Inlägg från: Embla twopointoh |Visa alla inlägg
  • Embla twopointoh

Har vi valt så hemska namn?

Anonym (XXX) skrev 2022-07-20 08:10:14 följande:
    Ja, du har rätt. Jag var trött när jag skrev det där! :) 

Fast jag tror fortfarande inte att WT skulle döpa sin son till Brian. Inte förrän det kommer någon känd rocksångare eller dataspelskaraktär som heter så. Jag har träffat en enda svensk Brian, och han är döpt efter sin brittiske far (som vägrade att gifta sig med hans mor; en tidig au pair-flicka på 1960-talet...).

Robin är för övrigt en smeknamnsform till Robert, och Robert finns ju även i Sverige. 
    Ja, men smeknamnsformen Robin är inte svensk. Smeknamnsformer som inte förekommiti svenskan, även om själva "grundnamnet" gör det, brukar väl i allmänhet räknas till den kategorin namn som diskuteras här. Tommy, Billy, Tim, Penny, Conny ...
  • Embla twopointoh
    Tobben skrev 2022-07-20 08:13:36 följande:

Det är lite lustigt att det fortfaranda verkar vara tabu att döpa sin son till Adolf, när det i övrigt verkar vara väldigt liberalt att välja namn.

WWII ligger för nära i tid, tror jag. Kanske att Adolf börjar kunna funka igen inom några generationer, kanske kommer det alltid att vara alltför nära förknippat med Hitler för att det ska "gå" att kalla små pojkar för det igen. Jag tycker själva namnet är rätt gulligt, men associationerna går inte att bortse ifrån.
  • Embla twopointoh
    Tobben skrev 2022-07-20 09:17:06 följande:
    Det är få som kan något om historia idag. Kan man döpa barnen efter asarna helt utan eftertanke borde det gå fint med Adolf också, det var det jag syftade på var lite lustigt.

Hoppas dubbelnamnen blir inne igen. Vad sägs om Josef-Adolf?
    Så länge vi pratar om normalbegåvade som inte vuxit upp i en isolerad sekt mitt i sjumilaskogen, tror jag inte det är möjligt att undgå att veta vem Hitler var, eller i alla fall ha uppfattat så mycket att han var inte så snäll och fortfarande inte är speciellt populär. Det är inte jämförbart med asarna, eller ens med Stalin. Möjligtvis med Trump.
  • Embla twopointoh
    Tobben skrev 2022-07-20 09:40:45 följande:
    Nog tycker jag att Stalin var tillräckligt extrem för att motivera det orimliga i att döpa någon till Josef.
    Men kommuismen har aldrig varit lika tabu som nazismen. Jag får för mig att väldigt få har glömt Hitler, medans betydligt fler är mindre säkra på vem Stalin var.

Mäktigt ändå att en enda person kan utrota ett namn så effektivt som Hitler gjorde.

Donald kommer skena i statistiken närmsta åren!
    Jag vet faktiskt inte varför det har blivit så att Hitlers förnamn förknippas mer med enbart honom än vad Josef gör med Stalin. Kanske för att det finns många fler historiska Josef än historiska Adolf, även om det senare råkar vara ett kunganamn här i Sverige så är ju inte det fallet i andra Västländer.

Ja, det är ett riktigt hyckleri att kommunism ses det genom fingrarna med. Fast det är en annan diskussion.
  • Embla twopointoh
    Xenia skrev 2022-07-22 00:38:36 följande:

Vad är det för fel på Elina? Det är ett finskt namn, är man WT då?

Zacharias är ett gammalt bibliskt namn, så det kan jag inte se som WT. Men han kanske kallas för Zach eller Zacke.

Vad som är WT-namn är alltså inte skrivet i sten utan helt subjektivt.

Jag anser att inget namn jag hittat i min släktforskning är WT utan ett traditionellt namn. WT är "nya" namn, iaf nya i svenskan.

Nej, helt subjektivt är det definitivt inte. Det finns etablerat samband mellan vissa namn och föräldrarnas utbildning/socioekonomisk status. Se länkarna jag hänvisat till tidigare i tråden.

Men, gränserna är dels inte alltid knivskarpa, och dels kan inte en del skilja på deras egen personliga åsikt/fördomar och statistik. Som jag skrivit tidigare, så förstår många inte skillnaden mellan "WT-namn" och "namn jag tycker är fula", eller för den delen "namn som personer jag anser är WT har gett sina barn".

Fast, bara för att ett namn förekommit och du kan hitta det i din släktforskning, betyder inte det automatiskt att namnet är traditionellt eller etablerat i Sverige. Det krävs liksom mer för det än att en eller en handfull människor i en släkt har hetat ett visst namn.
  • Embla twopointoh
    Anonym (X) skrev 2022-07-22 10:57:07 följande:
    Det blir ju lite speciellt då dock, när tex Kronprinsessan döpte sin dotter till Estelle. Det är ju knappast etablerat och hade de varit Vickan och Danne i en förortstvåa, så hade det setts mer WT. Så namn som blir WT-kopplade i en grupp kan undkomma det i en annan.
    "Speciellt" är nog precis rätt ord, kungafamiljen står väl lite utanför det hela, de bedöms kanske inte riktigt på samma sätt som resten av svenskarna. Jag tror du har helt rätt i att i och med att vi har en tronföljare som heter det, så ger det en annan "klang" till namnet i folks medvetande.

Samtidigt känner jag, och säkert många med mig, att Estelle ändå är ett klassiskt namn som finns i deras släkt och som går utmärkt att uttala på svenska, även om det inte är speciellt vanligt i Sverige. Jag hade tyckt det vore mycket mer häpnadsväckande om hon fått heta Nova-Li, Savannah eller Melizza.

Det är, som sagt, en skala.
  • Embla twopointoh
    nihka skrev 2022-07-22 20:46:23 följande:
    Vänd på det. Av alla "olyckskorpar" har fler ett namn som är populärt bland den generationen. Väldigt få ungdomar som hamnar snett idag heter Gösta eller Kerstin.
    Det finns gott om studier på området, både svenska och utländska, och de visar att det finns ett statistiskt samband mellan namnval och föräldrarnas utbildning/socioekonomisk status, och även indikationer på att det finns korrelation med barnets uppväxt och möjligheter (sedan är såklart korrelation inte samma sak som kausalitet). Det är alltså ingen myt att vissa typer av namn är vanligare i vissa grupper.

Som alltid, finns det naturligtvis undantag och individer som inte följer mönstret, men att mönstret finns där, det är etablerat.
  • Embla twopointoh
    nihka skrev 2022-07-22 21:09:46 följande:
    Det finns också en stark korrelation mellan brottslighet och våra vanligaste namn:

spraktidningen.se/2013/01/sa-heter-den-svenska-genomsnittsbrottslingen/
    Av någon anledning kan jag inte läsa artikeln (är den bakom betalvägg?). Har de som gjorde denna studie enbart kollat namn, eller har de tagit med saker som föräldrarnas/brottslingarnas utbildning/socioekonomisk status och gjort en procentuell beräkning? Om man inte gör den typen av jämkningar, så är det ganska självklart att de vanligaste namnen är just vanligast oavsett sammanhang, men det är lika intetsägande som att säga att det alltid är någon som är längst i en kö ...
  • Embla twopointoh
    Anonym (XXX) skrev 2022-07-22 22:30:44 följande:
    Man kan ju först och främst konstatera, att de uteslutit alla utländska namn, som helt säkert måste ha befunnit sig högt uppe på den listan...
    Det är ju precis vad jag menade med att man kan behöva ta med i beräkningen fler saker än bara vad som är vanligast. Invandrare med icke-svenska namn är, uppenbarligen, färre i antal än vad svenskfödda med svenska namn är. Om man därför tittar enbart på det vanligaste namnet, är det rätt självklart att det blir ett vanligt svenskt förnamn och efternamn, eftersom det finns ett större antal som heter det.

Men, och det här är ett men som många försöker ignorera eller avfärda, så är invandrare överrepresenterade i brottsstatistiken jämfört med svenskar, om man ser det procentuellt.

På samma sätt blir det här, att bara hävda att det vanligaste namnet i svenska fängelser är Mikael Johansson, och sedan totalt ignorera att man kan behöva ta med fler faktorer för att jämförelsen ska bli relevant, är antingen okunnigt eller så ligger det en agenda bakom.

Dessutom talar vi inte om brott eller brottsstatistik i den här tråden, utan om det som kallas för WT-namn. Och där är det etablerat genom otaliga studier, att vissa typer av namn är vanligare i vissa typer av grupper. Det går inte att försöka sjabbla bort med artiklar om "Mikael Johansson".
  • Embla twopointoh
    nihka skrev 2022-07-23 06:52:16 följande:
    Tråden handlar inte om invandrare.

Det var du som tog upp korrelationen namn - socioekonomisk status och personer med låg socioekonomisk status är klart överrepresenterade på kåken. Det vanligaste namnet var där Mikael Johansson och det är inte så konstigt eftersom Johansson är Sveriges vanligaste efternamn och Mikael var det tredje vanligare mansnamnet. Ändå har varken Mikael Johansson, Mikael eller Johansson nämns som kandidater i tråden.
    Jag vet att tråden inte handlar om invandrare, jag bara tog det som en parallell till det vi pratar om, nämligen att man behöver ta med fler faktorer för att en jämförelse ska bli relevant.

Det ligger till så att "WT-namn" (och jag vill, återigen säga att jag ogillar detta uttryck) och "topplistenamn" inte är exakt samma sak. De går i varandra delvis, ja, men det är inte samma sak. Det är nog en viktig orsak till att MIkael inte nämnts i tråden, en annan är att de namn som främst tagits upp i tråden är namn som är vanliga på barn som fötts de senaste typ 20 åren (Kevin och Y-namnen är väl undantagen), och Mikael var trendigt på 70-talet, och en tredje är att just bibliska namn ytterst sällan hittas i den kategori av namn som diskuteras här.
Svar på tråden Har vi valt så hemska namn?