Inlägg från: Anonym (XXX) |Visa alla inlägg
  • Anonym (XXX)

Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA

Anonym (Såtrorjag) skrev 2022-08-05 20:15:10 följande:
    Du vet att det finns gofta par som både flyttar och har separat ekonomi va?
    Ja, men så länge som man ÄR gifta, så har den ena RÄTT att kräva den andra på försörjning. Och som Tow2Mater skrev: i USA är det även väldigt viktigt, att en kvinna som varit hemmafru står kvar på sin mans sjukförsäkring, tills hon hunnit fixa en egen. (Vilket kräver att man har arbete i de flesta fall.) Annars kan det ju bli rena katastrofen, om hon skulle råka ut för något som kräver dyra mediciner eller en lång sjukhusvistelse. I Tyskland har detta också viss betydelse, även om det går att få mer från det allmänna i Tyskland än i USA.  
  • Anonym (XXX)
    klyban skrev 2022-08-05 21:09:32 följande:

1 Praktiskt verkar du inte förstå då, Roe vs. Wade skyddade kvinnornas rätt osv......

2 Såklart domstolen har fel och när den tar ett politiskt beslut.

3 vi vet majoriteten är emot ett abortförbud och denna omröstning bevisade på ett ställe så våga de stå upp för det också, men problem kvarstår ändå pga högsta domstolen tog ett politiskt beslut över en persons rätt äga sin egen kropp.

Dock en positiv sak för dom, det är att nu föds mer icke vita, vilket måste komma som en chock för dom och med tanke på all den rasism man visat mot dessa bra just precis med trumpen.

Fast att man "äger sin kropp" handlar om att ingen ska ha rätt att ta en njure ifrån en, eller utnyttja ens kropp för sexuellt syfte. Det handlar INTE om (och har aldrig gjort) att man ska kunna tilltvinga sig medicinska procedurer. Sådant måste avgöras av lagstiftning, sjukhusledning, samt av enskilda läkare - om de vill tillhandahålla proceduren eller inte.

I Sverige är gynekologer tvingade att tillhandahålla abort om de arbetar i den offentliga vården, men det anser jag är fel. I de allra flesta länder har läkare (och även annan vårdpersonal) rätt att vägra delta i vissa procedurer, som man kan tycka olika om beroende på etik, moral eller religiös tro. Som t.ex. abort, tortyr, dödsstraff, dödshjälp och konstgjord befruktning.  
  • Anonym (XXX)
    klyban skrev 2022-08-05 21:09:32 följande:

Dock en positiv sak för dom, det är att nu föds mer icke vita, vilket måste komma som en chock för dom och med tanke på all den rasism man visat mot dessa bra just precis med trumpen.

Trump är inte rasist. Han har antagligen fler svarta vänner än vad du har!

Ja, det beror ju på hur man ser det. Det finns ju människor i USA, som donerar pengar till aborter hos Planned Parenthood (kanske andra abortkliniker också?). De kan då öronmärka pengarna, t.ex. så att "jag betalar ett belopp som täcker abortingreppet för fem fattiga afro-amerikanska kvinnor, så att de kan göra det gratis".

Personalen som tar emot donationen, låtsas då förstås att hon tror att donatorn vill vara snäll mot några afroamerikanska kvinnor, medan hans eller hennes intention kan vara en heeeelt annan. Det finns inspelningar av sådana samtal på Youtube. 

• Anonym (XXX)
    AnnaSturesson skrev 2022-08-05 22:26:11 följande:
    Nej det är givitvis rätt, Är ju samma som en som är jehovas vittne och jobbar på blodcentralen och inte vill hantera blod.

Vill man inte göra de uppgifter som ingår i arbetet så får man byta jobb.
    Jag har också en massa uppgifter som jag inte vill göra men det går inte att bara skita i vissa arbetsuppgifter.
    ...fast samvetsklausul handlar ju om  vissa bestämda arbetsuppgifter, som är erkänt etiskt eller religiöst kontroversiella. Det är inte så att man kan hitta på sina egna undantag, utan det är just vissa bestämda saker som de jag räknade upp. Det måste väl du också se skillnad på, t.ex. att en läkare vägrar att delta i tortyr av en fånge, och att han vägrar att dra ner byxorna på en patient för att han tycker att det är en sköterskeuppgift..?
  • Anonym (XXX)
    AnnaSturesson skrev 2022-08-05 22:30:51 följande:
    About six-in-ten Americans say abortion should be legal in all or most cases

www.pewresearch.org/fact-tank/2022/06/13/about-six-in-ten-americans-say-abortion-should-be-legal-in-all-or-most-cases-2/

Problemet är nog att många amerikaner tycker att andra frågor än abort är viktigast.

Behövs ju i så fall en folkomröstning i just abortfrågan om det ska slå igenom

Och just gruppen "tonåringar" är kända för att fatta långsiktigt hållbara beslut..?
    Här ska man kanske även påminna om,  att hjärnan inte är riktigt färdig förrän vid 23 (vissa läkare säger 25), och att det är just konsekvenstänkandet som kommer sist. Med den vetskapen, borde åldern för rösträtt snarare höjas. Åtminstone till 21 år.
  • Anonym (XXX)
    AnnaSturesson skrev 2022-08-05 22:54:06 följande:

Problemet är ju att det är så många religiösa tomtar inom politiken så man får den här typen av lagstiftning.  

Fast "religiösa tomtar"? Du verkar inte känna till USA:s historia. Den största orsaken till att européer valde att emigrera till USA, var att de ville få utöva sin religiösa tro i fred. (Den näst största orsaken var fattigdom.) Då kommer naturligtvis befolkningen i USA att till stor del bestå av religiösa personer. Det var s.a.s. det som var syftet med att emigrera från början...

Jag är själv inte troende, men jag tycker inte att varken du eller jag har med att göra, vad andra tror på. Och inte heller att vi har rätt att kalla dem för "tomtar" - i alla fall inte om de håller sig inom gränserna för en normal religionsutövning inom någon av de stora världsreligionerna. Knasiga domedagssekter och terrorsekter är såklart något annat. 
  • Anonym (XXX)
    AnnaSturesson skrev 2022-08-05 23:04:35 följande:

Men varför ska religion alltid trumfa över ALLT? Varför ska man dalta med vidskepliga människor?

Är helt obegripligt att hålla på med det år 2022.

Själv tror jag på tomten och kan därför bara jobba på julafton men jag får ta mig i kragen och lägga min tro åt sidan och gå och jobba som alla andra. Detta väldigt känsligt för mig men jag gör det ändå, religiösa får göra samma sak.

Alltså, jag är inte troende, och jag anser själv att det är väldigt viktigt, att inte enbart troende får utnyttja samvetsklausueln. Man kan få dåligt samvete även om man inte tror att man ska straffas i något Helvete efter döden, och det ska respekteras på samma sätt. Det kallas "empati". 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (XXX) skrev 2022-08-05 23:02:40 följande:
    Och just gruppen "tonåringar" är kända för att fatta långsiktigt hållbara beslut..?
    Här ska man kanske även påminna om,  att hjärnan inte är riktigt färdig förrän vid 23 (vissa läkare säger 25), och att det är just konsekvenstänkandet som kommer sist. Med den vetskapen, borde åldern för rösträtt snarare höjas. Åtminstone till 21 år.
    Förlåt jag läste för snabbt. Stod inget om "teens". Skäms
  • Anonym (XXX)
    AnnaSturesson skrev 2022-08-05 22:55:32 följande:

Ja ungefär som i Sverige dvs v18 då har man god marginal för att barnet inte ska kunna leva utanför livmodern.

Fast detta är en konstig gräns. Den används var jag vet ingen annanstans på jorden än i Sverige.

De flesta länder som har fri abort överhuvudtaget - som Tyskland och våra grannländer - sätter gränsen vid 12 veckor. Den är medicinskt underbyggd på det sättet, att de första tolv veckorna är en provperiod, då alla organsystemen anläggs. De testkörs hela tiden, och det är mycket vanligt att kroppen själv under de veckorna konstaterar att "det här funkar inte, det har blivit fel, vi framkallar en spontan abort". Men när de tolv veckorna har gått, så är det mycket sällsynt med missfall, och då bör människan inte längre störa tillväxten av det av naturen  godkända fostret. 
  • Anonym (XXX)
    AnnaSturesson skrev 2022-08-05 23:12:54 följande:
    Innebär ju att någon annan får göra arbetsuppgifter som du inte vill göra. Bättre att man byter jobb om man är lättkränkt.
    Själv tror jag faktiskt att vi skulle få bättre barnmorskor, om aborter överhuvudtaget inte ingick i barnmorskornas arbetsuppgifter. För en människa med normal empati kan inte göra något sådant, och har hon inte normal empati så kan hon inte känna sig in i hur en smärtpåverkad kvinna har det heller under sin förlossning. 

Jag känner för övrigt en före detta barnmorska (hon är pensionär sedan länge), som mår väldigt dåligt av att hon tvingades delta i aborter under senare delen av sitt arbetsliv. När hon gick utbildningen ingick det inte - tvärtom, en barnmorska som använde sina kunskaper till att hjälpa någon med fosterfördrivning (som det hette då), fick dels fängelse och blev dels av med sin legitimation. Men sedan plötsligt efter riksdagsbeslutet på 70-talet, så blev detta tvärtom på en natt. Och hon är inte den enda som har mått dåligt, och fortfarande gör det. 
  • Anonym (XXX)
    AnnaSturesson skrev 2022-08-05 23:37:43 följande:
    Alla arbeten förändras, jag gör också andra saker än vad jag gjorde för ett par år sen.
    Det gör du säkert, men jag är rätt säker på att förändringarna på din arbetsplats inte berör någon djupt känd religiös eller moralisk uppfattning, hos dig eller andra... Eller arbetar du kanske som "nattklubbsvärdinna", och har blivit tvungen att börja ha sex med kunderna på sistone..?
  • Anonym (XXX)
    AnnaSturesson skrev 2022-08-05 23:36:38 följande:

Du vet hur man blir gravid va?
    Är det inte planerat så beror det på att man slarvat med preventivmedel eller att man har otur, inget preventivmedel är 100%igt.

Har inte med hur mycket tid man lägger på att leta efter en partner.

Om man letar efter EN fast och vettig partner innan man börjar ha sex, så behöver inte en oönskad graviditet kännas som en katastrof.  
  • Anonym (XXX)
    Hotelliggaren skrev 2022-08-06 00:15:45 följande:
    Vad gör det för skillnad? En abort är väl lika jobbig oavsett?
    Den kanske inte måste ske? Paret kanske kan gifta sig i stället? Eller samarbeta om barnet, även om de inte bor tillsammans. Om de har valt varandra för annat än sex.
  • Anonym (XXX)
    AnnaSturesson skrev 2022-08-06 06:55:08 följande:
    Kan ju vara så att man redan har så många barn som man vill ha? Eller att man är 15är och långt från redo att skaffa barn även om man träffar rätt partner.
    Om man vet att man är klar med barn, så är det bästa att låta sterilisera sig. Så är risken ur världen, och man behöver aldrig mer ägna abortlagstiftningen en tanke. OBS detta gäller män som kvinnor. Jag läste för övrigt någonstans, att massor av män har gjort vasektomi i USA nu, sedan HD-domen. Synd bara att det krävdes en sådan dom, för att de skulle börja ta sitt ansvar. 

15-åringar behöver inte ha sex. Det är olämpligt av fler skäl än risken för graviditet (t.ex. att i synnerhet en flicka men ibland även en pojke, kan bli utnyttjad till något som den inte är mogen för). 
  • Anonym (XXX)
    Hotelliggaren skrev 2022-08-06 11:49:12 följande:
    Googlade vidare och siffran är ganska exakt 60%. Så där hade du ju rätt. Grejen är att man kan diskutera saken ur olika synvinklar. Min tanke är att alla demokratiska länder i världen har olika lagar, regler och politik. Hur kan det komma sig? Jo för att kulturer och förutsättningar är olika beroende på var man befinner sig. Därför ser jag inte att vi i sverige ska sätta oss över deras beslut, lika lite som vi vill att de ska försöka ändra på saker som ur deras synvinkel är galna här. Gör man det är det en sorts imperialism!
    USA har inget förbud mot aborter, skillnaden numer är att en delstatssenat har möjlighet att införa ett förbud. Ledamöterna är tillsatta i demokratisk anda vilket gör det möjligt att byta dem mot såna som står för majoritetens värdegrund. Om de 60 procenten nu prioriterade aborträtten skulle den naturligtvis se till att politiker med samma syn satt på dessa poster. Nu är det naturligtvis inte samma nivå överallt. Vissa stater har kanske 80% för abort, andra 20. Och det kommer naturligtvis spegla de lagar som kommer skapas. Många delstater kommer ha kvar aborträtten, men stater där majoriteten är negativ kommer införa förbud. och som i alla andra frågor får minoriteten stryka på foten. Gäller ju allt i samhället. 
    Håller med. Vore ju märkligt, om amerikanarna t.ex. skulle lägga sig i våra socialbidragsnivåer (att de är för höga), eller våra straff (att de är för låga), eller att vi (i alla fall i teorin) får all vård och alla mediciner vi behöver utan att ha tecknat en egen sjukförsäkring. ("They have chosen to save that extra buck, and then it should not be taken from someone else", som en - i övrigt faktiskt vettig - amerikan jag känner yttrade när vi diskuterade ämnet. De flesta tycker så där.)

Ja, och jag tänker att det är väl bara bra att det är olika lagar i olika delstater? För då kan man ju flytta till en stat som passar en. Om man är väldigt WOKE ska man kanske inte bo i Bibelbältet, och om man är djupt religiös, patriotisk och/eller konservativ kanske man inte ska bo i Kalifornien eller Staten New York?
  • Anonym (XXX)
    Hotelliggaren skrev 2022-08-06 11:55:19 följande:
    Anonym (XXX) är en av dem som anser att sex är till för att skaffa barn och inget annat. Kanske skulle flytta till USA?Skrikandes
    Nej, det är jag verkligen inte! Men jag fattade rätt tidigt, att sex blir bättre om man är ett par som älskar varandra och vill varandra väl... och då är ett gemensamt barn oftast också välkommet. Eller i alla fall inte en katastrof. 

Nu vet ju jag att du är extremt mycket åt andra hållet. Att du träffar vilt främmande kvinnor på hotellrum, bara för sex. Och det är OK för mig. Men blir det en graviditet, så anser jag fortfarande att du har ett ansvar för det barnet sedan - både ekonomiskt och som en fadersgestalt. Det hör till livets villkor.
Svar på tråden Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA