• Anonym (Mamma)

Kort tonåring

Min dotter är 14 år och knappt 150 cm. jag är själv bara 155 cm och hennes pappa 174. Jag tror att hon nu slutar växa, eller i alla fall växer väldigt lite. 

jag är så rädd att hon ska må dåligt över detta. hon har alltid legat lite över den tillväxt kurva jag själv låg på och kom in i puberteten ungefär i samma ålder som jag gjorde. men nu när jag misstänker att hon nästan slutat växa blir jag oroad över hur hon ska må över det. Jag tror inte att hon själv förstått att hon inte kommer växa så mycket mer. 

jag själv får OFTA höra från vuxna människor att jag är kort, att jag ser ut som ett barn, att jag knappt syns för att jag är så liten osv. Näst intill mobbning av vuxna och det tär naturligtvis på självförtroendet. är jätte rädd att min dotter ska uppleva liknande, må dåligt över sin längd. 

pratade med skolsköterskan för nått åt sen som i princip skattade bort det och sa att tillväxthormon inte är att tänka på. 

och så kanske det är? men vill ändå höra andras erfarenheter och om man kan göra något? 

• Svar på tråden Kort tonåring
  • Anonym (1.53)

Det som är svårast att inte vara så lång är byxor tycker jag men nuförtiden finns petitkläder på många ställen på nätet ex zalando.

• Anonym (151)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-06-30 21:56:22 följande:
    Kort tonåring

Min dotter är 14 år och knappt 150 cm. jag är själv bara 155 cm och hennes pappa 174. Jag tror att hon nu slutar växa, eller i alla fall växer väldigt lite. 

jag är så rädd att hon ska må dåligt över detta. hon har alltid legat lite över den tillväxt kurva jag själv låg på och kom in i puberteten ungefär i samma ålder som jag gjorde. men nu när jag misstänker att hon nästan slutat växa blir jag oroad över hur hon ska må över det. Jag tror inte att hon själv förstått att hon inte kommer växa så mycket mer. 

jag själv får OFTA höra från vuxna människor att jag är kort, att jag ser ut som ett barn, att jag knappt syns för att jag är så liten osv. Näst intill mobbning av vuxna och det tär naturligtvis på självförtroendet. är jätte rädd att min dotter ska uppleva liknande, må dåligt över sin längd. 

pratade med skolsköterskan för nått åt sen som i princip skattade bort det och sa att tillväxthormon inte är att tänka på. 

och så kanske det är? men vill ändå höra andras erfarenheter och om man kan göra något? 

Jag är vuxen och är 151 cm . Jag har aldrig velat vara längre och jag hoppas att din dotter blir en av dem som faktiskt blir stolt över att vara kort. Det är gulligt och män tycker i dem flesta fallen att det är attraktivt. Allt handlar om självförtroende. Min mamma tog mig till läkare osv och dem sa att jag skulle bli 165 . Det verkade son om mina föräldrar var mer oroliga för min längd än vad jag var. Jag är gift med en man som är 182 och det ser inte konstigt ut. Bara gulligt och han älskar min längd. Få henne att känna att det är helt ok och tom positivt att hon är kort. Det kan se klumpigt ut när tjejer är för långa.

Hoppas det går bra 
  • Anonym (Tvillingmamma)

Självklart är det inte fel att vara kort, och det är alla föräldrars jobb att lära sina barn att alla är olika och att barnen duger som de är utseendemässigt. Att det finns vissa skönhetsideal ja, men att många avviker från detta och ändå får bra liv. Att skönhet inte är allt, till stor del subjektivt osv. Samt att det finns fördelar både med att vara lång och att vara kort. Att framhålla det ena som bättre än det andra, tillhör inte moget föräldraskap. Att säga att långa tjejer kan se klumpiga ut, är lika fel som att racka ner på korta.

• fornminne

Anonym 151, så du tycker att långa tjejer ser klumpiga ut? Hur tror du det känns för en 180-tjej som kanske har komplex för sin längd? Skulle du vilja höra nedsättande kommentarer om din egen ringa längd? Du skriver att du gillar att vara kort och det är bra, men man måste faktiskt inte ställa långa och korta mot varandra. 

• Anonym (Skolsköterska)

Hej,

Jag jobbar som skolsköterska och kan berätta hur vi brukar göra där jag arbetar.

Man utgår från föräldrarnas medellängd (fråga er skolsköterska om du är osäker på hur eran ser ut) och om barnets kurva ligger 2 SD kurvor under denna är det dags för remiss till barnläkarmottagning. Det finns även annat man tittar på tex om barnet sjunkit på längdkurvan eller inte spurtar på längden när hen kommer in i puberteten. 

Om barnet remitterats till barnläkarmottagning och de finner en anledning att ge tillväxthormoner så brukar det behövs göras senast i början av puberteten.

I ert fall skulle jag be skolsköterskan boka en tid till skolläkaren för att diskutera mer och gå igenom tillväxten. Er föräldrars oro är tillräcklig för att få en tid.

• Anonym (Halvkort)

Jag växte 2 dm. sen jag hade fått mens. Det här med längd verkar mer och mer bli bekymmersamt för många föräldrar. Upplevde inte alls att man tittade snett vare sig på riktigt korta tjejer eller riktigt långa tjejer när jag var barn/tonåring/ung. Kanske det beror på att alla mina fastrar och mostrar var mellan 150-164 långa. 
    Jag har en kompis som är endast 1,41 lång- dvs per definition kortväxt. Största problemet är kläder och att nå upp, men inte vad folk tyckt. Hon är ju som alla andra f.ö. Man "är" ju inte sin längd utan en person. 

• Anonym (151)
    Anonym (Tvillingmamma) skrev 2022-07-02 11:17:38 följande:

Självklart är det inte fel att vara kort, och det är alla föräldrars jobb att lära sina barn att alla är olika och att barnen duger som de är utseendemässigt. Att det finns vissa skönhetsideal ja, men att många avviker från detta och ändå får bra liv. Att skönhet inte är allt, till stor del subjektivt osv. Samt att det finns fördelar både med att vara lång och att vara kort. Att framhålla det ena som bättre än det andra, tillhör inte moget föräldraskap. Att säga att långa tjejer kan se klumpiga ut, är lika fel som att racka ner på korta.

Ne du har rätt. Jag ber om ursäkt. Det behöver inte se klumpigt ut att vara lång. Det va dumt sagt. Sorry
  • Anonym (Margit)

Troglitvis växer hon lite till .Hon är bara 14 år.

• Anonym (Beror på)
    Anonym (Margit) skrev 2022-07-04 22:15:24 följande:
    Har inget med åldern att göra.. har att göra med när man kommer in i puberteten .. själv växte jag i ca 2 år efter första ” riktiga” mensen..jag är idag vid 40 lika lång som jag var på sista kontrollen hos skolsköterskan i årskurs 6 dvs då jag var 11,5 år …hela 157 cm lång
    ( har aldrig haft några större problem med att vara kort,förutom då jag ska köpa byxor …hittar aldrig några som passar i längd…de sk petit modellerna kan jag inte ha då jag trots att jag är lång som en 11-12 åring inte har en 11-12 årings kropp utan jag har både höfter och midja ..o efter 3 barn även lite mage - är dock inte överviktig ..men kilona sitter inte på samma ställen längre
  • Anonym (A)
    Anonym (Margit) skrev 2022-07-04 22:15:24 följande:
    Hoppas det.
  • Anonym (Tvillingmamma)
    Anonym (Beror på) skrev 2022-07-07 12:50:32 följande:
    Har inget med åldern att göra.. har att göra med när man kommer in i puberteten .. själv växte jag i ca 2 år efter första ? riktiga? mensen..jag är idag vid 40 lika lång som jag var på sista kontrollen hos skolsköterskan i årskurs 6 dvs då jag var 11,5 år ?hela 157 cm lång
    ( har aldrig haft några större problem med att vara kort,förutom då jag ska köpa byxor ?hittar aldrig några som passar i längd?de sk petit modellerna kan jag inte ha då jag trots att jag är lång som en 11-12 åring inte har en 11-12 årings kropp utan jag har både höfter och midja ..o efter 3 barn även lite mage - är dock inte överviktig ..men kilona sitter inte på samma ställen längre
    Fast enligt de källor jag har hittat, växer många hela puberteten, bara olika mycket. De flesta slutar alltså inte växa redan i början av puberteten. Du kanske gjorde det, men det kan ha berott på att du redan hade uppnått en genetiskt trolig längd. Har man inte det, växer man oftast lite till, ibland en hel del.

Jag var 160 cm lång när jag var 12 år. (Hade dock inte fått mens än). Växte 8 cm till i tonåren. Min vuxenlängd är 168 cm, vilket stämmer genetiskt, om man nu ska gå efter hur andra i min släkt ser ut. Mamma är 165 cm, pappa var 175 cm, syrran är 167 cm, moster är 173 cm osv.
  • Anonym (Xcc)

Jag är 156 och jag har aldrig mått dåligt över min längd. Jag trivs utmärkt att vara kort. Jag har aldrig fått några kommentarer jag upplevt som elaka heller. 
    För inte över din oro på dottern. 

Svar på tråden Kort tonåring