• Anonym (151)

Kort tonåring

Anonym (Mamma) skrev 2022-06-30 21:56:22 följande:
    Kort tonåring

Min dotter är 14 år och knappt 150 cm. jag är själv bara 155 cm och hennes pappa 174. Jag tror att hon nu slutar växa, eller i alla fall växer väldigt lite. 

jag är så rädd att hon ska må dåligt över detta. hon har alltid legat lite över den tillväxt kurva jag själv låg på och kom in i puberteten ungefär i samma ålder som jag gjorde. men nu när jag misstänker att hon nästan slutat växa blir jag oroad över hur hon ska må över det. Jag tror inte att hon själv förstått att hon inte kommer växa så mycket mer. 

jag själv får OFTA höra från vuxna människor att jag är kort, att jag ser ut som ett barn, att jag knappt syns för att jag är så liten osv. Näst intill mobbning av vuxna och det tär naturligtvis på självförtroendet. är jätte rädd att min dotter ska uppleva liknande, må dåligt över sin längd. 

pratade med skolsköterskan för nått åt sen som i princip skattade bort det och sa att tillväxthormon inte är att tänka på. 

och så kanske det är? men vill ändå höra andras erfarenheter och om man kan göra något? 

Jag är vuxen och är 151 cm . Jag har aldrig velat vara längre och jag hoppas att din dotter blir en av dem som faktiskt blir stolt över att vara kort. Det är gulligt och män tycker i dem flesta fallen att det är attraktivt. Allt handlar om självförtroende. Min mamma tog mig till läkare osv och dem sa att jag skulle bli 165 . Det verkade son om mina föräldrar var mer oroliga för min längd än vad jag var. Jag är gift med en man som är 182 och det ser inte konstigt ut. Bara gulligt och han älskar min längd. Få henne att känna att det är helt ok och tom positivt att hon är kort. Det kan se klumpigt ut när tjejer är för långa.

Hoppas det går bra 
  • Anonym (151)
    Anonym (Tvillingmamma) skrev 2022-07-02 11:17:38 följande:

Självklart är det inte fel att vara kort, och det är alla föräldrars jobb att lära sina barn att alla är olika och att barnen duger som de är utseendemässigt. Att det finns vissa skönhetsideal ja, men att många avviker från detta och ändå får bra liv. Att skönhet inte är allt, till stor del subjektivt osv. Samt att det finns fördelar både med att vara lång och att vara kort. Att framhålla det ena som bättre än det andra, tillhör inte moget föräldraskap. Att säga att långa tjejer kan se klumpiga ut, är lika fel som att racka ner på korta.

Ne du har rätt. Jag ber om ursäkt. Det behöver inte se klumpigt ut att vara lång. Det va dumt sagt. Sorry
Svar på tråden Kort tonåring