan tala.

Vanlig info som man jämt säger inför op är att det kan bli blödningar eller infektioner. Det gäller alltid, men händer sällan. Det låter inte som om det i detta fall handlar om en "det kommer nog inte alls att hända"-information, utan här är riskerna höga på riktigt.

Jag kan ha fel i det, men det kan du också. Du kan inte utgå från att "allt går nog bra så mamman behöver inte veta något". Du omyndigförklarar henne på detta vis. Läkarna ville att hon skulle ha informationen, för det är 1000 gånger mer traumatiskt att vakna upp och inte kunna tala om man inte hade någon aning om att det kunde hända, än att veta om att risken finns.
  • Anonym (a)
    AndreaBD skrev 2022-07-26 13:26:04 följande:
    Det säger inget om vem som gjorde rätt eller fel i det här. Informationen som vi pratar om är  väl främst en "informed consent". Det är mest för att patienten inte ska kunna stämma sjukhuset  om mot all förmodan något skulle gå snett. INTE för att det sånt som är sannolikt att hända.  Och det är ju det som många patienter missförstår. 

Självklart var det inte heller medicinskt motiverat för min ex-svärmor!
    I Sverige stämmer man inte sjukhuset. Det fungerar inte så. Det är inte därför man informerar om risker vid operation. Informationen ges så att patienten skall veta om vad som kan hända med kroppen, och kunna vara med och fatta ett beslut utifrån förutsättningarna.
    Skulle du hellre vakna upp oförberedd med stomi efter en bukoperation, än ha fått informationen innan att det eventuellt kan bli en stomi? Det finns patienter som vägrar operation utifrån riskerna jämfört med vinsten.
  • Anonym (a)
    AndreaBD skrev 2022-07-27 11:58:55 följande:

Jag tycker fortfarande att något där inte kan stämma. Man gör väl inte operationer där patienten så gott som säkert kommer att få ett svårt handikapp som enda alternativ! Då erbjuder man väl andra alternativ? Att så radikalt ta bort så mycket hjärnvävnad så att det är sannolikt att man har ett handikapp sedan - det är inte det man brukar göra. 

Därför tror jag att TS kan ha missförstått det lite. Men TS, dina bröder är läkare - fråga dem närmare hur stor risken är!

Jo, det händer att man gör sådana operationer. Alternativet kan vara att låta bli, med snar död som följd. Detta kan vara en livräddare operation som riskerar att ge svåra men.
  • Anonym (a)
    AndreaBD skrev 2022-07-27 16:31:12 följande:
    Hur vet du det? Det finns många andra sätt än att operera. Det finns mediciner och strålning, m.m. Man brukar inte operera så radikalt numera, det är vanligare att man då lämnar något av tumören kvar och försöker krympa den. 

Om det är någon som verkligen har konkret kunskap om det så är jag intresserad att höra det, men det här övertyger mig inte. 
    Är du läkare? Jag är det.
  • Anonym (a)
    AndreaBD skrev 2022-07-27 17:57:29 följande:
    Nej, det är jag inte. Men jag sa ju - om någon har fack-kunskap så lär jag mig gärna mer. Och du menar att man skulle göra en sån operation, utan en neutral tolk och utan att ge andra alternativ? Allvarligt? I så fall skulle jag nog vara ännu mer försiktig för vad man kan råka ut för ifrån svensk sjukvård.
    Ja, det är ju det alla säger- sjukvården har gjort helt fel som använt anhöriga som tolk.
    Man har alltid ett alternativ att avstå från operation. Däremot kanske det inte finns andra behandlingsalternativ.
    Sannolikt är det inte 100% risk att ts mamma får svåra men. Var tycker du gränsen går för när hon behöver veta om risken? Vid 50-50? 10% risk? 1%?
  • Anonym (a)
    AndreaBD skrev 2022-07-27 23:32:01 följande:
    20 % ungefär. 

Och om det är stor risk för att få men, då ska man verkligen försäkra sig att personen det gäller har förstått riskerna.
    Så om "bara" var 6e person som genomgår samma ingrepp blir förlamad är det inte så viktigt att vara tydlig med att detta kan hända?
Svar på tråden Hjärntumör