Inlägg från: cosinus |Visa alla inlägg
  • cosinus

Tvätta rubbet i 60 grader?

Jag skulle säga att du gör såhär:

Kör dina jobbkläder i 60 och fyll på med handdukar, lakan, strumpor och underkläder. Har du vita lakan kan du köra dessa i 90 någon gång för att koka igenom tvättmaskinen. Jag gör det kanske en gång i halvåret för att hålla sunkig lukt borta. Jag sorterar på ljus och mörk och vill du bara ha färgat så köp inget vitt :)

Kläder i övrigt i 40. Iaf en mörk och en ljus. Barnkläder som är ren bomull och börjar se lite trötta ut alternativt får jobbiga fläckar kan du chansa på 60. De brukar ändå klara sig hyffsat.

Ja du kommer behöva sortera kläder men ta hjälp av barnen. Även små barn vet vems kläder som är vems. Alternativt märk alla kläder med initialer så är det bara att läsa.

• cosinus
    sextiotalist skrev 2022-06-17 10:44:25 följande:
    Funderade också hur man får ihop detta
    Jag har en hög för stickat, som jag kör i ylletvätt 30 
    Två högar 40 (en ljus och en mörk)
    Två högar 60 (ljus och mörk(
    Sedan har högarna skiftat i storlek beroende på hur många det tvättats för. Men fem högar bör räcka för de flesta
    Det håller jag med om, få som behöver mer än 5 högar.

Vi kör vit och mörk 60 och sen vit, gul-röd-rosa, grön-blå-brun, grå-svart 40. D v s 6 högar. Men vi är 6 pers som alla tränar så det blir väldigt mycket tvätt och då kan man ju sortera mer noggrant för alla högar fylls ändå. När barnen flyttat kommer jag inte ha 6 högar.
Svar på tråden Tvätta rubbet i 60 grader?