• Anonym (Dum och Snål?)

Hur många sommarklänningar får er dotter?

Hur många sommarklänningar har ni köpt i år till er dotter i förskoleåldern?

Min dotter är 4 och vill mest ha klänning  själv tycker jag det verkar opraktiskt att leka i, åka rutschkana,  klättra springa osv.

Men som sagt villl hon ha det och får ofta ha det också. Dock har jag bara köpt 3 sommarklänningar i år till henne som hon får variera mellan. Är det snålt?
     Hon har fått två par shorts några t shirts också. 

Tycker det ändå funkar bra bara man tvättar ofta, och varje dag är ju inte shorts/ klänning väder även om varit så länge nu. Borde hon få fler klänningar? 

• Svar på tråden Hur många sommarklänningar får er dotter?
  • Anonym (Ninni)

Vi ärver, så vi bestämmer inte själva hur mycket vi får, men tre klänningar är nog ungefär vad de brukat ha. Kanske fyra. Då har de plockat ut sina favoriter ur jättehögen vi ärvt. 

Vi har försökt undvika de ärmlösa klänningarna. Som du säger blir det ju så mycket sol på axlarna. En liten holkärm bör det vara iaf. De utan ärm har de fått ha under lite svalare dagar med en tröja under. 

Vi har inte brytt oss om att ha cykelbyxor för att dölja trosorna i förskoleåldern. De är så små då (barnen alltså! ).

• Anonym (Ninni)

Vad gäller mängd kläder så bör man tänka på att tygproduktion är riktigt uselt för miljön. Det går åt massvis med vatten och energi. Och utsläpp blir det också. Vi vinner mycket på att hålla nere konsumtionen av kläder och textil. 

Svenskarna konsumerar mer och mer kläder trors larmrapporter om klimateländet och annan negativ miljöpåverkan. Vi behöver skärpa oss rejält. Läs gärna mer hos Naturvårdsverket! :)

https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/textil/ 

• Anonym (A)
    Anonym (Ebba) skrev 2022-06-28 19:55:09 följande:
    Ser inga som helst problem. Så länge hon har kläder efter väder som är hela och rena är det allt som är viktigt. Instämmer i att funktion är viktigare än stil. 
    Håller med
  • nernu

Så länge som det alltid finns hela och rena kläder att tillgå så är det ingen vanvård. Det handlar väl bara om hur ofta man orkar tvätta. 

• Anonym (Jenna)

det tycker jag inte. Min 2 åring har bara fått två nya klänningar; från polarn och från Lindex. dock är hon mer pojkflicka redan och vill helst ha på sig svala byxor  och tröjor

jag håller med om det där med klänningar utan ärm. Jag vill inte att mitt barn springer med klänning utomhus utan ärmar, jag är jättenoga med att hon inte får utsätta sig för solens skadliga strålar i onödan. Tar givetvis på solkräm men bästa skyddet är kläder tycker jag

• BuoBä
    Anonym (Dum och Snål?) skrev 2022-06-28 20:29:33 följande:

Finns ju billiga sommarklänningar på Hm.com för sådär en 50 lapp, men de är helt ärmlösa. Vågar inte att hon ska ha sådana mitt på dagen, då jag tänker att man bränner axlarna lätt?

Men de sant, det hindrar nog inte lek så mycket, är kanske mest min föreställning om att klänning är man bara " fin" i.

Brukar ni se till att de har tex cykelbyxor under?

Hon vill mest ha klänning men ibland är de i tvätten så hon måste ha shorts någon dag, därför känner jag mig lite dum mot henne. Kanske borde få åtminstone en till. Men nu går vi in i juli snart och det är kanske bara drygt en månad kvar av klänningväder.

Hon har ju någon långärmad klänning/ tunika också

De där ärmlösa är väldigt praktiska. T-shirt under eller tunn skjorta över när det är risk för att bränna sig. Långa tights, cykelbyxor eller bara trosor beroende på temperaturen. Eftersom det inte finns några ärmar som kan bli för korta och de är ganska vida i modellen så räcker de i flera somrar. Vi har allt från 110 till 134 nu, till dottern som är ca 125 cm lång. Den i 110 är väl i ärlighetens namn mer som en tunika, men det funkar.
    Vi använder dem dessutom på vintern, över underställ de dagar dottern har det på förskolan. Det skyddar understället mot fläckar, men blir inte bylsigt eller för varmt.

Vi har _väldigt_ mycket kläder just nu för vi ärvde från flera håll, så jag ska inte säga hur många klänningar vi har. =^_^=
  • Anonym (Tjipp)

Har rätt många klänningar eftersom hon gillar det, har även köpt cykelbyxor att ha under. Inte för att dölja trosor som någon skrev men för att hon inte ska få stickor av att klättra på trä, eller bränna sig av att sätta sig på rutschbana som solen gassat på etc?

• Jemp
    Anonym (Dum och Snål?) skrev 2022-06-28 20:29:33 följande:

Finns ju billiga sommarklänningar på Hm.com för sådär en 50 lapp, men de är helt ärmlösa. Vågar inte att hon ska ha sådana mitt på dagen, då jag tänker att man bränner axlarna lätt?

Men de sant, det hindrar nog inte lek så mycket, är kanske mest min föreställning om att klänning är man bara " fin" i.

Brukar ni se till att de har tex cykelbyxor under?

Hon vill mest ha klänning men ibland är de i tvätten så hon måste ha shorts någon dag, därför känner jag mig lite dum mot henne. Kanske borde få åtminstone en till. Men nu går vi in i juli snart och det är kanske bara drygt en månad kvar av klänningväder.

Hon har ju någon långärmad klänning/ tunika också

Jag sätter ofta på cykelbyxor tex under, beroende på klänningens längd och värmen. 

Vi har en del ärmlösa också (med eller utan holkärm) som jag ändå tycker funkar bra. Gillar inte tunna axelband däremot. 

Sommarvärme kan vi nog räkna med i 2 mån, klänning kan man ju ha året runt :) om än med tröja när det blir kallare.
  • Alexi

I den åldern gick min dotter bara i tunna sommarklänningar och halvlånga leggings varje dag. Eftersom vi var i skärgården i kanske 10-14 dagar i sträck utan tvättmaskin så räckte förstås inte tre plagg. 

jag förstår inte varför du använder ordet snålt. Det är ju du som är föräldern som ansvarar för att ditt barn har hela och rena kläder. Vill du tvätta så ofta hela sommaren är ju det ditt val. 

• Anonym (Dum och Snål?)
    Alexi skrev 2022-06-29 11:55:34 följande:

I den åldern gick min dotter bara i tunna sommarklänningar och halvlånga leggings varje dag. Eftersom vi var i skärgården i kanske 10-14 dagar i sträck utan tvättmaskin så räckte förstås inte tre plagg. 

jag förstår inte varför du använder ordet snålt. Det är ju du som är föräldern som ansvarar för att ditt barn har hela och rena kläder. Vill du tvätta så ofta hela sommaren är ju det ditt val. 

Använder snålt, eftersom att riktigt så ofta kommer jag ju inte tvätta så hon blir ju tvungen ha shorts eller annat ibland.  Menar om det är taskigt och snålt mot henne, då hon helst vill ha klänning. Om jag köpte några fler skulle hon ju slippa ha annat då hon säger hon vill ha klänning.
  • Anonym (Dum och Snål?)

Men ljusablimmiga typiska sommarklänningar ser väl konstigt ut ha mitt I vintern, om än man har en kofta tex på?

• BuoBä
    Anonym (Dum och Snål?) skrev 2022-06-29 13:19:09 följande:

Men ljusablimmiga typiska sommarklänningar ser väl konstigt ut ha mitt I vintern, om än man har en kofta tex på?

Alltså, min unge väljer kläder själv och så länge de inte är helt olämpliga för vädret så får hon ta vad hon vill, om det är det hon känner sig fin i. Då kan det bli småblommig pastellklänning och neonrosa tights med katter. Även på vintern. 
  • BuoBä
    Anonym (Dum och Snål?) skrev 2022-06-29 13:17:32 följande:
    Använder snålt, eftersom att riktigt så ofta kommer jag ju inte tvätta så hon blir ju tvungen ha shorts eller annat ibland.  Menar om det är taskigt och snålt mot henne, då hon helst vill ha klänning. Om jag köpte några fler skulle hon ju slippa ha annat då hon säger hon vill ha klänning.
    Om det blir bråk varje gång hon måste ha annat så kan det vara värt att köpa några klänningar till. Om hon egentligen inte bryr sig så mycket, men föredrar klänning, så spelar det mindre roll. Hon kommer knappast bli traumatiserade för att hon var tvungen att ha shorts ett par dagar. Men eftersom _du_ verkar tänka på det så mycket kan det vara värt ett par 100-lappar så ni har några fler ombyten.
  • Embla twopointoh

Att det "ser konstigt ut" är ju en typisk vuxengrej att tycka, barnen tänker inte så. Jag låter mina barn välja kläder själv i stor utsträckning, så länge de är anpassade efter temperatur och väderlek och aktivitet.

Min ena dotter har sedan hon själv kunnat uttrycka en åsikt, alltid velat ha klänning och möjligen tights, "tjocka byxor", alltså mjukisbyxor eller jeans, totalvägrar hon.

Jag har i flera år köpt en handfull ärmlösa klänningar på HM, samt ett antal klänningar i andra modeller från andra butiker.  På sommaren kan de ärmlösa bäras som de är, när det börjar bli kallare tillsammans med en kort- eller långärmad T-shirt under.

När dottern ska leka får hon ha tights (benlängd utifrån temperatur) under klänningen. Det har ingenting med att "inte visa trosorna" att göra, utan för att hon ska slippa få sand och skräp i trosorna, skydda rumpan och låren från stickor och så vidare.

Så, min dotter har kanske totalt 5-8 st vardags-/lekklänningar, och 1-2 finklänningar (som hon alltså har på t.ex. födelsedagskalas och midsommar).
  • fluu

I år fick hon bara en ny klänning till skolavslutningen, vilket är tradition. Hon hade så många(typ 6-8 stycken) sedan innan. Min unge har alltid använt klänning i alla möjliga sammanhang utan att det har varit opraktiskt. Jag är sådan själv , jag kan skura  golvet i finklänning. Det är först nu när dottern 10 år som hon inte alltid väljer klänning eftersom att hon nu skulle tycka att det var pinsamt att råka visa trosorna vid vild lek, tidigare  brydde hon sig inte. 3 klänningar är inte det minsta snålt så länge barnet inte slutar ner sig helt brutalt och du inte har lust att tvätta så ofta.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Alexi
    men varför köpa shorts om hon bara vill ha klänning? Vi har förstås också gjort felköp men då har de ju sen blivit oanvända i garderoben när man insett vad favoriterna är. 
  • Alexi

Ja. Det är ju sommarplagg. Sen köp man ju kläder för vinterhalvåret på hösten. 
  • nernu
    Inte snål men dum är du väl lite grann om du ska tvinga på henne shorts för att du anser att det är mest praktiskt. Funkar det att leka och hon är glad och nöjd så är det dumt att du har köpt Shorts som hon inte behöver eller vill ha. 
Svar på tråden Hur många sommarklänningar får er dotter?