• Anonym (lll)

Dax att ge upp?

pappan måste ta med mamman på samarbetssamtal, via familjerätten. Vägrar mamman (för det är sju frivilligt), kan pappan göra en ansökan till socialtjänsten om att de där kan få hjälp att samtala. Ev en orosanmälan också, om ni anser att flickan börjar fara illa av detta. 

• Anonym (lll)
    Anonym (Liknande) skrev 2022-06-15 06:48:31 följande:

Jag lever med en man med en dotter som han har tillsammans med en kvinna som har samma beteende som du beskriver. Dottern är yngre än vad din bonus är men jag har börjat att göra små beräkningar hur hennes tonår kommer att se ut, dvs när hon blir mer självständig och kan välja att vara mer hos den ena eller den andra. Jag har inga som helst planer på att lämna och jag tror att dottern kommer att vilja vara hos oss där det finns stabilitet. Vi har börjat att märka att dottern har börjat att få en uppfattning om mammans beteende. Jag kan inte säga att mamman ljuger, jag tror helt enkelt att hon upplever sin omvärld på ett annat sätt. Hon har maniska och låga perioder som är tydliga för oss andra och min sambo har genom socialtjänst kommit överens om specifika kommunikationsvägar.

Oj vad det låter likt hur det varit här med min mans ex. Hon har en specifik diagnos ställd av psykiatrin, vari det är vanligt att man upplever sin omvärld på ett annat sätt. Min man fick tvinga henne att gå med på vissa kommunikationsvägar för annars drunknade vi i telefonsamtal, mail, sms och även att hon ibland stod där och ringde på dörren. 
    Barnen är äldre, men när vi träffades var den yngsta 6. De äldre barnen är mycket medvetna om att allt mamma sagt under deras uppväxt inte är sant, eller är snedvridet. Den yngre har hon knutit mycket hårt till sig när han var yngre (precis som jag tror TS skrev om flickan tråden gäller). Han var länge osäker på vilket ben han skulle stå på. När utredare under vårdnadstvisten frågade vad han tänkte om det mamma sa, svarade han "jag vet inte". Idag är han tonåring och vi tror nog han fattar mer nu men vi pratar sällan om just det. Mamman mår bättre idag och han är där en hel del. De äldre bor hos oss och hälsar på mamman då och då bara. 
Svar på tråden Dax att ge upp?