• Anonym (bonusbarn)

Bonusbarn som är nära en i ålder och respekt?

Jag är tre år äldre än mitt bonusbarn. har inga egna barn åtminstone inte ännu. Får se. Jag kommer väldigt bra överens med mitt bonusbarn, men det är som att vi är vänner. Jag märker tydligt att bonusbarnet uppskattar mig, gillar mitt sällskap, och accepterar mitt och pappans osv. men när det kommer till de lite mer auktoritära delarna av föräldraskap så vill hon inte lyssna och tar mig inte på allvar.

Är den delen av att vara bonusmamma något jag helt enkelt måste ge upp? Skall man resignera och vara barnets kompis i de lägena och låta den biologiska föräldern ta de bitarna?

Barnet är myndigt, och det behövs väldigt sällan att jag känner att jag behöver vara förälder, men det har hänt vid några tillfällen att jag önskade att barnet respekterade min auktoritet. 

• Svar på tråden Bonusbarn som är nära en i ålder och respekt?
  • Anonym (A)
    Lucius Vorenus skrev 2022-06-10 18:58:29 följande:
    Du ä ingen bonusmamma, du är pappas sambo. Låt den vuxna kvinnan ansvara för sig själv. 
    Håller med
  • Anonym (Obegripligt.)

Varför ska du bete dig auktoritärt med ett annan vuxen människa?? Totalt brist på respekt för henne.
    Både du och hon ska behandla varandra med acceptans och respekt.
    Skulle du acceptera att någon av dina vänner betedde sig auktoritärt mot dig som är en vuxen myndig person? Och även om du själv betraktar dig som bonusmamma så innebär det fortfarande inte att du ska bestämma över henne. Du ska respektera henne och hon dig, som vuxna personer.

• Anonym (Obegripligt.)
    Anonym (Obegripligt.) skrev 2022-06-11 19:40:25 följande:

Varför ska du bete dig auktoritärt med ett annan vuxen människa?? Totalt brist på respekt för henne.
    Både du och hon ska behandla varandra med acceptans och respekt.
    Skulle du acceptera att någon av dina vänner betedde sig auktoritärt mot dig som är en vuxen myndig person? Och även om du själv betraktar dig som bonusmamma så innebär det fortfarande inte att du ska bestämma över henne. Du ska respektera henne och hon dig, som vuxna personer.

mot en annan vuxen människa.. ska det stå.
  • Anonym (Q)

I detta fallet får du nog acceptera att ni bara kan vara vänner. Det funkar inte att vara styvmamma åt en som bara är tre år yngre än en själv. Ni är så nära i ålder så det kanske är den yngre som har rätt och du fel när ni diskuterar. 

• Anonym (Even stranger)
    Anonym (bonusbarn) skrev 2022-06-10 16:51:10 följande:
    Men om hon har föreläsningar nästa dag på morgonen och ändå sitter och ser på stranger things klockan 1 på natten? 
    Så ska du skita i det ett stort stycke, på ren svenska.

Vuxna bonusar behöver inga nya föräldrar, låt du dem sköta sitt liv.
  • Anonym (Trollmor)

Det enda man har rätt att kommentera är reglerna i din och din sambos hem. Typ sånt som att vi röker inte inomhus eller vi har kläder på oss när vi äter. Det har däremot inget med ålder att göra utan ert hem, era regler. 

• Kvittning
    Anonym (bonusbarn) skrev 2022-06-10 20:38:09 följande:
    Jo jag försöker det, men vet liksom att hon kommer vara trött dagen efter om hon är uppe på nätterna osv. Nu är det väl lite mitt eget fel då vi ofta ser serier ihop och jag inte heller gått och lagt mig i vettig tid, kanske lite för glad och slapp för att det ändå funkade så bra mellan oss och hon välkomnade mig direkt. kanske borde tagit en mer auktoritär roll tidigt?
    Um Hamza skrev 2022-06-10 20:06:38 följande:

Så Ts, om någon av dina föräldrar startar en ny relation nu (eller när du är 40, 70, eller var går gränsen?) så blir du automatiskt med bonusförälder? Som får säga till dig om ditten och datten? Hör du hur sjukt det låter?

Inte riktigt samma sak där.
    Du bör aldrig ta en auktoritär roll som förälder åt en vuxen person. Även om du hade varit 40 så är det inte din ensak när hon lägger sig. 
  • Anonym (bonusbarn)
    Anonym (Trollmor) skrev 2022-06-11 23:02:53 följande:

Det enda man har rätt att kommentera är reglerna i din och din sambos hem. Typ sånt som att vi röker inte inomhus eller vi har kläder på oss när vi äter. Det har däremot inget med ålder att göra utan ert hem, era regler. 

Där har jag tyvärr misslyckats som förälder. Äter ofta i trosor och bh själv och har inte sagt till när hon gjort det. Bägge vi är ofta oklädda, min sambo- hennes pappa med, han har ofta bar överkropp hemma. Detta utan att ens tänka på det som konstigt. Får skärpa mig med det. 
  • Kvittning
    Anonym (bonusbarn) skrev 2022-06-12 15:10:34 följande:
    Där har jag tyvärr misslyckats som förälder. Äter ofta i trosor och bh själv och har inte sagt till när hon gjort det. Bägge vi är ofta oklädda, min sambo- hennes pappa med, han har ofta bar överkropp hemma. Detta utan att ens tänka på det som konstigt. Får skärpa mig med det. 
    Om det är ok för dig så är det såklart ok för henne. Eller tänker du att ni alla ska klä på er mer?
  • Anonym (Misty)
    Anonym (bonusbarn) skrev 2022-06-10 16:31:42 följande:
    Bonusbarn som är nära en i ålder och respekt?

Jag är tre år äldre än mitt bonusbarn. har inga egna barn åtminstone inte ännu. Får se. Jag kommer väldigt bra överens med mitt bonusbarn, men det är som att vi är vänner. Jag märker tydligt att bonusbarnet uppskattar mig, gillar mitt sällskap, och accepterar mitt och pappans osv. men när det kommer till de lite mer auktoritära delarna av föräldraskap så vill hon inte lyssna och tar mig inte på allvar.

Är den delen av att vara bonusmamma något jag helt enkelt måste ge upp? Skall man resignera och vara barnets kompis i de lägena och låta den biologiska föräldern ta de bitarna?

Barnet är myndigt, och det behövs väldigt sällan att jag känner att jag behöver vara förälder, men det har hänt vid några tillfällen att jag önskade att barnet respekterade min auktoritet. 

Du får nog mest vara glad att ni är vänner. Självklart kan du inte behandla någon som är 3 år yngre än dig som ett barn. Dessutom är den 21 år då är man inget barn. Eller hur tänker du där? tyckte jag läste att du hade varit tillsammans med mannen i 4 år enligt ditt resonemang var du alltså ett barn som blev tillsammans med en äldre man det är ju lite märkligt eller hur och ännu mer märkligt att du kallar hans barn för barn och tänker att du har rätt att uppfostra det. Säger det än en gång var glad att ni är vänner. Det tror jag inte många ?barn? där ena föräldern träffar ett ?barn? får en vänskaplig relation speciellt inte om det ena ?barnet? får för sig att vara förälder.
  • Anonym (Trollmor)
    Det är ju exempel på regler. Jag sitter helnäck i mitt kök och steker t o m bacon naken? Men jag bjuder ju inte hem folk och steker bacon näck. Så alla får ju ha vilka regler som passar dom själva. Vissa har ju regler om att man inte får ha jeans i soffan, jag är inte en av dom 
  • Anonym (Skoj)

Jag hoppas verkligen du är ute efter att skoja eller provocera. Det säger sig självt att man som 24åring inte säger till en 21åring när denna ska lägga sig, vara hemma eller liknande. Ni kan i bästa fall ha en vänskapsrelation men någon bonusmamma blir du inte. Hade du varit 44 år kanske den unga vuxna velat ha dina goda råd eller vänt sig till dig för din erfarenhet. Nu är ni jämgamla och ni ska respektera varandra (ska väl alla?)

• Anonym (Skoj)
    Du har inte misslyckats som förälder för du är inte förälder.
  • Anonym (bonusbarn)
    Kvittning skrev 2022-06-12 16:19:11 följande:
    Om det är ok för dig så är det såklart ok för henne. Eller tänker du att ni alla ska klä på er mer?
    Tänkte inte att det var något dåligt öht förrän jag läste den kommentaren och då tänkte att det är kanske lite konstigt eller gränslöst att alla tre kan äta frukost i underkläderna på helger tex.
    Anonym (Misty) skrev 2022-06-12 16:47:28 följande:
    Du får nog mest vara glad att ni är vänner. Självklart kan du inte behandla någon som är 3 år yngre än dig som ett barn. Dessutom är den 21 år då är man inget barn. Eller hur tänker du där? tyckte jag läste att du hade varit tillsammans med mannen i 4 år enligt ditt resonemang var du alltså ett barn som blev tillsammans med en äldre man det är ju lite märkligt eller hur och ännu mer märkligt att du kallar hans barn för barn och tänker att du har rätt att uppfostra det. Säger det än en gång var glad att ni är vänner. Det tror jag inte många ?barn? där ena föräldern träffar ett ?barn? får en vänskaplig relation speciellt inte om det ena ?barnet? får för sig att vara förälder.
    Jo vi fick en väldigt bra relation direkt när vi sågs. Jag var väldigt nervös, med den lilla åldersskillnaden mellan oss och den stora mellan mig och hennes pappa att hon skulle ha problem med det och inte acceptera mig, men det var hej, vad roligt att ses, vilka snygga byxor vad har du köpt dem? Väldigt välkomnande och liksom direkt bra vänner. Kanske för att vi är just nära i ålder?

Men just det att bli bra vänner kanske tar bort lite av auktoriteten man borde ha som styvmor?

• Anonym (alltså...)
    Anonym (bonusbarn) skrev 2022-06-12 17:23:40 följande:
    Men just det att bli bra vänner kanske tar bort lite av auktoriteten man borde ha som styvmor?
    Men förstår du inte att du inte ska ha någon auktoritet mot henne?
Svar på tråden Bonusbarn som är nära en i ålder och respekt?