• Anonym (Trött)

Dax att ge upp?

Är bonusvuxen till en tjej på numera 14 år. Föräldrarna separerade för 6 år sedan. Jag träffade pappan för 5 år sedan och lärde känna dottern för runt 4 år sedan. 
    Älskar både pappan och dottern men mammans beteende som spiller över på dotterns och min relation börjar få mig att känna att jag bara vill skita i allt och ge upp. 
    Mamman avskyr mig. Hälsar jag på henne vänder hon bort huvudet bokstavligt talat även när dottern står brevid. Mamman sprider rykten om mig och pappan, att hon fruktar för sitt liv om hon pratar med oss, att vi ska slå henne osv. Grejen ör bara att vi försöker och har försökt vara trevliga och respektfulla mot henne sedan dag ett men har bara mötts med att hon skriker och gapar, slänger luren i örat på min partner, ljuger, gör sig onåbar om nögot rör dottern som hon inte håller med om osv. Dottern gillar mig när vi väl ses men får skuldkänslor för detta hemma hos mamma och då svänger dottern totalt och hittar på saker om mig och pappan som är helknasiga. Mamman har något psykiskt strul med ätstörningar skulle jag tro föe hon skriver ofta till min partner att dottern när dåligt över att han och jag frågar vad mamman äter för mat och vart hon är ute och går osv. Grejen är ju såklart att vi aldrig pratar om nägot sånt med dotter , det är ju helt bissart i min värld att vi skulle bry oss om sånt. Hon säger också till dotter och folk i orten att pappa och jag ör dumma i huvudet, att jag är en jövla primadonna för att jag har utbildning och jobbar heltid. 
    När hon började sprida att hon trodde att jag och pappan skulle misshandla henne började jag känna att nu räcker det för mig. Dottern hamnar ju i mitten av allt skit och lyssnar på mammans tuggande hela dagarna. Den fina relation hon o jag försöker bygga upp raseras hela tiden. Jag förstår att dottern försöker göra mamma nöjd, det ligger ingen skuld på henne alls. 
    Pappan försöker prata med mamman men det ör som en vägg så fort de inte är överens. Dottern har börjat "hota" pappan med att inte träffa honom mer om han inte blir ihop med mamma igen osv. Hon vill väl det ska bli lugnt, att mamma ska  vara glad. Jag känner att jag vänt ut och in på mig själv för att vara trevlig mot mamman, stått o tagit lögner och skrik och gap i åratal medan jag aldrig sagt ett ont ord tillbaka till mamman eller nånsin sagt ett negativt ord om henne till dottern. Pappan ångrar nu i efterhand att han inte gick till domstol när de separerade rörande vårdnaden men känner att det ör för sent nu. 
    Blir väl rörigt, skriver från mobilen. 
    Vet inte vad jag vill komma fram till, kanske undrar om någon annan varit med om något liknande och hur ni löste det. 

• Svar på tråden Dax att ge upp?
  • Anonym (Gränser)

Jag tänker att du ska avlägsna dig. Endast för vad bonusdottern gör, utan för att det inte verkar finnas någon ände på det hela.

Dottern har ju flera år kvar innan hon blir vuxen och uppenbarligen så är detta en varaktig situation. Sluta hoppas och dra dig tillbaka. Ha ett vanligt liv utan konflikt med någon som uppenbarligen inte mår bra.

• Anonym (lll)

pappan måste ta med mamman på samarbetssamtal, via familjerätten. Vägrar mamman (för det är sju frivilligt), kan pappan göra en ansökan till socialtjänsten om att de där kan få hjälp att samtala. Ev en orosanmälan också, om ni anser att flickan börjar fara illa av detta. 

• Tecum

Bara lämna och låt dem reda ut sin skit själva! Dottern är 14 år, om pappan inte kan tala med henne och få henne att förstå mammans lögner och psykiska störning är det inget du kan göra.

• Anonym (Trött)
    Anonym (lll) skrev 2022-06-13 17:18:02 följande:

pappan måste ta med mamman på samarbetssamtal, via familjerätten. Vägrar mamman (för det är sju frivilligt), kan pappan göra en ansökan till socialtjänsten om att de där kan få hjälp att samtala. Ev en orosanmälan också, om ni anser att flickan börjar fara illa av detta. 

De hade sådana samtal i början eftersom hon då höll dottern borta från honom helt för att han hade träffat mig. Det var en cirkus i sig, mamman anklagade pappan för våldtäkt i den vevan, inför dottern såklart, men berättade sedan på samtalen att hon bara sagt så för att hon var ledsen över att han gått vidare. De var på henne rätt hårt i de samtalen och ett tag efter det var det lite bättre. Men det är några år sedan nu och sedan dess har det bara gått utför igen. 
    Jag tror dottern är älskad av sin mamma och att hon ör en bra mamma på många andra sätt (faktiskt) men att dottern far illa av mammans bitterhet mot pappan och de psykiska problem som mamman har. Och att relationen mellan dotter och pappa tar stryk av allt detta. 

Jag tror att jag faktiskt ska ge upp detta och inte försöka anpassa mig mer, är ärligt talat väldigt trött på att det aldrig blir lugnt. Det är svårt, jag har känslor kvar för pappan och det gör ont att inte kunna träffa honom och dottern mer men jag orkar verkligen inte. Känner mig som ett tomt skal nu mer. 
  • Anonym (A)
    Tecum skrev 2022-06-13 17:21:53 följande:
    Bara lämna och låt dem reda ut sin skit själva! Dottern är 14 år, om pappan inte kan tala med henne och få henne att förstå mammans lögner och psykiska störning är det inget du kan göra.
    Håller med
  • Anonym (Liknande)

Jag lever med en man med en dotter som han har tillsammans med en kvinna som har samma beteende som du beskriver. Dottern är yngre än vad din bonus är men jag har börjat att göra små beräkningar hur hennes tonår kommer att se ut, dvs när hon blir mer självständig och kan välja att vara mer hos den ena eller den andra. Jag har inga som helst planer på att lämna och jag tror att dottern kommer att vilja vara hos oss där det finns stabilitet. Vi har börjat att märka att dottern har börjat att få en uppfattning om mammans beteende. Jag kan inte säga att mamman ljuger, jag tror helt enkelt att hon upplever sin omvärld på ett annat sätt. Hon har maniska och låga perioder som är tydliga för oss andra och min sambo har genom socialtjänst kommit överens om specifika kommunikationsvägar.

Ni har levt så länge tillsammans att de tuffa åren som ni har framför er kommer att kännas som en kort period och ha med er att det troligtvis inte är en endaste själ som tror på mammans utspel om din man och om dig. De flesta vettiga människor spräcker den ballongen tidigt. Resten behöver ni inte bry er om. Fokusera på att forma en ung människa till något riktigt bra och när hon är vuxen så kommer hon att se tillbaka på sin barndom och förstå vem som var där och som hon kunde lita på. 

• Anonym (Biobonus)

Tyvärr om du väljer att stanna har ni mååånga år framför er men samma / liknade beteende  ..
    Mina bonusar är i dag vuxna men deras relation till sin pappa är för alltid till viss del skadad pga mammans sätt att vara .. när de var små o var hos oss så fick de ständigt höra hur synd det var om mamma som saknade dem , mamman berättade för dem att det var mitt fel att hon o pappan inte längre var tillsammans …detta trots att jag inte träffade deras pappa förrän en halvår efter att mamman o barnen flyttat ut eftersom hon träffat en annan …
    Min o barnen relation har alltid varit bra men de har aldrig fått lov att trivas hos oss deras pappa har en nära relation till dem trots att den inte är vad den skulle varit om mamman uppfört sig som en normal vuxen …
    Idag som vuxna väljs vi bort till förmån för mamman om något kolliderar - mamman senaste mans förälder fyller år o ska ha kalas samma helg vi ska ha kalas för ett av bonusarnas halvsyskon här = bonusarna går på kalaset hos mamma då de vet att om de väljer att inte göra det så får de betala för det läääänge hos mamma samtidigt som de vet att även om vi blir ledsna och jättegärna vill ha dem här så blir vi inte arga eller håller det emot dem på något sätt utan vi accepterar att de för husfridens skull väljer att göra som mamma vill…
    Nu på fredag tar två av deras syskon studenten ..ett hos oss och ett hos mamma , sk halvsyskon båda två .vi bor för långt i från varandra numera då mamman för ett par år sedan flyttade så deras syskon går inte längre i grannstäderna så bonusarna måste då välja vilken av sina småsyskons studentfirande ska de gå på..man skulle ju kunna tänka sig då att bonusarna delade på sig..så att den ena åker till mamma o småsyskonet där o den andra till oss…men ens det går inte lilla mamma med på… utan i hennes värld är det självklart att båda bonusarna ska komma på firandet hemma hos henne …så småsyskonet hos oss kommer få fira sin student utan något av sina syskon … Det skär i mitt mamma hjärta varje gång mina barn blir bortvalda av sina syskon som de ju älskar men jag visar det inte för mina barn…jag lägger ingen skuld på bonusarna ..jag vet varför de gör som de gör och jag bortförklarar det för dem…nu har jag tur så båda bonusarna har jobb som innebär att de kan jobba på helger o bor så pass långt bort att de behöver stanna över natt när de kommer,    så min ursäkt för studenten är Tyvärr måste både X o Y jobba o kunde inte få ledigt  

Men det tär på en …så frågan du måste ställa dig  är orkar jag ha det så här i 20 år framöver? .. Mina bonusar vet sanningen , de vet att mamma ljuger o manipulerar men de väljer den enkla vägen … det är lättare att göra pappa besviken o ledsen än mamma ..
    Känner du att er kärlek är så stark att du orkar detta så ska du stanna …annars innan det går för långt.
    Hade jag vetat hur livet skulle bli hade jag trots att jag älskar min man och tycker jättemycket om mina bonusar ( nej, jag älskar dem inte som mina egna barn men jag älskar dem på ett annat sätt ) så hade jag nog gått innan våra gemensamma barn föddes ..
    Mina bonusar är vuxna , jag har överlevt deras studentfiranden- hos mamman …jag kommer ta mig igenom ev bröllop o barndop för mina bonusars skull men det är inga situationer jag ser fram emot…( så för min del får mina bonusar väldigt gärna välja att vara sambos hela livet o inte ha några barndop / namngivningsceremonier etc för sina ev framtida barn

• Anonym (Trött)
    Anonym (Liknande) skrev 2022-06-15 06:48:31 följande:

Jag lever med en man med en dotter som han har tillsammans med en kvinna som har samma beteende som du beskriver. Dottern är yngre än vad din bonus är men jag har börjat att göra små beräkningar hur hennes tonår kommer att se ut, dvs när hon blir mer självständig och kan välja att vara mer hos den ena eller den andra. Jag har inga som helst planer på att lämna och jag tror att dottern kommer att vilja vara hos oss där det finns stabilitet. Vi har börjat att märka att dottern har börjat att få en uppfattning om mammans beteende. Jag kan inte säga att mamman ljuger, jag tror helt enkelt att hon upplever sin omvärld på ett annat sätt. Hon har maniska och låga perioder som är tydliga för oss andra och min sambo har genom socialtjänst kommit överens om specifika kommunikationsvägar.

Ni har levt så länge tillsammans att de tuffa åren som ni har framför er kommer att kännas som en kort period och ha med er att det troligtvis inte är en endaste själ som tror på mammans utspel om din man och om dig. De flesta vettiga människor spräcker den ballongen tidigt. Resten behöver ni inte bry er om. Fokusera på att forma en ung människa till något riktigt bra och när hon är vuxen så kommer hon att se tillbaka på sin barndom och förstå vem som var där och som hon kunde lita på. 

Tack snälla för ditt svar. Ändå skönt att höra att andra upplever liknande saker! 
    Nej jag tror inte så många andra tror på mammans lögner. De flesta har en bild av att hon är väldigt svår och att hon pratar illa om andra. Det som ör svårt för oss är att mamman knyter dottern till sig väldigt tätt och drar in henne i sin egen verklighet. Dottern tror benhårt på mamman för att hon matas med mammans besvikelse över livet och hur fel jag och pappan är hela tiden. Vi säger ju aldrig något sånt till henne om mamman. Soc har ju såklart sagt att vi gör rätt som håller oss neutrala och inte baktalar den andre föräldern men det känns lite som att vi ör lite maktlösa för att det enda vi gör är att försvara oss mot anklagelser. Jag hoppas du har rätt i att dottern kommer se annorlunda på saker och ting sen. 
  • Anonym (...)

Låt pappan fixa det här. Det är inte din huvudvärk.

• Anonym (Trött)
    Anonym (Biobonus) skrev 2022-06-15 07:40:03 följande:

Tyvärr om du väljer att stanna har ni mååånga år framför er men samma / liknade beteende  ..
    Mina bonusar är i dag vuxna men deras relation till sin pappa är för alltid till viss del skadad pga mammans sätt att vara .. när de var små o var hos oss så fick de ständigt höra hur synd det var om mamma som saknade dem , mamman berättade för dem att det var mitt fel att hon o pappan inte längre var tillsammans ?detta trots att jag inte träffade deras pappa förrän en halvår efter att mamman o barnen flyttat ut eftersom hon träffat en annan ?
    Min o barnen relation har alltid varit bra men de har aldrig fått lov att trivas hos oss deras pappa har en nära relation till dem trots att den inte är vad den skulle varit om mamman uppfört sig som en normal vuxen ?
    Idag som vuxna väljs vi bort till förmån för mamman om något kolliderar - mamman senaste mans förälder fyller år o ska ha kalas samma helg vi ska ha kalas för ett av bonusarnas halvsyskon här = bonusarna går på kalaset hos mamma då de vet att om de väljer att inte göra det så får de betala för det läääänge hos mamma samtidigt som de vet att även om vi blir ledsna och jättegärna vill ha dem här så blir vi inte arga eller håller det emot dem på något sätt utan vi accepterar att de för husfridens skull väljer att göra som mamma vill?
    Nu på fredag tar två av deras syskon studenten ..ett hos oss och ett hos mamma , sk halvsyskon båda två .vi bor för långt i från varandra numera då mamman för ett par år sedan flyttade så deras syskon går inte längre i grannstäderna så bonusarna måste då välja vilken av sina småsyskons studentfirande ska de gå på..man skulle ju kunna tänka sig då att bonusarna delade på sig..så att den ena åker till mamma o småsyskonet där o den andra till oss?men ens det går inte lilla mamma med på? utan i hennes värld är det självklart att båda bonusarna ska komma på firandet hemma hos henne ?så småsyskonet hos oss kommer få fira sin student utan något av sina syskon ? Det skär i mitt mamma hjärta varje gång mina barn blir bortvalda av sina syskon som de ju älskar men jag visar det inte för mina barn?jag lägger ingen skuld på bonusarna ..jag vet varför de gör som de gör och jag bortförklarar det för dem?nu har jag tur så båda bonusarna har jobb som innebär att de kan jobba på helger o bor så pass långt bort att de behöver stanna över natt när de kommer,    så min ursäkt för studenten är Tyvärr måste både X o Y jobba o kunde inte få ledigt  

Men det tär på en ?så frågan du måste ställa dig  är orkar jag ha det så här i 20 år framöver? .. Mina bonusar vet sanningen , de vet att mamma ljuger o manipulerar men de väljer den enkla vägen ? det är lättare att göra pappa besviken o ledsen än mamma ..
    Känner du att er kärlek är så stark att du orkar detta så ska du stanna ?annars gå innan det går för långt.
    Hade jag vetat då hur livet skulle bli hade jag trots att jag älskar min man och tycker jättemycket om mina bonusar ( nej, jag älskar dem inte som mina egna barn men jag älskar dem på ett annat sätt ) så hade jag nog gått innan våra gemensamma barn föddes ..
    Mina bonusar är vuxna , jag har överlevt deras studentfiranden- hos mamman ?jag kommer ta mig igenom ev bröllop o barndop för mina bonusars skull men det är inga situationer jag ser fram emot?( så för min del får mina bonusar väldigt gärna välja att vara sambos hela livet o inte ha några barndop / namngivningsceremonier etc för sina ev framtida barn

Känner igen det där så väl. Har också fått skulden fastän vi träffades efter deras uppbrott. Mamman har inte träffat någon ny i detta fallet dock, hon hade någon bakom ryggen på min partner under deras relation dock. 
    Ja jag tror som du säger att barnen väljer den enklaste vägen. Känner verkligen igen det där med att ge dem skuldkänslor för att de har trevligt eller trivs. 
    Träffade mamman på dotterns skolavslutning. Eftersom dottern var där gick jag och pappan fram och sa hej till mamman, men hon vänder på huvudet och vägrade se oss i ögonen. Dottern var glad ändå men det skär i mig att hon tror att det är så här det ska vara. 
  • Anonym (lll)
    Anonym (Liknande) skrev 2022-06-15 06:48:31 följande:

Oj vad det låter likt hur det varit här med min mans ex. Hon har en specifik diagnos ställd av psykiatrin, vari det är vanligt att man upplever sin omvärld på ett annat sätt. Min man fick tvinga henne att gå med på vissa kommunikationsvägar för annars drunknade vi i telefonsamtal, mail, sms och även att hon ibland stod där och ringde på dörren. 
    Barnen är äldre, men när vi träffades var den yngsta 6. De äldre barnen är mycket medvetna om att allt mamma sagt under deras uppväxt inte är sant, eller är snedvridet. Den yngre har hon knutit mycket hårt till sig när han var yngre (precis som jag tror TS skrev om flickan tråden gäller). Han var länge osäker på vilket ben han skulle stå på. När utredare under vårdnadstvisten frågade vad han tänkte om det mamma sa, svarade han "jag vet inte". Idag är han tonåring och vi tror nog han fattar mer nu men vi pratar sällan om just det. Mamman mår bättre idag och han är där en hel del. De äldre bor hos oss och hälsar på mamman då och då bara. 
  • Phalaenopsis
    Anonym (Trött) skrev 2022-06-13 18:21:32 följande:
    De hade sådana samtal i början eftersom hon då höll dottern borta från honom helt för att han hade träffat mig. Det var en cirkus i sig, mamman anklagade pappan för våldtäkt i den vevan, inför dottern såklart, men berättade sedan på samtalen att hon bara sagt så för att hon var ledsen över att han gått vidare. De var på henne rätt hårt i de samtalen och ett tag efter det var det lite bättre. Men det är några år sedan nu och sedan dess har det bara gått utför igen. 
    Jag tror dottern är älskad av sin mamma och att hon är en bra mamma på många andra sätt (faktiskt) men att dottern far illa av mammans bitterhet mot pappan och de psykiska problem som mamman har. Och att relationen mellan dotter och pappa tar stryk av allt detta. 

Jag tror att jag faktiskt ska ge upp detta och inte försöka anpassa mig mer, är ärligt talat väldigt trött på att det aldrig blir lugnt. Det är svårt, jag har känslor kvar för pappan och det gör ont att inte kunna träffa honom och dottern mer men jag orkar verkligen inte. Känner mig som ett tomt skal nu mer. 
    Men då kanske ni skulle göra om det? Det är nog enklare att driva det den här gången eftersom hon under de första samtalen erkänt att hon ljugit. Och tar det aldrig slut får ni söka ensam vårdnad pga seriösa samarbetsproblem - vilket ni har.

Bara för att ni inte spyr galla över mamman så betyder det inte att ni inte får säga sanningen till dottern på ett vänligt sätt. Dottern behöver en äkta förklaring på varför mamman gör som hon gör och att det inte är dotterns uppgift att göra henne gladare. Hur ska hon annars klara av att separera sig från mammans bitterhet om hon inte förstår att det är ren bitterhet och vad som ligger bakom den? Berätta om era tidigare samarbetssamtal också. Vänligt, korrekt och utan anklagelser. Det är tyvärr alltför många som tror att "inte tala illa om den andra föräldern" betyder att man ska hålla barn/ungdomar i mörkret om hur saker ligger till och därmed undanhåller dem redskap att hantera det.

Det kan absolut bli så att dottern livet ut tycker att det är enklare att tillfredsställa mamman. Det kan också bli så att hon trivs mycket bättre hos er, får en bättre grundtrygghet genom att vara hos er mycket och lär sig att mest sucka över mammas fantasier. Det är mycket enklare för barnen att välja den vägen ifall ni skyddar dottern från det värsta nu.
Svar på tråden Dax att ge upp?