• Anonym (Matte)

Kan de tvinga oss att avliva hunden? Hjälp snabbt!

Utan att gå in på för mycket detaljer, men grannen har aldrig gillat vår hund och nu har de polisanmält oss för att "vår hund bitit deras barn" när denne (olovligen) skulle ha varit på vår tomt. Hela historien är bara bs och de har inga bevis för nånting. 

Vad tror ni kommer hända? Är så rädd för att de ska tvinga oss avliva eller göra oss av med hunden på annat sätt.

• Svar på tråden Kan de tvinga oss att avliva hunden? Hjälp snabbt!
  • Anonym (nope)

Utan bevis kommer inget hända. Möjligtvis vill de utvärdera hunden men om hunden är stabil och mår bra är det ju det de kommer fram till.

• Embla twopointoh

Om de inte har några bevis från till exempel en läkarundersökning av det bitna barnet (och även då måste de ju kunna bevisa att det var er hund som bet), är det ganska otroligt att de kan göra något.

Men, det verkar ju som att de är ute efter er, eller i alla fall er hund, och om de kan ljuga om en sådan här sak så kan de säkert ljuga om annat också. Det är nog en bra idé att aldrig lämna hunden på tomten utan övervakning, till exempel. Eller sätt upp övervakningskamera så har ni filmbevis om de försöker något liknande igen.

Sedan undrar jag såklart också vad som ligger bakom att grannen inte gillar er hund. Stör den på något sätt? Är den väldigt ouppfostrad? Tar ni inte upp efter den när den uträttat sina behov? Är de rädda för hunden? Det ursäktar inte lögnen från deras sida, men det är också så att det sällan är ens skuld att två träter.

• Dexter dot com

Skulle tro att LS/polis gör ett besök för att bedöma hundens mentalitet. Har ni inhägnad tomt som är säker och har ni alltid hunden kopplad och kan tänka er att ha munkorg på hunden under promenader om det visar sig att hunden inte är pålitlig så tror jag inte dom kommer tvinga er att ta bort hunden.
    Men om hunden huggit borde det ju finnas dokumentation från sjukhuset i polisrapporten?
    Med sånna grannar hade jag aldrig vågat lämna min hund obevakad på tomten. Börja även kolla av tomten så det inte ligger mat med tex glykol i på er tomt.

• Anonym (Matte)

Barnet har blivit biten (har iaf stygn nu), men definitivt inte av vår hund. Är hon biten av en hund så är det någon annan och de ser det som en chans att få bort vår. 

Vår tomt är ordentligt inhägnad och inget kan hända utan att vi skulle märka det. De hävdar att hunden var ensam ute när vi inte var hemma, men det är bara lögn. Men finns tyvärr ingen annan som kan vittna om det.

• Studentpappa

Ränner den fritt i grannskapet så är det antagligen inte så konstigt. Vi har grannens hund titt som tätt i vår trädgård och den jäveln skrämmer skiten ur ungarna, fattas bara att han skrämmer ihjäl ungarnas kanin, då avlivar jag hunden som tack.

Ride it like you stole it
  • Kockobello
    Studentpappa skrev 2022-06-17 14:22:12 följande:

Ränner den fritt i grannskapet så är det antagligen inte så konstigt. Vi har grannens hund titt som tätt i vår trädgård och den jäveln skrämmer skiten ur ungarna, fattas bara att han skrämmer ihjäl ungarnas kanin, då avlivar jag hunden som tack.

Usch. 
  • Anonym (Matte)
    Studentpappa skrev 2022-06-17 14:22:12 följande:

Självklart springer den inte fritt i området. Den är på vår inhägnade tomt, ska vi nån annanstans är den kopplad.

• sextiotalist
    Anonym (Matte) skrev 2022-06-17 14:18:02 följande:

Barnet har blivit biten (har iaf stygn nu), men definitivt inte av vår hund. Är hon biten av en hund så är det någon annan och de ser det som en chans att få bort vår. 

Vår tomt är ordentligt inhägnad och inget kan hända utan att vi skulle märka det. De hävdar att hunden var ensam ute när vi inte var hemma, men det är bara lögn. Men finns tyvärr ingen annan som kan vittna om det.

Om ni aldrig har hunden ute när ni inte är hemma, så vet ni att hunden är oskyldig, Bevisbördan ligger helt hos målsägaren. Kommer bettet från er hund (olika hundar olika bett), att de ska tala om när det skedde, (kan kopplas till läkarbesöket, snopet om ni skulle varit på annan plats med hunden). Grannar kan vittna att hunden endast är ute när ni är hemma etc.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Matte) skrev 2022-06-17 14:18:02 följande:

Hur menar grannarna att barnet tog sig in på er tomt om den är ordentligt inhägnad? Det måste de ju kunna ge en trovärdig förklaring till.

Har ni lämnat hunden på tomten utan tillsyn? Om barnet nu tagit sig in och ni inte sett det, så kan du ju faktiskt inte säga att det inte var er hund som bet eftersom du inte övervakat hunden konstant (jag förutsätter att vi inte talar om en lugn och stabil Golden Retriever här, men rätta mig gärna om jag har fel). Att grannen säger att ni inte var hemma spelar rent rationellt ingen roll, eftersom de kan ha uppfattat det som att ni inte var hemma trots att ni var det.

• Embla twopointoh
    sextiotalist skrev 2022-06-17 14:28:28 följande:
    Om ni aldrig har hunden ute när ni inte är hemma, så vet ni att hunden är oskyldig, Bevisbördan ligger helt hos målsägaren. Kommer bettet från er hund (olika hundar olika bett), att de ska tala om när det skedde, (kan kopplas till läkarbesöket, snopet om ni skulle varit på annan plats med hunden). Grannar kan vittna att hunden endast är ute när ni är hemma etc.
    Bara om de aldrig lämnar hunden utan tillsyn på tomten. Det kan vara så att barnet tagit sig in på tomten och blivit biten i ett obevakat ögonblick. Men visst ska grannarna kunna ge dag och ungefärlig tid när det ska ha skedd, så att TS kan avgöra om grannens berättelse är ett möjligt scenario.
Svar på tråden Kan de tvinga oss att avliva hunden? Hjälp snabbt!