nihka skrev 2022-07-23 15:36:10 följande:
Jag tackar igen för dina sakliga inlägg där du tycker om att förklara att vatten är blött och att andra människor är okunniga, har en agenda och behöver kunna hålla flera saker i huvudet samtidigt. Tack, tack och åter tack!
Det är inte du som ska försöka hålla flera saker i huvudet samtidigt och betänka att sambandet mellan namn och socioekonomisk grupp inte behöver ha så mycket att göra med vissa namn utan att det är mer generella tendenser? Eller vad kategoriserar du namnet Liam som? Ett namn som personer högre upp på samhällsstegen ger sitt barn då det är ett anrikt irländskt namn med frankiska rötter där familjen hoppas på en karriär inom den anglosaxiska språkvärlden eller ett kreativt kortnamn, istället för William som personer längre ner på samhällsstegen ger sina barn för att de vill att deras barn ska associeras med rapparen Liamoo?
Liam är ett av de populäraste mansnamnen idag och skulle någon av dem "hamna snett" beror det inte huvudsakligen på varken hur många det finns eller vilken socioekonomisk grupp som har valt namnet och varför.
Sambandet mellan vissa typer av namn och socioekonomisk status/utbildning hos föräldrar är väl belagt, vilket jag har källor till som finns tidigare i tråden. Sedan har varken jag eller någon annan påstått att namnet i sig orsakar till exempel kriminalitet. Jag har också flera gånger sagt att det inte är svart eller vitt, att korrelation inte är samma sak som kausalitet och så vidare. Hur många gånger ska jag behöva skriva det i en och samma tråd?
Så fort man försöker diskutera detta statistiska samband, kommer det i princip alltid personer som ska dels klistra på en åsikten om att man lägger olika värdering i namnen eller personerna som ger dem/bär dem, och dels att det ju absoluuut inte kan vara sant att detta samband existerar, för de vet minsann en Cevin eller Liam vars föräldrar är hjärnkirurger (eller, att den enbart skulle handla om namnets vanlighet, vilket jag redan visat att så inte är fallet, verkligheten är mer komplicerad än så). Det är orsaken till att jag, som du uttrycker det, ibland känner mig nödd och tvungen att förklara att vatten är vått, eftersom det inte verkar vara lika självklart för alla. Så du får ursäkta att jag känner behovet av att lägga in brasklappar då och då, eftersom annars blir man överhopad med diverse halmgubbar. Och då kände du dig utpekad och skriven på näsan i stället.
Damn you if you do, and damn you if you don't.