• Anonym (bonusbarn)

Bonusbarn som är nära en i ålder och respekt?

Jag är tre år äldre än mitt bonusbarn. har inga egna barn åtminstone inte ännu. Får se. Jag kommer väldigt bra överens med mitt bonusbarn, men det är som att vi är vänner. Jag märker tydligt att bonusbarnet uppskattar mig, gillar mitt sällskap, och accepterar mitt och pappans osv. men när det kommer till de lite mer auktoritära delarna av föräldraskap så vill hon inte lyssna och tar mig inte på allvar.

Är den delen av att vara bonusmamma något jag helt enkelt måste ge upp? Skall man resignera och vara barnets kompis i de lägena och låta den biologiska föräldern ta de bitarna?

Barnet är myndigt, och det behövs väldigt sällan att jag känner att jag behöver vara förälder, men det har hänt vid några tillfällen att jag önskade att barnet respekterade min auktoritet. 

• Svar på tråden Bonusbarn som är nära en i ålder och respekt?
  • Anonym (Vilken auktoritet?)
    Anonym (bonusbarn) skrev 2022-06-10 17:27:01 följande:
    Jag är ju ändå hennes bonusmamma trots den låga åldersskillnaden.
    Och?

Tror du att man automagiskt får förtroendet att bestämma "bara" för att man blir nån typ av föräldrarfigur? Det ingår i tonåren att göra som man vill och att de vuxna tycker man gör dåliga val.
  • Anonym (styvförälder)
    Anonym (bonusbarn) skrev 2022-06-10 17:27:01 följande:
    Jag är ju ändå hennes bonusmamma trots den låga åldersskillnaden.
    Nej man blir inte automatiskt bonusmamma.
    Det kan man bli om man blir sambos när barnet är liten.
    En person som flyttar in när man är myndig eller nästan myndig blir inte en bonusmamma utan förälderns nya partner.
    Du är pappas sambo, inte bonusmamma om hon redan var så gammal när ni flyttade ihop.
    Man blir inte automatiskt bonusförälder bara för att man är är sambos med en förälder. 
    Skulle du ha kallat dig bonusmamma även om hon hade flyttat hemifrån när du blev sambos med hennes pappa?
    Hur gammal är hon och du?
  • Anonym (bonusbarn)
    Anonym (styvförälder) skrev 2022-06-10 18:44:18 följande:
    Nej man blir inte automatiskt bonusmamma.
    Det kan man bli om man blir sambos när barnet är liten.
    En person som flyttar in när man är myndig eller nästan myndig blir inte en bonusmamma utan förälderns nya partner.
    Du är pappas sambo, inte bonusmamma om hon redan var så gammal när ni flyttade ihop.
    Man blir inte automatiskt bonusförälder bara för att man är är sambos med en förälder. 
    Skulle du ha kallat dig bonusmamma även om hon hade flyttat hemifrån när du blev sambos med hennes pappa?
    Hur gammal är hon och du?
    Fyller 24 resp 21 (fyllt i år).
  • Anonym
    Anonym (bonusbarn) skrev 2022-06-10 18:51:25 följande:
    Fyller 24 resp 21 (fyllt i år).
    Barnungar båda två. Ingens hjärna är färdigutvecklad.
  • Um Hamza

Så Ts, om någon av dina föräldrar startar en ny relation nu (eller när du är 40, 70, eller var går gränsen?) så blir du automatiskt med bonusförälder? Som får säga till dig om ditten och datten? Hör du hur sjukt det låter?

• Anonym (bonusbarn)
    Lucius Vorenus skrev 2022-06-10 18:58:29 följande:

Du ä ingen bonusmamma, du är pappas sambo. Låt den vuxna kvinnan ansvara för sig själv. 

Jo jag försöker det, men vet liksom att hon kommer vara trött dagen efter om hon är uppe på nätterna osv. Nu är det väl lite mitt eget fel då vi ofta ser serier ihop och jag inte heller gått och lagt mig i vettig tid, kanske lite för glad och slapp för att det ändå funkade så bra mellan oss och hon välkomnade mig direkt. kanske borde tagit en mer auktoritär roll tidigt?
    Um Hamza skrev 2022-06-10 20:06:38 följande:

Så Ts, om någon av dina föräldrar startar en ny relation nu (eller när du är 40, 70, eller var går gränsen?) så blir du automatiskt med bonusförälder? Som får säga till dig om ditten och datten? Hör du hur sjukt det låter?

Inte riktigt samma sak där.
  • EpicF
    Anonym (bonusbarn) skrev 2022-06-10 17:23:23 följande:
    Givetvis inte. Jag är hans sambo och inte hans barn.
    Anonym (styvförälder) skrev 2022-06-10 17:15:09 följande:
    Ok men om ditt bonusbarn är 3 år yngre än dig är ju hon äldre nu än du var när du träffade din sambo. Du flyttade ihop med honom när du var ett år äldre än vad bonusbarnet är nu. Det är ju som om din mamma hade sagt till dig när du var i hennes ålder eller tom så att din sambo skulle säga till dig när du skulle och gå och lägga dig för 2 år sedan.
    Bodde du hemma för 3 år sen? sa din mamma till dig när du skulle gå och lägga dig mm då?
    skulle din sambo ha sagt till dig att du måste gå och lägga dig eller vilken tid du skulle vara hemma för 2 år sedan? eller sa din sambo till dig för 3 år sedan när ni sov tillsammans när du skulle gå och lägga dig?.

Du måste skoja, man säger ju inte till en myndig person när den ska gå och lägga sig? säger din sambo till sin dotter när hon ska gå och lägga sig eller vara hemma? Eftersom du och hon är ungefär jämngamla borde han ju i så fall behandla er på liknande sätt. 

Nej har svårt att ta dig på allvar.
    Ja på de flesta av de grejerna. Men mamma sa inte till mig, jag skulle inte sitta uppe sent på natten och se på tv-serier innan skolan. Spelar ingen roll om det är gymnasiet eller högskola.

Min sambo är inte så auktoritär av sig, han kan påminna mer, sitt nu inte uppe halva natten men han propsar liksom inte på det. Trots att han vet att hon kommer vara jättetrött och behöva dricka en halv kanna kaffe om hon bara sover 4-5 timmar.  
    Hon är vuxen och får själv ta ansvar över sina handlingar. Vill hon sitta uppe halva natten trots att hon har föreläsning dagen därpå så gör hon det. Du ska inte lägga dig i eller pröva att bestämma över hennes liv. 

Många sover 4-5 timmar och klarar sig utmärkt ändå. 
  • Anonym

Barnet har två föräldrar. DEt räcker.

• Mimosa86
    Anonym (bonusbarn) skrev 2022-06-10 16:42:05 följande:
    vara hemma en viss tid, gå och lägga sig så hon orkar gå upp till det hon måste göra nästa dag, såna saker. 
    Hahaha va?

är du själv hemma en viss tid och går och lägger dig?
    blir ju väldigt lustigt att du som nästan jämnårig kompis ska bestämma över henne liksom. Nästa gång kanske hon dejtar din pappa- ska hon då bestämma över dina tider?

tror ifs detta är en fredagstips, eller jag hoppas verkligen det.
Svar på tråden Bonusbarn som är nära en i ålder och respekt?