Friger skrev 2022-06-17 09:45:40 följande:
Mayweed skrev 2022-06-17 09:35:38 följande:
Om du inte vill/orkar följa tvättråd så säger jag som föregående. Håll dig till 40° generellt sett så förstör du kläder i något mindre utsträckning (det gör jag själv, av ren princip. Klarar kläderna inte ens 40, så får det vara)
Sängkläder och handdukar tvättas dock med fördel i 60-90°.
Håll bara ett öga på om det finns ull i kläderna, och håll dig till tvättråd där om möjligt.
Okej... Förut när jag var yngre och singel körde jag allt i 40 grader men det började lukta skumt från tvättmaskinen då efter ett tag.
Förstår ju att det är avlagringar med bakterier och annat som byggs upp och det gick att få bort om man körde några program på hög temperatur med ättika och annat jocks.
Men tänkte att det inte blir rent om temperaturen medger att dessa avlagringar byggs upp...
Vid 40 blir det rent, men man brukar fortfarandere kommenteras att tvätta just sänglakan och handdukar av just anledningen att döda ev bakterier i större utsträckning (delade meningar).
På det sätter får du också en genomgång av maskinen i sig emellanåt.
Du kommer få vitvätt som grånar och ev blir rosa om du blandar med rött, men rent, ja :)
Kan rekommendera att skaffa galltvål om du får oljefläckar el svåra andra fläckar, stryk på och tvätta.