nihka skrev 2022-07-26 23:06:08 följande:
Precis. Det finns inga namn som inte är importerade. Alla våra gedigna svenska namn har alla vid något tillfälle varit nya mer eller mindre innovativa importer.
Ja, i princip alla våra namn är importerade. Men betyder det att det inte finns några svenska namn alls? Nej, anser jag, eftersom det är skillnad på ett namns ursprung och i vilket språk det används, om du förstår vad jag menar.
Mats till exempel, är en svensk form av Matteus,den latinska formen av ett grekiskt, bibliskt namn, som ytterst är hebreiskt. Betyder det att Mats, som är en form som inte förekommer någon annan stans än i svenskan (danska är det Mads, norska har jag inte koll på om det finns i, det skulle jag behöva googla), inte är ett svenskt namn, utan hebreiskt? Trots att Mats inte finns som namn på hebreiska?
Jag anser det resonemanget, att det inte finns några svenska namn (eller vilket språk det nu handlar om), därför inte riktigt är hållbart. Namn kan ha ursprung i andra språk, men varje folk gör namnet till sitt, genom att anpassa uttal, stavning, eller göra egna former, varianter och/eller smeknamn av det.
Exakt vad som krävs för att ett namn ska anses svenskt, det finns det nog inga klara gränser för. Men i alla fall att uttalet och kanske även stavningen anpassats till svenska, och att det använts i hyfsat stor utsträckning i minst ett par, tre generationer. Det ska vara ett namn som "alla" känner igen, kan relatera till och stava till (i alla fall den/de etablerade stavningen).