• Anonym (Ine)

Välja barnnamn

Jag tycker väldigt mycket om namnet Märta. Men alla andra verkar tycka att det är fruktansvärt fult inklusive släkt. Vill inte att mitt barn ska bli retad för sitt namn eller att alla tycker att hennes namn är hemskt fult. Är det bättre att välja ett annat namn som Astrid ,som ligger hack i häl över mina favoritnamn. Men jag kan inte släppa Märta riktigt.

• Svar på tråden Välja barnnamn
  • Anonym (XXX)
    Embla twopointoh skrev 2022-06-20 12:01:17 följande:
    Kan du ge exempel på sådana namn? Det kan inte finnas många. Jag kan komma på Karl, Erik, Anna, Elisabeth som namn som det nog finns personer ur varje generation som heter. En hel del namn är vanliga under flera årtionden, såsom Linnea som flickor fått heta sedan 80-talet fram tills våra dagar, men som ändå går ur tiden till slut.
    Förutom dem du nämner, kanske Martin, Johan, Rickard, Fredrik, Christian? Eller så har jag själv stannat i ett time warp!
  • Anonym (I)

Märta är jättefint! Var det du som gjorde omröstningen med Märta och Astrid också?

gillar du Märta så tycker jag absolut du ska gå på det. vad folk tycker om namn är så beroende av vad de själva har för relation till namnet, har det burits av ens favoritmoster eller av personen som mobbade en i skolan så blir upplevelsen av namnet påverkad därefter.

• Embla twopointoh
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-20 12:10:35 följande:
    Förutom dem du nämner, kanske Martin, Johan, Rickard, Fredrik, Christian? Eller så har jag själv stannat i ett time warp!
    De namnen är typiska 70- och 80-talsnamn. Jag kan garantera dig att det inte finns någon liten Fredrik eller Martin som tultar omkring i gräset i sommar ... De kommer nog tillbaka i mode om 25-35 år eller så.

Ja, vad man uppfattar som "tidlöst" är nog rätt mycket avhängt vilken generation man själv tillhör ...
  • Mrs Moneybags
    Embla twopointoh skrev 2022-06-20 12:01:17 följande:
    Kan du ge exempel på sådana namn? Det kan inte finnas många. Jag kan komma på Karl, Erik, Anna, Elisabeth som namn som det nog finns personer ur varje generation som heter. En hel del namn är vanliga under flera årtionden, såsom Linnea som flickor fått heta sedan 80-talet fram tills våra dagar, men som ändå går ur tiden till slut.
    Det fanns ingen i min skola med de namnen när jag växte upp (jag är född 71).
    Just de namnen var otroligt poppis bland mina klasskamrater. 

Hur många små barn tror du heter Johan och Rickard idag? Inte många...

Alla dessa namn är tidsbundna och har sina toppar och dalar precis som alla andra namn. 
  • Embla twopointoh
    Mrs Moneybags skrev 2022-06-20 12:34:40 följande:

Alla dessa namn är tidsbundna och har sina toppar och dalar precis som alla andra namn. 
    Tja, jag kan ju bara utgå från mig själv. Jag känner eller känner till både Karl, Erik, Anna och Elisabet som är födda från 60-talet fram tills i våras. Men de behöver såklart inte vara tidlösa för det, de var bara de enda namnen jag kunde komma på som möjligen passade i den kategorin.
  • Anonym (XXX)
    Mrs Moneybags skrev 2022-06-20 12:34:40 följande:

Embla twopointoh skrev 2022-06-20 13:02:06 följande:
    Tja, jag kan ju bara utgå från mig själv. Jag känner eller känner till både Karl, Erik, Anna och Elisabet som är födda från 60-talet fram tills i våras. Men de behöver såklart inte vara tidlösa för det, de var bara de enda namnen jag kunde komma på som möjligen passade i den kategorin.

...sedan är det olika i olika kretsar också. I vissa kretsar /åter/använder man mest gamla släktnamn - de går från farmor/farfar till sondotter/sonson genom seklen. Det är Karl, Henrik, Gustaf och Johan, Elisabet, Catharina, Josephine och Louise. I andra kretsar är det viktigaste att namnet låter nypåhittat och coolt och unikt.

Generationsväxlingen upplevs också olika, beroende på vid vilken ålder man vanligen får barn i en viss krets. Om man får första barnet runt 18, så behöver en mormor inte ha fyllt 40 än. Hennes namn - låt oss säga Martina eller Jessica - är ändå ett mormorsnamn - helt omöjligt på det lilla pyret, som ska heta Hailey såklart! I andra kretsar får man barn vid 35, och då bär ingen kvinna under 70 år ett namn som är att betrakta som "mormorsnamn". Därför upplevs många fler namn som "unga". 
  • Anonym (Valfritt)

Välj det namn ni gillar. Man kan aldrig vara alla till lags. Personligen gillar jag inte riktigt Märta för det låter hårt, men det är ju absolut inte gräsligt. Gräsligt då pratar vi Nova-Li och liknande moderna och oftast wt-namn. Jag har nog aldrig känt nån Märta så för mig är det ingen speciell ålder jag ser framför mig på nån som heter så.

• Anonym (Ine)
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-20 11:58:17 följande:
    Viola och Agnes är två namn som (för mig) tillhör tantgenerationen, men som jag ändå tycker är väldigt vackra. Svårt att förklara skillnaden... men såhär kanske: Viola och Agnes är väluppfostrade, spröda äldre damer med en doft av lavendel runt sig, och en tragisk kärlekshemlighet i hjärtat. Märta och Stina är lika gamla men tjocka, sitter i rullstol, gnäller när man ska dra på dem strumpbyxorna, och luktar ständigt gammal kisstant med urinvägsinfektion!
    Tycker du att Astrid också tillhör de gamla gnälliga damerna med stödstrumpor?Glad
  • Anonym (Ine)
    Anonym (I) skrev 2022-06-20 12:18:42 följande:

Märta är jättefint! Var det du som gjorde omröstningen med Märta och Astrid också?

gillar du Märta så tycker jag absolut du ska gå på det. vad folk tycker om namn är så beroende av vad de själva har för relation till namnet, har det burits av ens favoritmoster eller av personen som mobbade en i skolan så blir upplevelsen av namnet påverkad därefter.

Ja det stämmer. Tänker flera extra varv kring det namnet då många verkar ogilla det namnet. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Ine) skrev 2022-06-20 20:51:19 följande:
    Tycker du att Astrid också tillhör de gamla gnälliga damerna med stödstrumpor?Glad
    Astrid kommer någonstans mittemellan. Jag - och många andra - förknippar namnet med Astrid Lindgren, när hon var gammal... Samma med Selma - det känns hopplöst förknippad med Selma Lagerlöf, när hon var gammal. Det är ju främst som gammal man sett dessa damer på foton och filmsnuttar. Men både Astrid och Selma var ju rejäla och rekorderliga tanter, även när de var tanter... så att säga. 
Svar på tråden Välja barnnamn