Loet skrev 2022-06-17 10:11:07 följande:
Vissa kläder som tvättas i 60 kommer att krympa direkt och vissa kommer att krympa lite i taget. De kläder som inte tål 60 blir också ofta nopprigrare fortare. Om du tvättar allt i 40 kan det dock bli andra problem t ex att lakan, underkläder och handdukar inte blir rena. Dessa bör du tvätta i 60 för att inte riskera diverse sjukdomar då vissa bakterier och parasiter kan överleva en 40 graders tvätt.
Att blanda alla färger slutar med att allt blir grådassigt då färgerna släpper lite när du tvättar. Detta gäller särskilt nya plagg. Rött och blått färgar ofta av sig till ljusa kläder. Till exempel om du tvättar vita kläder med ett rött plagg (särskilt om det är nytt) riskerar du att alla vita kläder blir rosa. Ett plagg som du redan tvättat hundra gånger är det dock liten risk att det färgar av sig. Rött är dock den färg som verkligen kan förstöra andra plagg även om den tvättats många ggr.
Alla gör nog olika men väldigt få tror jag följer tvättråden slaviskt. Det är så klart upp till dig själv hur noga du vill vara du får ta fram en tvättrutin som du tycker är lagom.
Själv delar jag upp enligt blå 40, grå-grön-beige-gul 40, svart-mörkgrå 40, sängkläder 60, handdukar 60, barnens underkläder 60. Detta tvättar jag varje vecka och ca en gång i månaden kör jag röd-rosa 40, vit 40, svart 30. Man behöver inte köra allt på en gång utan kan spara ihop tvättar av de färger som inte används så ofta.
Att kläder krymper lite är lungt... Fortsätter de krympa är det ju däremot inte så bra. Inte heller om de går sönder snabbt.
Det finns ju en begränsning hur länge de har kläderna. De växer.
Vill att det ska vara så enkelt som möjligt, att det blir perfekt bryr jag mig inte om. "Skapligt" duger bra för min del. Har mycket annat som kräver min uppmärksamhet också.