Anonym (poo) skrev 2022-08-05 23:04:04 följande:
Ebba är typiskt wt numera.
Nej, jag håller inte med. Bara för att ett namn förekommer bland föräldrar som har låg socioekonomisk status, är inte samma sak som att namnet är ett vad-ska-man-kalla-det-för-att-inte-förnärma-någon-namn. Traditionella, etablerade namn kan inte "bli" den kategorin namn. Man ska inte blanda ihop "namn som är vanligare bland föräldrar med låg socioekonomisk status" med "namn som personer jag anser är WT ger sina barn". Det är, faktiskt, inte samma sak.
Det som i tråden kallas WT-namn är namn som inte är etablerade, ofta kommer från USA och/eller populärkultur, är rena "hittepå", har en oetablerad stavning, stavning som ändar uttalet och/eller en massa Z, X, H inklämda. Ebba stämmer inte in på ens ett av detta.
Det finns en statistisk fastslaget samband mellan denna typ av namn och att föräldrarna har låg socioekonomisk status, det har gjort mängder med forskning på området (se till exempel länkar jag lade in i början av denna tråd).
Dessutom är flicknamn inte lika utpräglade, eller hur man ska uttrycka det. Det är större skillnad på gruppnivå mellan pojknamn, än vad det är mellan flicknamn.