Inlägg från: Friger |Visa alla inlägg
  • Friger

Tvätta rubbet i 60 grader?

Har precis skilt mig. Dvs jag måste fixa tvätten själv.

Mina arbetskläder har jag alltid tvättat själv. De kör jag i 60 grader.

Nu har jag tvättat rubbet hemma i 60 grader inklusive ungarnas kläder. Ser okej ut. Finns det några problem med den strategin? Vill göra det så enkelt som möjligt.

• Svar på tråden Tvätta rubbet i 60 grader?
  • Friger
    nernu skrev 2022-06-17 09:31:26 följande:

Om du inte skämtar.. Så är risken stor att du förstör vanliga kläder om du regelbundet tvättar i 60. Följ tvättråden. Vanliga kläder tvättas i 40. 

Nej, är fullt allvarlig.

Jo, absolut. Följer du tvättråden så får du 55 eleganta högar med tvätt som alla ska tvättas olika.

Jag vill ha en tvätthög trycka in den i tvättmaskinen och tvätta, sen in i torktumaren -> klart.

Om det är optimalt för plagget gör det samma. Bara det inte förstör plagget efter några få tvättar.

Ska man köra rubbet på 40 grader istället? Blir det rent då?
  • Friger
    Emerencia skrev 2022-06-17 09:34:52 följande:

Nej, du ska inte tvätta så. 

40 grader med vanliga kläder som byxor och tröjor. 30 för fina och känsliga. 

60 grader för underkläder, lakan, handdukar osv. 

Blanda inte färger för mycket. Rött ska du absolut inte blanda med någon annan färg. Men Blå och grön och grå funkar. 

Mayweed skrev 2022-06-17 09:35:38 följande:

Om du inte vill/orkar följa tvättråd så säger jag som föregående.  Håll dig till 40° generellt sett så förstör du kläder i något mindre utsträckning  (det gör jag själv, av ren princip. Klarar kläderna inte ens 40, så får det vara)
    Sängkläder och handdukar tvättas dock med fördel i 60-90°.
    Håll bara ett öga på om det finns ull i kläderna, och håll dig till tvättråd där om möjligt.

Okej... Förut när jag var yngre och singel körde jag allt i 40 grader men det började lukta skumt från tvättmaskinen då efter ett tag.

Förstår ju att det är avlagringar med bakterier och annat som byggs upp och det gick att få bort om man körde några program på hög temperatur med ättika och annat jocks.

Men tänkte att det inte blir rent om temperaturen medger att dessa avlagringar byggs upp...

• Friger
    LaFontaine skrev 2022-06-17 09:39:31 följande:

Nej för fan! Sätt på dig läsglasögonen, läs tvättrådet och färgsortera.

(Och vad du än gör, gör inte som min man och släng in ett par nylonstrumpbyxor på 60 grader, för att sen torktumla dem riktigt varmt. Ut kom en smält boll, med lite trådar som stack ut...)

Sorterar hellre kläderna per unge. Dvs varje unge får en tvättkorg. Då vet man vilka kläder som hör till vilken unge dessutom. De har en korg. När den är full så är det perfekt för en maskin. In i tvätten -> Torktumlaren = klart.

Jag hade nog kunnat göra som din man. Vi ska inte överdriva hur mycket tid jag lägger på att gå igenom tvätten innan den åker in i maskinen. Så länge det inte jamar allt för mycket från korgen så åker det in.
  • Friger
    cosinus skrev 2022-06-17 10:31:43 följande:

Jag skulle säga att du gör såhär:

Kör dina jobbkläder i 60 och fyll på med handdukar, lakan, strumpor och underkläder. Har du vita lakan kan du köra dessa i 90 någon gång för att koka igenom tvättmaskinen. Jag gör det kanske en gång i halvåret för att hålla sunkig lukt borta. Jag sorterar på ljus och mörk och vill du bara ha färgat så köp inget vitt :)

Kläder i övrigt i 40. Iaf en mörk och en ljus. Barnkläder som är ren bomull och börjar se lite trötta ut alternativt får jobbiga fläckar kan du chansa på 60. De brukar ändå klara sig hyffsat.

Ja du kommer behöva sortera kläder men ta hjälp av barnen. Även små barn vet vems kläder som är vems. Alternativt märk alla kläder med initialer så är det bara att läsa.

Ungarna har säkert koll på vad som är deras. Mest att jag vill att det ska vara enkelt och gå fort. Att ställa in en korg med rena kläder på rummet och säga: "Här, vik" går snabbt. Sen får jag väl hjälpa den yngsta än så länge.

Har nog inte tänkt på om det är några fläckar eller inte på kläderna efter tvätt. Inget jag kollar efter direkt... Mest att jag vill ha ett bra program som generellt gör kläderna rena.

Fått för mig att producenterna ibland kan vara försiktiga i överkant när de anger hur kläderna ska tvättas.
  • Friger
    sextiotalist skrev 2022-06-17 10:48:13 följande:
    Glömde, jag torktumlar endast handdukar, underkläder och lakan och resten hängs upp. Men jag stryker rätt mycket
    Har både torkskåp och stor torkställning. Oklart om jag äger ett strykjärn.

Men i praktiken. Jag torktumlar allt. Har inte märkt några problem med det. Men har en ganska ny torktumlare med värmepump och som ser ut som en rymdraket. Vet inte om de är skonsammare mot tvätten?
  • Friger
    Loet skrev 2022-06-17 10:11:07 följande:

Vissa kläder som tvättas i 60 kommer att krympa direkt och vissa kommer att krympa lite i taget. De kläder som inte tål 60 blir också ofta nopprigrare fortare. Om du tvättar allt i 40 kan det dock bli andra problem t ex att lakan, underkläder och handdukar inte blir rena. Dessa bör du tvätta i 60 för att inte riskera diverse sjukdomar då vissa bakterier och parasiter kan överleva en 40 graders tvätt.

Att blanda alla färger slutar med att allt blir grådassigt då färgerna släpper lite när du tvättar. Detta gäller särskilt nya plagg. Rött och blått färgar ofta av sig till ljusa kläder. Till exempel om du tvättar vita kläder med ett rött plagg (särskilt om det är nytt) riskerar du att alla vita kläder blir rosa. Ett plagg som du redan tvättat hundra gånger är det dock liten risk att det färgar av sig. Rött är dock den färg som verkligen kan förstöra andra plagg även om den tvättats många ggr.

Alla gör nog olika men väldigt få tror jag följer tvättråden slaviskt. Det är så klart upp till dig själv hur noga du vill vara du får ta fram en tvättrutin som du tycker är lagom. 

Själv delar jag upp enligt blå 40, grå-grön-beige-gul 40, svart-mörkgrå 40, sängkläder 60, handdukar 60, barnens underkläder 60. Detta tvättar jag varje vecka och ca en gång i månaden kör jag röd-rosa 40, vit 40, svart 30. Man behöver inte köra allt på en gång utan kan spara ihop tvättar av de färger som inte används så ofta. 

Att kläder krymper lite är lungt... Fortsätter de krympa är det ju däremot inte så bra. Inte heller om de går sönder snabbt.

Det finns ju en begränsning hur länge de har kläderna. De växer.

Vill att det ska vara så enkelt som möjligt, att det blir perfekt bryr jag mig inte om. "Skapligt" duger bra för min del. Har mycket annat som kräver min uppmärksamhet också.
  • Friger
    sextiotalist skrev 2022-06-17 12:57:58 följande:
    Min mamma tänkte som dig ungefär, det var därför jag tog över tvätten hemma, hon förstörde en del kläder som jag hade köpt
    Haha, när jag var gift så fick jag ta hand om mina egna kläder. Inte några andra. Men de kan du nästan rengöra med en eldkastare om du vill. Inte så känsliga.

Kanske ska börja köpa ungarnas kläder på yrkesbutiker istället?
  • Friger
    Mimosa86 skrev 2022-06-17 13:50:48 följande:

Det finns tvättlappar på kläderna :)

varför Måste du köra en tvätt? Det är ju inte direkt det jobbigaste att slänga in tvättar, torktumla och ut

Haha, jo. Jag har sett tvättlapparna. Kanske inte läst dem så ofta dock.

Nä, det är inte så jobbigt. Men ser gärna att det tara så lite tid som möjligt så kan jag lägga tiden på annat istället! :)
  • Friger
    sextiotalist skrev 2022-06-17 15:03:38 följande:
    Jag har inte många pedanta drag. Men tvätten har jag stort kontrollbehov över. Tvättar enligt instruktion, Min garderob och (i viss mån sambons, men inget han bett om) linneskåpet är perfekta. 
    Handdukarna ligger efter färg, lakanen strukna och snyggt efter färg, likaså örngotten, även mina trosor och strumpor är snygg sorterade efter färg (men jag kan ha skorna i oordning, likaså mina andra prylar)
    Jag tycker det är rogivande att hålla på med tvätt, sortera, vika och stryka
    Sortera den enligt färg? Har en liten bit kvar till den ordningen i mina skåp... Ungefär tolv ljusår noga räknat.

Tvätta är ett nödvändigt ont i mina ögon.
  • Friger
    sextiotalist skrev 2022-06-17 15:40:38 följande:
    Vi är olika, kan trösta dig med att jag går inte i taket om det blir fel, muttrar lite för mig och gör om så jag blir nöjd.
    Men vet du, jag är rätt säker på att du hittar i dina skåp lika bra som jag hittar i mina :)
    Dammsugning är något jag avskyr å andra sidan. gör det, men under protest (sambon avskyr det ännu mer)
    Låt mig ansvara för din tvätt i 10 minuter så kommer du ligga i fosterställning och hyperventilera! :)

Haha, efter skilsmässan vet jag inte ens vad jag äger! Prydnader och tjafs tog hon och det är jag ju så klart tacksam för. Verktygen fick jag ha kvar, det är jag också glad för. Men upptäckte att jag i stort sett inte hade en enda handduk kvar, så det har jag ju fått skaffa lite nya.

Sängkläder är lite oklart faktiskt. Tror det mesta som ligger i skåpet är sådant vi fått av människor som inte kan slänga saker, våra föräldrar. Kan mycket väl vara från Gustav Vasas tid. Bedömt så har jag de sängkläder som sitter på de sängar jag har kvar. Så jag lär väl köpa lite nya där också.

Kontentan blir nog efter alla bra råd jag fått att jag tror jag kör tvätten på 40 grader för det mesta. Kanske att jag kör den på 60 grader lite då och då.
Svar på tråden Tvätta rubbet i 60 grader?