• Anonym (Mamma)

Kort tonåring

Min dotter är 14 år och knappt 150 cm. jag är själv bara 155 cm och hennes pappa 174. Jag tror att hon nu slutar växa, eller i alla fall växer väldigt lite. 

jag är så rädd att hon ska må dåligt över detta. hon har alltid legat lite över den tillväxt kurva jag själv låg på och kom in i puberteten ungefär i samma ålder som jag gjorde. men nu när jag misstänker att hon nästan slutat växa blir jag oroad över hur hon ska må över det. Jag tror inte att hon själv förstått att hon inte kommer växa så mycket mer. 

jag själv får OFTA höra från vuxna människor att jag är kort, att jag ser ut som ett barn, att jag knappt syns för att jag är så liten osv. Näst intill mobbning av vuxna och det tär naturligtvis på självförtroendet. är jätte rädd att min dotter ska uppleva liknande, må dåligt över sin längd. 

pratade med skolsköterskan för nått åt sen som i princip skattade bort det och sa att tillväxthormon inte är att tänka på. 

och så kanske det är? men vill ändå höra andras erfarenheter och om man kan göra något? 

• Svar på tråden Kort tonåring
  • Anonym (aaa)

Prata i vart fall inte med henne som om det vore ett problem, om hon själv inte upplever det så!
    Jag är 156 cm, när jag gick i högstadiet och läste att man slutar växa ca ett halvår efter att man fått mens - då insåg jag att jag inte skulle växa så mycket mer. Jag var faktiskt bekymrad över det ett par månader men sen släppte jag det. Jag insåg utan att prata vare sig med föräldrar eller sköterska eller någon, att jag inte kunde påverka min längd, att jag var en bra person precis som jag var
    Därför tror jag du bara ska låta din dotter vara, om hon inte tar upp det själv. Hon komme inse, precis som jag gjorde. 

Ja, det finns folk som ibland påtalar att man inte är så lång, men jag upplever att de flesta inte gör det. Jag är idag drygt 50 år gammal, tänker sällan på min längd över huvud taget och har sällan varit i situationer där folk varit elaka eller skojat på min bekostnad. 

• Anonym (Qwerty)

Genetiskt har hon ju inte oddsen på sin sida. Kan hon ha Turners syndrom? Iaf bör man få tillväxthormoner tror jag

• Anonym (S)

Jag är 155 cm kort. Gillar det ej men mest pga hur kläder inte gör sig. Annars känner jag mig inte så liten på jorden men jag är stor i orden.

• Anonym (Lillis)

Jag är 152 cm lång (eller kort) och har alltid fått höra att jag är gullig, ser yngre ut än jag är, frågor om jag är dvärg etc. Jag har dock aldrig haft problem med min längd själv och aldrig tagit åt mig av vad någon säger heller. Mina döttrar är allihopa korta och min yngsta kommer nog att bli kortast. Hon tycker att det är jobbigt att vara kort och får precis som jag kommentarer. Jag kan bara hjälpa henne med att bygga på självkänslan så pass mycket att hon inte bryr sig i vad andra säger. Hon har en tanke om att hon kommer att kunna bli längre än oss andra, men jag får ärligt berätta för henne att hon nog kommer att hamna någonstans mellan mig och systrarna och att det bara är att acceptera. Hon är ju perfekt så. Och det är inget fel med att vara kortare. Hon får acceptera att hon nog alltid kommer att få höra att hon är gullig. Men åh vad jag själv önskade att jag skulle få höra att jag var snygg som tonåring istället för gullig. 

(Man får tillväxthormoner om det finns för lite av hormonerna i kroppen, inte annars. Jag fick lämna prover som barn för att de skulle utreda om jag hade för lite av hormonet i kroppen eller om det var genetiskt. Men det var genetiskt). 

• Anonym (Isa)
    Anonym (Qwerty) skrev 2022-06-30 22:20:00 följande:

Genetiskt har hon ju inte oddsen på sin sida. Kan hon ha Turners syndrom? Iaf bör man få tillväxthormoner tror jag

Man får inte tillväxthormon när man gått in i tonåren. 
  • Anonym (Teddy)

Men hon måste ju ha blivit undersökt?

• Anonym (Felicia)

Handlar nog i grunden om att acceptera sig själv och hur man ser ut. Jag är själv över medellängd , 180 cm. Har hela mitt liv fått kommentarer om det. Idag har jag äntligen accepterat mig själv men lidit mycket av det i ungdomen då man inte ville stå ut från mängden. men din dotters längd kanske inte är ett problem ens för henne, så tycker inte du ska ta upp det heller

• Anonym (Tvillingmamma)

Slutar man verkligen växa helt eller nästan helt när man har fått mens? Jag gick tillbaka till gamla anteckningar och tittade. När jag var 12 år var jag 1.60. När jag var 16 år var jag 1.66, när jag var 18 år var jag 1.68, vilket är min vuxenlängd. Jag växte alltså 2 cm mellan 16 och 18. Mensen fick jag vid knappt 14.
    Min bästa kompis fick mens när hon var 12. Hon är 1.76 lång. Inte en chans att hon var så lång när vi var 12-åringar, högst 1.70. Så kolla upp det där ordentligt TS, innan du drar förhastade slutsatser. Din dotter kan mycket väl bli lika lång som du i slutändan, men troligen inte längre än så. 

• Anonym (Tvillingmamma)

Jag kollade upp olika källor och det verkar som jag har rätt. Flickor växer betydligt mer före första mens än efter, men fortsätter växa även efter. Särskilt om de får mens tidigt. Får de mens senare, eller redan har uppnått en generiskt trolig längd, kanske de inte växer så mycket mer. Men den genomsnittliga åldern för att vara helt färdigväxt på längden, är 17 år för flickor och 19 år för pojkar. Det är flera år dit för din dotter TS. Sen finns det flickor som slutar växa helt när de är ca 15 år, men det finns också flickor som växer på längden till 18-19 år och pojkar till 21 år. Det är väldigt olika. Jag läste också att även om många flickor inte växer mer än några cm till efter första mens, förekommer det att de växer upp till en dm.

• Anonym (1.53)

Jag är kort 1.53 men kan inte påstå att jag lidit av det mycket varken som tonåring eller vuxen. Väldigt få gånger har någon kommenterat att jag är kort. 

Vår dotter är beräknad att bli runt 1.60 eller lite längre, hennes pappa är 1.80. Det finns tjejer i hennes klass som är kortare än hon är så kortast är hon inte. Vi pratar mycket om att alla ser olika ut och jag tror inte dottern har några som helst problem med att hon inte troligtvis kommer bli så jättelång. Hon lär växa ifrån mig sen Solig

Svar på tråden Kort tonåring