• Anonym (Klara)

Varför resa med småbarn?

Fattar inte denna hysteri att resa på semester utomlands med småbarn. 
    De kommer inte minns härliga stunder på stranden utomlands, eller något annat.

Det man riskerar istället är att barnet blir sjukt, mår piss under flygningen, och att medresenär blir störda av ledsna och trötta barn.
    Så- varför väntar ni inte med flygresan utomlands tills barnet är äldre? Det går utmärkt att ha en bra semester inrikes också. 

Mitt barn är i tvåårsåldern och fara på utlandssemester kommer sannolikt dröja flera år, tills dess att barnet faktiskt också får något ut av det, inte bara vi vuxna. 

• Svar på tråden Varför resa med småbarn?
  • Anonym (Lagoon)

Det är nog för deras egen skull, och inte för barnet/barnen.

Men håller med om att de borde kunnat vänta några år med de resorna.

• Anonym (H)

När mina barn var små hade de trevligt på resan och allt gick jättebra. När de var som yngst kanske de inte minns något nu, men vad gör det? Vi minns och äldre syskon minns. Vi reser inte bara för minnen, utan mer ha det härligt här och nu

• Anonym (Därför)

Nu kanske inte detta gills, men för att vi i Sverige får semester och har därmed tid att åka till släktingar utomlands, där semester inte är en självklarhet. 

• Gameofthrones

Man reser till släktingar. Vad är problemet? 

• Gameofthrones

Det är en bra tålamodsprövming för alla. Har man grejer förberett så kan det funka smidigt hela vägen.

Vi har rest med småbarn. De funkar. Barn får känna dofter etc. Även om. Barn inte minns så minns man med doft. 

Kommer ni inte ihåg hur nybakta bullar från farmor kändes?
    Mina barn kommer alltid ha nostalgi, på vissa saker hemlagad mat speciellt wotons nudlar lyckokakor, sedamkakor det är lite speciellt när man åker hem till hemlandet. Lukten från gatorna, hemmet etc. 

• Mimosa86

För att vi bor i ett arktiskt land med mörker och kyla, så för att överleva ytterligare en lång höst, vinter och kall vår då behöver mammi och pappi tanka d-vitamin för att överleva och det får barnen hänga med på varesig de vill eller inte (självklart väldigt uppskattat från unga åldrar).

• Anonym (glass?)

Man reser för att barnen ska kunna bada och äta glass. Seriöst, alltså. Jag har arbetat inom förskolan under 20 års tid och det har genom åren funnits en och annan obetänksam kollega genom åren som har dragit fram en jordglob eller världskarta och efter sammanslagningen då vi är tillbaka efter semestern säger: "Vart har NI varit under semestern?!"

Det blir knepigt varje gång, så, som tur är har folk nästan slutat med det där.

De barn som har varit utomlands brukar svara: "Jag har badat, ätit glass och åkt flygplan." Ingenting mer, inte ens när något annat barn frågar mer. Antingen har de "mått illa" eller "sovit." på flygplanet. De barn som har någonting vettigare att säga, berättar ingående om ett museum de har varit på i Sverige  och allt som deras föräldrar har pratat om; eller så har de varit i en grotta och tittat på fladdermöss, och berättar om det, eller så berättar de ingående om alla blåbär som fanns i närheten av stugan som de hyrde. Och så står då kollegan med x antal barn omkring sig där med sin fucking jävla karta och ska visa hur långt barnen har åkt.

Hur mycket man än försöker få slut på det, så är det som om dagens samhälle inte tillåter att man bara har hängt i närområdet, utan det är själva sträckan som räknas. Det har jag alltid försökt stävja på mina avdelningar i alla fall, men barnen gör som vuxna gör, och tror att det ska vara coolare att åka långt, även om det enda de kan säga är att de har ätit glass och badat.

Till oss fröknar så säger de i alla fall att de enbart har ätit glass och badat. Jag lyssnar helt klart hellre på ett barn som entusiastiskt pratar om "plaskdammen i en park med många träd så man kunde leka koja" eller barnet som berättar att det var "sååå tråkigt för vi skulle till en stuga men så tände mamma en eld och det brann så att det lyste orange, och detvar en korv som satt på en pinne och korven blev svart och så fick vi ringa till McDonald's!" och så pratar de om just det i flera veckor. De barnen är i alla fall tokmycket mer lugna än de barn som bara: "Äsch, vi badade och åt glass" och sedan beter sig på ett vis som man inte ens tror är möjligt och man knappt känner igen barnet, bara för att de har varit utomlands.

Så ja, vad gör föräldrar egentligen när de är utomlands med sina 3-5-åringar? Jag har faktiskt ingen aning, trots att jag har ett barn själv. Jag förstår inte varför man stressar så pass mycket med resor för att stressa lite till, typ. Ungarna minns ju inte det ändå (mer än glass och bad).

• Anonym (Biobonus)
    Anonym (Klara) skrev 2022-06-13 23:35:04 följande:
    Varför resa med småbarn?

Fattar inte denna hysteri att resa på semester utomlands med småbarn. 
    De kommer inte minns härliga stunder på stranden utomlands, eller något annat. 

Det man riskerar istället är att barnet blir sjukt, mår piss under flygningen, och att medresenär blir störda av ledsna och trötta barn. 
    Så- varför väntar ni inte med flygresan utomlands tills barnet är äldre? Det går utmärkt att ha en bra semester inrikes också. 

Mitt barn är i tvåårsåldern och fara på utlandssemester kommer sannolikt dröja flera år, tills dess att barnet faktiskt också får något ut av det, inte bara vi vuxna. 

Man åker väl inte på en semesterresa, vare dig inrikes eller utrikes, enbart för barnens skull?  
    Enligt ditt resonemang kan man ju lika gärna strunta i att ha semester inrikes också så länge barnen är små, om kriteriet är att barnen ska komma ihåg det. Eller hälsa på släktingar, gå till lekparken etc 

När vår minsta var två år var vi utomlands många veckor och under tiden blev barnet både blöjfri och  lärde sig simma, dessutom hade vi en underbar tid tillsammans hela familjen. Resan koms inte ihåg av barnet men hen började inte med blöjor igen och kunde fortfarande simma.
  • LaFontaine
    Anonym (glass?) skrev 2022-06-14 01:07:00 följande:

Så ja, vad gör föräldrar egentligen när de är utomlands med sina 3-5-åringar? Jag har faktiskt ingen aning, trots att jag har ett barn själv. Jag förstår inte varför man stressar så pass mycket med resor för att stressa lite till, typ. Ungarna minns ju inte det ändå (mer än glass och bad).

Vi går på museum, vi hyr hus, vi upptäcker spännande platser, vi äter god mat, vi badar, vi åker runt, vi går på spa, vi besöker kända platser. Och så gör vi en massa andra saker. Och jo, mina barn berättar ofta och gärna om vad de sett och vad de gjort. Min stora pratar fortfarande om massagen hon fick på det härliga spa-hotellet, när hon var tre år. Eller hur många roliga och framförallt stora lekparker, som fanns under en annan resa.

Och vi föräldrar får för övrigt också ut mycket av våra resor. Det får våra barn också, som njuter i stunden.
  • Anonym (Kakmonstret)

Tycker det är upp till var och en själv. Men som många andra har sagt, man kanske inte åker för barnens skull utan sin egna. I vår familj blir det inga flygresor oavsett, man hade fått söva ner mig först om man vill ha mig på ett plan. Men båt, tåg, buss och bil fungerar utmärkt. 
    Vi har sedan äldsta var 3 år åkt till lalandia varje sommar, det gör vi uteslutande för barnens skull egentligen, men de minns mycket mer än att de ätit glass och badat. Här får de hoppa studsmattor, leka i hoppborg, gå på lekland, bada, åka vattenrutschkana, åka pulka, skridskor, bowla och massa mer... det är något som barnen pratar om hela året sen, och fortfarande minns tydligt när det är dags att åka nästa gång. Det gäller även 4-åringen, så visst kan barn både få ut något och minnas resorna. 

Svar på tråden Varför resa med småbarn?