• Anonym (Ine)

Välja barnnamn

Jag tycker väldigt mycket om namnet Märta. Men alla andra verkar tycka att det är fruktansvärt fult inklusive släkt. Vill inte att mitt barn ska bli retad för sitt namn eller att alla tycker att hennes namn är hemskt fult. Är det bättre att välja ett annat namn som Astrid ,som ligger hack i häl över mina favoritnamn. Men jag kan inte släppa Märta riktigt.

• Svar på tråden Välja barnnamn
  • Anonym (Sara)

Märta är med på min topp-3-lista över gräsligaste namn på kvinnor. Men gillar du det tycker jag du ska välja det. 

• Hallonpaj83

Tycker det är jättefint! Hade velat ha det namnet eller Märit till min dotter . Dock sa sambon tvärnej, så fick bli ett annat namn 

• Anonym (XXX)
    Hallonpaj83 skrev 2022-06-20 22:46:49 följande:

Tycker det är jättefint! Hade velat ha det namnet eller Märit till min dotter . Dock sa sambon tvärnej, så fick bli ett annat namn 

Vad tror du om Marit? Då slipper man ä-ljudet, som (enligt mig) är fult i nästan alla namn. TS kanske också kan tänka sig Marit? Det har samma rara allmogeklang som Märta, men är ljudmässigt mycket vackrare och ej kopplat till någon viss generation eftersom det är så pass ovanligt. 

Eller Marta/Martha? Det är mycket stiligare än Märta. Men problemet är förstås, att alla kommer att tro att ni är tok-kristna. (Vilket i och för sig bara är ett problem om man tycker att det är ett problem.)

Märta är för övrigt en svensk kortform av Margareta. Du kanske skulle ta det i stället - det "riktiga" namnet s.a.s.? Eller någon annan form av det, t.ex. Margret, Margot..?

Märta känns hemskt olyckligt på en ung flicka, som hon kommer att vara om 14 år... Det är lättare att se det framför sig på en liten rund flicka. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-21 12:04:09 följande:
    Vad tror du om Marit? Då slipper man ä-ljudet, som (enligt mig) är fult i nästan alla namn. TS kanske också kan tänka sig Marit? Det har samma rara allmogeklang som Märta, men är ljudmässigt mycket vackrare och ej kopplat till någon viss generation eftersom det är så pass ovanligt. 

Eller Marta/Martha? Det är mycket stiligare än Märta. Men problemet är förstås, att alla kommer att tro att ni är tok-kristna. (Vilket i och för sig bara är ett problem om man tycker att det är ett problem.)

Märta är för övrigt en svensk kortform av Margareta. Du kanske skulle ta det i stället - det "riktiga" namnet s.a.s.? Eller någon annan form av det, t.ex. Margret, Margot..?

Märta känns hemskt olyckligt på en ung flicka, som hon kommer att vara om 14 år... Det är lättare att se det framför sig på en liten rund flicka. 
    Det här inlägget riktade sig delvis till TS också. 
  • Anonym (A)

Jag känner en Märta som är väldigt rar och det känns inte alls hårt i munnen att tilltala henne. 

• Kvinna1989

Jag tycker Märta är både gulligt och fint, dvs passar både till barn och vuxen! 

Om du gillar namnet så kör! :)

• Anonym (Lollo)

Fruktansvärt fult namn. Märta fjärta. Varför välja ett så gräsligt namn som många tycker är fult, när det finns massor av andra vackra namn? 

• Anonym (I)
    Anonym (Lollo) skrev 2022-06-21 20:06:49 följande:

Fruktansvärt fult namn. Märta fjärta. Varför välja ett så gräsligt namn som många tycker är fult, när det finns massor av andra vackra namn? 

Vilken mogen kommentar?. 
    många namn som går bort om man inte ska kunna rimma på dem.

Ts, välj det om du vill. Tänk på att många härinne som inte gillar Märta förmodligen gillar det vidriga, fruktansvärda, gräsliga, äckliga soc-barn-namnet novali(novalie, Nova-li etc)
    visst är det trevligt när man skriver massa negativa och elaka kommentarer om ett namn nån annan gillar? ;)
  • Anonym (Lollo)
    Anonym (I) skrev 2022-06-21 20:27:14 följande:
    Vilken mogen kommentar?. 
    många namn som går bort om man inte ska kunna rimma på dem.

Ts, välj det om du vill. Tänk på att många härinne som inte gillar Märta förmodligen gillar det vidriga, fruktansvärda, gräsliga, äckliga soc-barn-namnet novali(novalie, Nova-li etc)
    visst är det trevligt när man skriver massa negativa och elaka kommentarer om ett namn nån annan gillar? ;)
    Menar du mig? Du tror att jag tar illa upp av att du tycker Novalie är fult? Skulle aldrig döpa mitt barn till Novalie pga att det är wt, men namnet i sig är betydligt vackrare än Märta. 
    Har läst massor av namntrådar på diverse forum och mammagrupper och ingenstans har jag någonsin läst att någon tycker mina barns namn är fula. Har helt enkelt bra smak och har valt klassiska namn som alla gillar.
Svar på tråden Välja barnnamn