Anonym (XXX) skrev 2022-07-03 20:01:25 följande:
Jag tror faktiskt inte att det ÄR olagligt (frågan har vad jag vet inte varit uppe i en domstol) av ett privat labb, att ta celler från fostervattnet för att kolla för DS (vilket ÄR lagligt), och samtidigt skicka lite vidare till ett labb som tar fram en fulllständig DNA-profil. Som föräldrarna får. Detta är alltså inte biologiskt material, utan det är bara en förteckning på alla genvarianter i barnets genom, på papper.
Sedan kan föräldrarna skicka detta till en läkare utomlands, som läser ut risken för homosexualitet, enligt vad han kan se från fostrets genkombination. Jag kan inte se att det kan vara olagligt heller. Och är mamman sedan mindre än 18 veckor gången, så är det inte olagligt för henne att göra abort i Sverige. Hon behöver inte ange orsaken. Det är det som ÄR fri abort - att man får göra abort av vilken orsak man vill. Men du kanske har en lite abortmotståndare inom dig..?
Jag förstår att du vill verka smart och fyndig. Du tror du har hittat någon slags kryphål och tycker att du har hittat ett sätt att överlista men det låter bara okunnigt, svagbegåvat och dumt.
Det går inte att testa för homosexualitet så givetvis finns det inga lagar kring det men det finns starka lagar som rör sig i de regionerna som t.ex GMO, kloning mm Det finns också etiknämnder så tester och sjukvård är långt ifrån den vilda västern du vill få det till.
Anonym (???) skrev 2022-07-03 20:30:37 följande:
Det anser jag om självklart.
Fast du kanske vill he ett homosexuellt barn?