• Anonym (Heltslut)

HUR orkar man med en 3-åring? Jag går sönder...

Mitt tålamod börjar på riktigt ta slut och jag gillar inte det alls. Vi har haft riktigt jobbiga perioder sedan 16 månader som känns som att det har överlappat varandra och jag har alltid på något magiskt sätt lyckats hålla mig lugn. Nu har jag fortfarande ett lugnt yttre (oftast) men gråter varje eviga dag och är så slut. Min treåring bits, slåss så fort vi myser, har börjat kissar ner sig varje dag, springer upp 1000 gånger vid läggning, gör allt tvärtemot med mera i evigheter. Hur orkar man? Jag har noll liv kvar. Är bara trött och ledsen. Hatar helgerna. Älskar verkligen barnet, vi har kul med, leker mycket men allt spårar alltid och det är helt oförutsägbart. Har börjar jobba heltid nyss, är helt ensamstående och undrar när fan något kan börja bli lite lättare. Blir det lättare?

• Svar på tråden HUR orkar man med en 3-åring? Jag går sönder...
  • Anonym (Tänk efter...)

Det är inte lätt att vara ensamstående förälder och dra hela lasset själv. Och det kan vara svårt att se hur man själv beter sig som förälder. Om du tänker efter hur du beter dig är det förutsägbart och tydligt? Några exempel:

* Ställer du frågor till ditt barn, fast det inte är en fråga? Dvs: "Ska vi gå ut nu?" Ska vi äta mat nu? Ska vi ta på kläderna? "Ska vi gå hem nu?" etc. Många gånger blir det en otydlighet för barnet när sådana här typer av frågor ställs och barnet tror då att det finns en valmöjlighet fast i verkligheten är det inte ett val. Och barnet protesterar på sitt sätt och det blir samma sak i andra situationer också. "Kan jag lita på det du säger".

* Om barnet blir arg, frustrerad, slåss. Var tydlig och säg nej och och visa barnet vad man kan göra när man blir arg. Bekräfta känslan. jag ser att du blir arg, behöver du skrika. Var lugn och låt barnet få utlopp för sina känslor skrika är ok, inte slåss, bitas, slänga saker eller skada sig själv. Om barnet får "skrika" av sig brukar det oftast lugna ner sig. Det är jobbigt att skrika. Jobbigt för öronen använd öronproppar. När barnet börjar lugna ner sig, fråga lugnt, Är du klar med att skrika och vara arg? Vill du göra något roligt nu? Inte det, ok skrik en stund till jag väntar tills du är klar.
    Det är viktigt att visa inte bara vad barnet INTE ska göra utan vad man ska göra/förväntas göra? Dvs säga till barnet "SLUTA"... sluta med vad.. springa, hoppa, springa etc?  Gör det här i stället....

Var konsekvent men samtidigt försök få barnet delaktig i beslut. "Du är så bra på att bygga med lego, uppmärksamma goda beteenden. Du är så bra på att hoppa, jättebra att du gör det utomhus. Här inne går dina saker sönder.

Det var några av mina funderingar.

• Anonym (Tt)

Det är inte lätt. Men för att ge lite styrka så är min erfarenhet att man vinner sjukt mycket i längden om man är konsekvent och lugnt förklarar och säger nej varje gång han slår/biter/går upp/hittar på jävelskap. Vid 4 år brukar de flesta barn då kunna bete sig väl och veta var gränserna går. Låter man dem göra som de vill så gör man sig själv en björntjänst. 

Yngsta är 2,5 år här och det är en pärs och en strid varje dag. Det var det även med syskonet som är äldre. 

Men jag tänker att det är detta föräldraskapet verkligen handlar om. Att visa vägen och att visa var gränserna går. Barnets jobb är att prova sig fram och testa gränserna. Så håller det på? 

Jag har lärt mig väldigt mycket om mig själv och hur jag fungerar genom barnen de senaste åren. Mycket större lärdom än jag fått alla år innan dem. 

Håll ut! Det blir bättre, sen blir det värre igen vid lilla tonåren och sen bättre och sen kanske värre i tonåren? 

• Anonym (Heltslut)
    Anonym (Tänk efter...) skrev 2022-06-18 20:47:48 följande:

Det är inte lätt att vara ensamstående förälder och dra hela lasset själv. Och det kan vara svårt att se hur man själv beter sig som förälder. Om du tänker efter hur du beter dig är det förutsägbart och tydligt? Några exempel:

* Ställer du frågor till ditt barn, fast det inte är en fråga? Dvs: "Ska vi gå ut nu?" Ska vi äta mat nu? Ska vi ta på kläderna? "Ska vi gå hem nu?" etc. Många gånger blir det en otydlighet för barnet när sådana här typer av frågor ställs och barnet tror då att det finns en valmöjlighet fast i verkligheten är det inte ett val. Och barnet protesterar på sitt sätt och det blir samma sak i andra situationer också. "Kan jag lita på det du säger".

* Om barnet blir arg, frustrerad, slåss. Var tydlig och säg nej och och visa barnet vad man kan göra när man blir arg. Bekräfta känslan. jag ser att du blir arg, behöver du skrika. Var lugn och låt barnet få utlopp för sina känslor skrika är ok, inte slåss, bitas, slänga saker eller skada sig själv. Om barnet får "skrika" av sig brukar det oftast lugna ner sig. Det är jobbigt att skrika. Jobbigt för öronen använd öronproppar. När barnet börjar lugna ner sig, fråga lugnt, Är du klar med att skrika och vara arg? Vill du göra något roligt nu? Inte det, ok skrik en stund till jag väntar tills du är klar.
    Det är viktigt att visa inte bara vad barnet INTE ska göra utan vad man ska göra/förväntas göra? Dvs säga till barnet "SLUTA"... sluta med vad.. springa, hoppa, springa etc?  Gör det här i stället....

Var konsekvent men samtidigt försök få barnet delaktig i beslut. "Du är så bra på att bygga med lego, uppmärksamma goda beteenden. Du är så bra på att hoppa, jättebra att du gör det utomhus. Här inne går dina saker sönder.

Det var några av mina funderingar.

Men tack! Den första är jag 100%. Har kort reflekterat över det men nu blev det tydligt. Frågar alldeles för ofta om vi ex ska klä på oss när vi SKA klä på oss. Ska definitivt träna på det.

Det andra är jag bättre på, men tack ändå. Skönt att få det bekräftat att man är på rätt spår där. 
  • Anonym (kajsa)

Har du någon som kan vara barnvakt nån gång ibland? Inte för att du ska göra något särskilt utan bara t ex ta en långpromenad i skogen eller vad som nu ger dig energi. Bara som en paus från vardagen.

• sextiotalist

Välj dina strider.
    Tänk efter hur många gånger du säger nej.
    Ett tips är att när din treåring säger nej till något. Så protestera inte 
    T.ex nu ska vi klä på dig, nä, ok då blir det pyjamas då.
    Då har man avvärjt en konflikt och kanske ta en pyjamasdag.

• Anonym (Hnb)

Vår 3 (snart 4)-åring kan vara en prövning mellan varven. Han är nämligen hnb:are och även om en del blivit lättare är humöret inte att leka med. Det som hjälper är vanor, tydliga gränser och inga överraskningar. Dvs det som sker varje dag ser ungefär lika ut. Det som ska göras det ska göras. Vi kompomissar inte bort tandborstning tex. Vi är tydliga med vad som ska ske under dagen ( i den mån vi vet förstås) och ändrar inte. Är det han som ska med på affären är det han. Och låter honom vara delaktig i beslut som han kan fatta. Vill ha ha de röda eller dinosaurieskorna? Ska köttbullen ligga just där på tallriken? Och undviker ska-frågor som egentligen är måsten. Där är jag bättre än maken, han jobbar på det. Ibland vid utbrott får han helt enkelt vara ifred. Det är lugnast för alla- även för honom själv.

Svar på tråden HUR orkar man med en 3-åring? Jag går sönder...