• Friger

Tvätta rubbet i 60 grader?

Har precis skilt mig. Dvs jag måste fixa tvätten själv.

Mina arbetskläder har jag alltid tvättat själv. De kör jag i 60 grader.

Nu har jag tvättat rubbet hemma i 60 grader inklusive ungarnas kläder. Ser okej ut. Finns det några problem med den strategin? Vill göra det så enkelt som möjligt.

• Svar på tråden Tvätta rubbet i 60 grader?
  • Mayweed
    Mayweed skrev 2022-06-17 09:51:39 följande:
    Vid 40 blir det rent, men man brukar fortfarandere kommenteras att tvätta just sänglakan och handdukar av just anledningen att döda ev bakterier i större utsträckning  (delade meningar).
    På det sätter får du också en genomgång av maskinen i sig emellanåt.

Du kommer få vitvätt som grånar och ev blir rosa om du blandar med rött, men rent, ja :)
    Kan rekommendera att skaffa galltvål om du får oljefläckar el svåra andra fläckar, stryk på och tvätta.
    Fortfarande rekommenderas.. blev lite snabb med mellanslaget där :)
  • LaFontaine
    Friger skrev 2022-06-17 09:50:46 följande:
    Sorterar hellre kläderna per unge. Dvs varje unge får en tvättkorg. Då vet man vilka kläder som hör till vilken unge dessutom. De har en korg. När den är full så är det perfekt för en maskin. In i tvätten -> Torktumlaren = klart.

Jag hade nog kunnat göra som din man. Vi ska inte överdriva hur mycket tid jag lägger på att gå igenom tvätten innan den åker in i maskinen. Så länge det inte jamar allt för mycket från korgen så åker det in.
    Så länge barnen enbart bär kläder i samma färg och material så går det väl an... Har du färgkodat ungarna? Annars kanske det vore nåt! Barn 1 bär bara svart, mörkrött och blått. Möjligen mörkt grönt. Barn 2 får pastellfägerna och finns den en tredje kan denne bära vitt!

Jag gillar inte katter, men de behöver väl också rengöras ibland?
  • Loet

Vissa kläder som tvättas i 60 kommer att krympa direkt och vissa kommer att krympa lite i taget. De kläder som inte tål 60 blir också ofta nopprigrare fortare. Om du tvättar allt i 40 kan det dock bli andra problem t ex att lakan, underkläder och handdukar inte blir rena. Dessa bör du tvätta i 60 för att inte riskera diverse sjukdomar då vissa bakterier och parasiter kan överleva en 40 graders tvätt.

Att blanda alla färger slutar med att allt blir grådassigt då färgerna släpper lite när du tvättar. Detta gäller särskilt nya plagg. Rött och blått färgar ofta av sig till ljusa kläder. Till exempel om du tvättar vita kläder med ett rött plagg (särskilt om det är nytt) riskerar du att alla vita kläder blir rosa. Ett plagg som du redan tvättat hundra gånger är det dock liten risk att det färgar av sig. Rött är dock den färg som verkligen kan förstöra andra plagg även om den tvättats många ggr.

Alla gör nog olika men väldigt få tror jag följer tvättråden slaviskt. Det är så klart upp till dig själv hur noga du vill vara du får ta fram en tvättrutin som du tycker är lagom. 

Själv delar jag upp enligt blå 40, grå-grön-beige-gul 40, svart-mörkgrå 40, sängkläder 60, handdukar 60, barnens underkläder 60. Detta tvättar jag varje vecka och ca en gång i månaden kör jag röd-rosa 40, vit 40, svart 30. Man behöver inte köra allt på en gång utan kan spara ihop tvättar av de färger som inte används så ofta. 

• cosinus

Jag skulle säga att du gör såhär:

Kör dina jobbkläder i 60 och fyll på med handdukar, lakan, strumpor och underkläder. Har du vita lakan kan du köra dessa i 90 någon gång för att koka igenom tvättmaskinen. Jag gör det kanske en gång i halvåret för att hålla sunkig lukt borta. Jag sorterar på ljus och mörk och vill du bara ha färgat så köp inget vitt :)

Kläder i övrigt i 40. Iaf en mörk och en ljus. Barnkläder som är ren bomull och börjar se lite trötta ut alternativt får jobbiga fläckar kan du chansa på 60. De brukar ändå klara sig hyffsat.

Ja du kommer behöva sortera kläder men ta hjälp av barnen. Även små barn vet vems kläder som är vems. Alternativt märk alla kläder med initialer så är det bara att läsa.

• enanna

Jag som erfaren flerbarnsmor kör allt på 60 grader. Undantagen är väl någon finare klänning. Torktumlar allt som känns som bomull. Aldrig varit något problem och blir rent på riktigt! Sortera ljust, mörkt och rött skilt så blir det bra. Se till att lämna tomrum ungefär en handbredd ovanför tvätten när den är "uppfluffad" inne i maskinen. 

• sextiotalist
    Mayweed skrev 2022-06-17 09:51:39 följande:
    Vid 40 blir det rent, men man brukar fortfarandere kommenteras att tvätta just sänglakan och handdukar av just anledningen att döda ev bakterier i större utsträckning  (delade meningar).
    På det sätter får du också en genomgång av maskinen i sig emellanåt.

Du kommer få vitvätt som grånar och ev blir rosa om du blandar med rött, men rent, ja :)
    Kan rekommendera att skaffa galltvål om du får oljefläckar el svåra andra fläckar, stryk på och tvätta.
    Denna bakteriefobi, nej, du har inte så mycket sjukdomsalstande bakterier i lakan. Har man kvalsterallergi så kan det vara bra att tvätta högre.
    Men bomull mår rätt bra av att tvättas i en högre temperatur, dessutom så vissa typer av fläckar (de som är proteinbaserade t.ex) går lättare bort i kombination av tvättmedel och högre temperatur
    Ja, jag kör lakan, handdukar och underkläder i 60 grader. 
  • sextiotalist
    nernu skrev 2022-06-17 09:44:30 följande:
    Och jag vill ha en miljon. Skärp till dig. Ljus 40 mörk/färgad 40 handdukar/underkläder 60. Tre högar. Och du ska absolut inte torktumla allt. Då krymper du kläderna och det är skitdåligt för miljön. 
    Funderade också hur man får ihop detta
    Jag har en hög för stickat, som jag kör i ylletvätt 30 
    Två högar 40 (en ljus och en mörk)
    Två högar 60 (ljus och mörk(
    Sedan har högarna skiftat i storlek beroende på hur många det tvättats för. Men fem högar bör räcka för de flesta
  • sextiotalist
    sextiotalist skrev 2022-06-17 10:44:25 följande:
    Sedan har högarna skiftat i storlek beroende på hur många det tvättats för. Men fem högar bör räcka för de flesta
    Glömde, jag torktumlar endast handdukar, underkläder och lakan och resten hängs upp. Men jag stryker rätt mycket
  • JuhaNettles

Det är för låga grader du måste tvätta allt i 95 grader minst, vem tvättade i 60? 

• cosinus
    sextiotalist skrev 2022-06-17 10:44:25 följande:
    Det håller jag med om, få som behöver mer än 5 högar.

Vi kör vit och mörk 60 och sen vit, gul-röd-rosa, grön-blå-brun, grå-svart 40. D v s 6 högar. Men vi är 6 pers som alla tränar så det blir väldigt mycket tvätt och då kan man ju sortera mer noggrant för alla högar fylls ändå. När barnen flyttat kommer jag inte ha 6 högar.
Svar på tråden Tvätta rubbet i 60 grader?