• Anonym (Ine)

Välja barnnamn

Jag tycker väldigt mycket om namnet Märta. Men alla andra verkar tycka att det är fruktansvärt fult inklusive släkt. Vill inte att mitt barn ska bli retad för sitt namn eller att alla tycker att hennes namn är hemskt fult. Är det bättre att välja ett annat namn som Astrid ,som ligger hack i häl över mina favoritnamn. Men jag kan inte släppa Märta riktigt.

• Svar på tråden Välja barnnamn
  • Anonym (Hjärta)

Jag tycker Märta är jättefint. Svårt att se att någon skulle bli retad för det namnet, det är liksom inget konstigt namn, och rimmar inte på några snuskiga ord och är ett namn med lång skandinavisk tradition. Prinsessan Märta Louise i Norge heter ju så tex.

Lite ålderdomligt, men äldre namn är ju på väg tillbaka, så det är på uppgång. Att din omgivning inte gillar det är inte konstigt, alla gillar inte alla namn, men de verkar uttrycka det på ett otrevligt sätt? När mina vänner väljer namn som inte är i min smak säger jag något neutralt eller nickar bara och ler.

Nej välj du det namnet! Det fanns med på min lista men ratades av maken, men jag hade gärna gett det till mina barn!

• Anonym (A)

Märta är jättefint!

Min erfarenhet är att folk slutar kommentera när namnet är satt.

• Anonym (Lo)
    Anonym (Hjärta) skrev 2022-06-20 09:22:34 följande:

Jag tycker Märta är jättefint. Svårt att se att någon skulle bli retad för det namnet, det är liksom inget konstigt namn, och rimmar inte på några snuskiga ord och är ett namn med lång skandinavisk tradition. Prinsessan Märta Louise i Norge heter ju så tex.

Lite ålderdomligt, men äldre namn är ju på väg tillbaka, så det är på uppgång. Att din omgivning inte gillar det är inte konstigt, alla gillar inte alla namn, men de verkar uttrycka det på ett otrevligt sätt? När mina vänner väljer namn som inte är i min smak säger jag något neutralt eller nickar bara och ler.

Nej välj du det namnet! Det fanns med på min lista men ratades av maken, men jag hade gärna gett det till mina barn!

Jo det rimmar på fjärta. 
    Jag tycker inte Märta är så fint men har en bekant som döpt sitt barn till det. Man vänjer sig. Men jag skulle själv ha svårt att välja ett namn till barnet om alla i min omgivning tycker det är fult. 
  • Anonym (Jag)

Jag tycker inte om namnet Märta personligen men tycker du ska välja det om det är det namnet ni älskar. 

Jag känner barn som heter Märta födda på 2000-talet och deras vänner associerar inte det namnet med något annat än dem. Barn är fina på så vis att de är mer som ett vitt ark än vi vuxna som har associationer att namnet är hårt, gammaldags (när jag växte upp hete gamla tanter Märta), att den elaka grannen när man växte upp som skrek på en om man gick för nära staketet hette Märta etc. Vuxna bör ha hyfs att hålla tyst inför barnet vad deras personliga åsikt om namnet är. 

Jag tycker heller inte om namnet Emma för jag hade en i samma klass som hette så som jag inte tyckte om (styrde och domderade över andra).

Det finns många namn jag inte direkt tycker är fina men för mig är de flesta namn bara namn som jag inte lägger någon värdering i om ingen specifikt fråga mig. Då tänker man igenom saken men det är inget jag annars går runt och tänker på. 

Kör på Märta!

Jag röstade i din tidigare trådar och gillar inte alls namnet men tycker ni ska köra på det om det är vad era hjärtan säger!  

• Anonym (Eh)

Allts ungen kommer ju blir retad med Märta fjärta 

• Embla twopointoh
    Anonym (Ine) skrev 2022-06-20 09:05:30 följande:
    Välja barnnamn

Jag tycker väldigt mycket om namnet Märta. Men alla andra verkar tycka att det är fruktansvärt fult inklusive släkt. Vill inte att mitt barn ska bli retad för sitt namn eller att alla tycker att hennes namn är hemskt fult. Är det bättre att välja ett annat namn som Astrid ,som ligger hack i häl över mina favoritnamn. Men jag kan inte släppa Märta riktigt.

Är vi inne på tredje eller fjärde namntråden du startat nu om samma namn?Drömmer

Oavsett om man tycker att namnet är fint eller fult så är det vanligt, det ligger på 100-i-topp-listan över de vanligaste namnen på nyfödda, och namnet kommer nog att stiga i popularitet de närmsta åren. Om du kallar din dotter för Märta kommer hon alltså inte ha ett namn som är konstigt eller ovanligt på något sätt. Visst kan man rimma en del på det, men det i sig är inte anledning nog att befara att hon kommer att bli retad för namnet.

Om ni gillar namnet så finns det ingen anledning att välja ett annat bara för att släkten och omgivningen tycker det är fult. Märta är som sagt varken udda eller omodernt. Det är inte ovanligt att när en ny generation namn börjar bli populära så tycker folk det är tant- eller gubbnamn och/eller att de är ovana att höra den typen av namn.

• Anonym

Ett av de fulaste namnen tycker jag. 

• Anonym (XXX)

Beror på vad man jämför med Märta är ett gammalt, historiskt, traditionellt svensk-skandinaviskt namn, och därför är det såklart hundra gånger bättre än alla Ellie, Nelly, Nessi, Dolly, Hailey, Denize och Metallica!

Men samtidigt tycker jag att det - liksom alla namn som innehåller ljudkombinationen "ert/ärt" - är ljudmässigt fult: Bert, Gert, Dagobert, Berta... och Märta som sagt. 

Dessutom har det för mig gammalmodiga, tantiga och lantliga associationer. Det är motsatsen till stiligt, om vi säger så. Norska kungafamiljen löser det problemet så, att de tar det gamla enkla skandinaviska namnet och parar ihop det med ett stiligt och internationellt namn: Håkon Magnus, Sverre Magnus, Märtha Louise, Ingrid Alexandra... Men då ÄR de ju kungliga. Det blir svårare för en vanlig människa att få respekt för, att båda namnen ska uttalas och med samma tyngd. Men du skulle kunna försöka med t.ex. "Märtha Sophie"!

• Anonym (XXX)

Beror på vad man jämför med Märta är ett gammalt, historiskt, traditionellt svensk-skandinaviskt namn, och därför är det såklart hundra gånger bättre än alla Ellie, Nelly, Nessi, Dolly, Hailey, Denize och Metallica!

Men samtidigt tycker jag att det - liksom alla namn som innehåller ljudkombinationen "ert/ärt" - är ljudmässigt fult: Bert, Gert, Dagobert, Berta... och Märta som sagt. 

Dessutom har det för mig gammalmodiga, tantiga och lantliga associationer. Det är motsatsen till stiligt, om vi säger så. Norska kungafamiljen löser det problemet så, att de tar det gamla enkla skandinaviska namnet och parar ihop det med ett stiligt och internationellt namn: Håkon Magnus, Sverre Magnus, Märtha Louise, Ingrid Alexandra... Men då ÄR de ju kungliga. Det blir svårare för en vanlig människa att få respekt för, att båda namnen ska uttalas och med samma tyngd. Men du skulle kunna försöka med t.ex. "Märtha Sophie"!

Svar på tråden Välja barnnamn