Dax att ge upp?
Anonym (Trött) skrev 2022-06-13 18:21:32 följande:
De hade sådana samtal i början eftersom hon då höll dottern borta från honom helt för att han hade träffat mig. Det var en cirkus i sig, mamman anklagade pappan för våldtäkt i den vevan, inför dottern såklart, men berättade sedan på samtalen att hon bara sagt så för att hon var ledsen över att han gått vidare. De var på henne rätt hårt i de samtalen och ett tag efter det var det lite bättre. Men det är några år sedan nu och sedan dess har det bara gått utför igen. Jag tror dottern är älskad av sin mamma och att hon är en bra mamma på många andra sätt (faktiskt) men att dottern far illa av mammans bitterhet mot pappan och de psykiska problem som mamman har. Och att relationen mellan dotter och pappa tar stryk av allt detta.
Jag tror att jag faktiskt ska ge upp detta och inte försöka anpassa mig mer, är ärligt talat väldigt trött på att det aldrig blir lugnt. Det är svårt, jag har känslor kvar för pappan och det gör ont att inte kunna träffa honom och dottern mer men jag orkar verkligen inte. Känner mig som ett tomt skal nu mer.
Bara för att ni inte spyr galla över mamman så betyder det inte att ni inte får säga sanningen till dottern på ett vänligt sätt. Dottern behöver en äkta förklaring på varför mamman gör som hon gör och att det inte är dotterns uppgift att göra henne gladare. Hur ska hon annars klara av att separera sig från mammans bitterhet om hon inte förstår att det är ren bitterhet och vad som ligger bakom den? Berätta om era tidigare samarbetssamtal också. Vänligt, korrekt och utan anklagelser. Det är tyvärr alltför många som tror att "inte tala illa om den andra föräldern" betyder att man ska hålla barn/ungdomar i mörkret om hur saker ligger till och därmed undanhåller dem redskap att hantera det.
Det kan absolut bli så att dottern livet ut tycker att det är enklare att tillfredsställa mamman. Det kan också bli så att hon trivs mycket bättre hos er, får en bättre grundtrygghet genom att vara hos er mycket och lär sig att mest sucka över mammas fantasier. Det är mycket enklare för barnen att välja den vägen ifall ni skyddar dottern från det värsta nu.