Inlägg från: Mrs Moneybags |Visa alla inlägg
  • Mrs Moneybags
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-20 11:13:28 följande:

Beror på vad man jämför med Märta är ett gammalt, historiskt, traditionellt svensk-skandinaviskt namn, och därför är det såklart hundra gånger bättre än alla Ellie, Nelly, Nessi, Dolly, Hailey, Denize och Metallica!

Men samtidigt tycker jag att det - liksom alla namn som innehåller ljudkombinationen "ert/ärt" - är ljudmässigt fult: Bert, Gert, Dagobert, Berta... och Märta som sagt. 

Dessutom har det för mig gammalmodiga, tantiga och lantliga associationer. Det är motsatsen till stiligt, om vi säger så. Norska kungafamiljen löser det problemet så, att de tar det gamla enkla skandinaviska namnet och parar ihop det med ett stiligt och internationellt namn: Håkon Magnus, Sverre Magnus, Märtha Louise, Ingrid Alexandra... Men då ÄR de ju kungliga. Det blir svårare för en vanlig människa att få respekt för, att båda namnen ska uttalas och med samma tyngd. Men du skulle kunna försöka med t.ex. "Märtha Sophie"!

Märta Louise är ju döpt efter sin farfars mor, prinsessan Märta av Sverige och Norge. Hon kallades Märta utan extranamn och var så kunglig som man kunde bli (inte bonnig) eftersom båda hennes föräldrar var kungliga och även hennes make. 
  • Mrs Moneybags
    Mrs Moneybags skrev 2022-06-20 11:25:16 följande:
    Märta Louise är ju döpt efter sin farfars mor, prinsessan Märta av Sverige och Norge. Hon kallades Märta utan extranamn och var så kunglig som man kunde bli (inte bonnig) eftersom båda hennes föräldrar var kungliga och även hennes make. 
    Förlåt, det var ju  Märtha Louises farmor som var prinsessan Märtha.  
  • Mrs Moneybags
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-20 11:32:47 följande:
    Ja, men då låg ju namnet i tiden. Det gör det inte nu - nu låter det gammeldags och tantigt. 
    Det låter inte gammaldags numera... Kanske när jag var ung på 80-talet då mångas mormödrar hette liknande namn. Nu heter ju mormödrar 40- och 50-talsnamn, ja t om 60-talsnamn.

Det är lika hett som Greta, Signe, Stina mfl. 
  • Mrs Moneybags
    Embla twopointoh skrev 2022-06-20 12:01:17 följande:
    Kan du ge exempel på sådana namn? Det kan inte finnas många. Jag kan komma på Karl, Erik, Anna, Elisabeth som namn som det nog finns personer ur varje generation som heter. En hel del namn är vanliga under flera årtionden, såsom Linnea som flickor fått heta sedan 80-talet fram tills våra dagar, men som ändå går ur tiden till slut.
    Det fanns ingen i min skola med de namnen när jag växte upp (jag är född 71).
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-20 12:10:35 följande:
    Förutom dem du nämner, kanske Martin, Johan, Rickard, Fredrik, Christian? Eller så har jag själv stannat i ett time warp!
    Just de namnen var otroligt poppis bland mina klasskamrater. 

Hur många små barn tror du heter Johan och Rickard idag? Inte många...

Alla dessa namn är tidsbundna och har sina toppar och dalar precis som alla andra namn. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-22 10:13:02 följande:
    Stiliga namn som använts länge i Sverige, särskilt i "de högre klasserna" om man får säga så, men som ändå är fullt ut internationellt gångbara: Catharina, Caroline, Charlotte, Madeleine, Margareta, Magdalena, Josephine, Amelie, Elisabeth, Isabelle, Julia, Amanda, Sophie, Louise, Diana, Phoebe, Daphne, Chloe (dock uttalsvarning), Sybille... 

Men även fornnordiska, sådana som fortsatte användas som namn efter kristnandet, så att de inte låter "tokfornnordiska". T.ex. Sigrid, Sigrun, Tora, Ingrid, Gudrun - tror inte att dagens barn kommer att veta vem Gudrun Schyman är/var. Astrid hör ju också dit, men då tänker jag på Astrid Lindgren när hon var mycket gammal - men det kanske inte heller dagens barn kommer att göra.
    De fetade namnen är inte särskilt vanliga i Sverige. Hur många känner du som heter Phoebe eller Daphne eller Sybille? Chloe har blivit ett modenamn de senaste åren, men kan väl ändå inte sägas vara typiskt svenskt? 
  • Mrs Moneybags
    Embla twopointoh skrev 2022-06-22 11:32:06 följande:
    Möjligtvis om man stavar dem Febe och Sibylla.
    Nja...kan inte påstå att jag känner så många Febe-ar eller Sibyllor heller...  
    Då är nog Märta betydligt vanligare. 
Svar på tråden Välja barnnamn