• sextiotalist

Kan de tvinga oss att avliva hunden? Hjälp snabbt!

Anonym (Matte) skrev 2022-06-17 14:18:02 följande:

Barnet har blivit biten (har iaf stygn nu), men definitivt inte av vår hund. Är hon biten av en hund så är det någon annan och de ser det som en chans att få bort vår. 

Vår tomt är ordentligt inhägnad och inget kan hända utan att vi skulle märka det. De hävdar att hunden var ensam ute när vi inte var hemma, men det är bara lögn. Men finns tyvärr ingen annan som kan vittna om det.

Om ni aldrig har hunden ute när ni inte är hemma, så vet ni att hunden är oskyldig, Bevisbördan ligger helt hos målsägaren. Kommer bettet från er hund (olika hundar olika bett), att de ska tala om när det skedde, (kan kopplas till läkarbesöket, snopet om ni skulle varit på annan plats med hunden). Grannar kan vittna att hunden endast är ute när ni är hemma etc.
  • sextiotalist
    Embla twopointoh skrev 2022-06-17 14:33:11 följande:
    Bara om de aldrig lämnar hunden utan tillsyn på tomten. Det kan vara så att barnet tagit sig in på tomten och blivit biten i ett obevakat ögonblick. Men visst ska grannarna kunna ge dag och ungefärlig tid när det ska ha skedd, så att TS kan avgöra om grannens berättelse är ett möjligt scenario.
    Absolut, men då är det väldigt konstigt att det inte blev en återkoppling direkt när det hände. 
    Och barnet borde ha hörts och hunden borde ha förvarnat. 
  • sextiotalist

Lite undringar
    Har er hund visat aggresiva tendenser ?
    Är det en hund som skäller och hörs ?
    Vet att det finns opålitliga hundar, men det normala är att hunden varnar innan den agerar. Sedan finns det barn som verkligen gillar att reta hundar

• sextiotalist
    Embla twopointoh skrev 2022-06-17 14:52:40 följande:
    Jag kan tänka mig olika anledningar till att TS inte hörde något. TS stod i duschen, talade i telefon, slamrade med disk ...

Och som förälder prioriterar man väl att ta ett hundbitet barn till läkare före en konfrontation av ägaren till hunden, så det är inte konstigt att det inte kom någon återkoppling direkt.
    Nja, Jag hade nog inte varit diskret i varje fall. Jag tycker det är något som inte stämmer här i varje fall (från grannarnas sida alltså)
  • sextiotalist
    Embla twopointoh skrev 2022-06-17 15:08:47 följande:
    Folk är olika.

Jag får känslan av att detta är en ganska infekterad konflikt som TS knappast är oskyldig i. Jag utesluter inte alls att grannarna försöker sätta dit TS hund, men något stämmer inte riktigt i TS version heller.
    Det är inte helt omöjligt. Hunden kan var skällig, springer fram och tillbaka längs tomtgränsen etc. 
    Är det en lugn hund, som möjligtvis tittar upp när någon passerar, och för övrigt är nöjd med att gnaga på ett ben eller pinne, nosa lite runt. Så lär hunden inte varit någon irritation för grannarna.
Svar på tråden Kan de tvinga oss att avliva hunden? Hjälp snabbt!