• Toxos

Lek med barn och vardag

Hej,
    Har ni någon lektips för mig som är ensam pappa med två barn (3år och 4,5 år) samtidigt får vardag rullar?

Idag tittar mina barn en del skärm, för att jag ska hinna laga mat, städa och tvätta för att få vardag rullar. 

Jag har ambition att skär ner deras skärmtid, eftersom jag vet att det är inte bra för dem att titta mycket på skärm.

Har någon bra tips att hur jag kan göra så att jag kan leka lite med dem och samtidigt får mina vardag rullar?

Jag har försökt med laga mat med dem. En person som håller på med 2 ungar i de åldern är extremt stressig att laga mat med.
    Har någon bra tips eller maträtter som man kan laga tillsammans med ungar med?

Jag har funderat på att tränar med dem, målar och bygga lego, finns det någon flera aktiviteter som man kan göra ?

Mina barn är extrem mammiga.

mvh
    Jimmy

• Svar på tråden Lek med barn och vardag
  • Anonym (Mia)

När mina barn var i den åldern så funkade utelek bäst. Då jag själv inte gillar ?lekar? så blev det ofta promenader med äventyr. Där man hinner titta på snigeln, leka i trädet eller balansera på något. Antingen gjorde vi det på hemvägen från förskolan vilket gjorde att jag med gott samvete kunde laga mat o låta dem ha 30min skärmtid. Sen efter maten lite lek, bad och godnattsaga. Vad gillar du att göra? Är det fotboll så kör lite med dem, är det fiska, måla, eller vad som få dem intresserade. Visar barnen några egna superintressen? Går barnen på förskola har de även haft fullt upp hela dagen så för mina funkade lite lugnare grejer efter förskolan. Gällande mat så kör halvfabrikat när tid och ork inte räcker, potatisbullar, färdig lasagne, färdig pizza. Kanske ett barn i taget kan hjälpa till? En hjälper att förbereda och duka fram andra har skärmtid. Sen hjälper en att duka undan o den andre har skärmtid. Då kanske du hinner involvera dem mer när du kan fokusera på en. Vi hade också en dag i veckan var som barnen bestämde mat och då blev intresset större att hjälpa till den dagen. 

• Toxos

Hej,
    tacksam för snabb återkoppling.
    Att leka en stund efter förskolan är ett bra tips.

Jag gillar faktiskt laga mat.
    Jag ska satsa på att laga mycket mat när de sover på helger, så vi kan frigör lite tid på vardagar och vara mer närande för dem.

Jag börjar med friluftsaktiviteter och gilla träna. Kanske det är bra som du säger att involverar dem i mina intresse.

Gällande skärm så börja ena titta, vill de andra också göra det. jag funderar på låt dem måla lite. 

Hur gamla är dina barn nu? när blir de mer självständiga?

• Anonym (lll)

Lego är toppen! Du kan behöva hjälpa dem ibland men det är klart de kan sitta på golvet och bygga lego medan du lagar mat, så att du ändå har koll på dem. 

Mina ungar har lagt många timmar på lego, tågbana och när de var lite större - pärlplattor (men det är din minsta kanske lite för ung för). 

• Anonym (AB)
    Toxos skrev 2022-06-08 11:33:35 följande:
    Lek med barn och vardag

Hej,
    Har ni någon lektips för mig som är ensam pappa med två barn (3år och 4,5 år) samtidigt får vardag rullar?

Idag tittar mina barn en del skärm, för att jag ska hinna laga mat, städa och tvätta för att få vardag rullar. 

Jag har ambition att skär ner deras skärmtid, eftersom jag vet att det är inte bra för dem att titta mycket på skärm.

Har någon bra tips att hur jag kan göra så att jag kan leka lite med dem och samtidigt får mina vardag rullar?

Jag har försökt med laga mat med dem. En person som håller på med 2 ungar i de åldern är extremt stressig att laga mat med.
    Har någon bra tips eller maträtter som man kan laga tillsammans med ungar med?

Jag har funderat på att tränar med dem, målar och bygga lego, finns det någon flera aktiviteter som man kan göra ?

Mina barn är extrem mammiga.

mvh
    Jimmy

Aktiviteter i köket medan du lagar mat/diskar. De kan rita, lägga pärlor t ex. Då är ni i samma rum, du kan prata med dom, de kan få provsmaka och sedan hjälpa till med att duka fram.
  • Anonym (Lina)

Jag brukar förklara för min son att han får titta på tv EFTER maten. Han är 4. Han får hjälpa mig med med matlagningen. Skära morot och gurka med slö kniv. Eller skära falukorv. Det kan han ägna mycket tid åt. Duka (jag ställer fram tallrikar och bestick så placerar han ut på bordet). Plocka ur diskmaskin. Röra om i grytan (som puttrar på låg värme). Leka med kastruller och lock på golvet bredvid mig som lagar mat. Diska, dvs slafsa med diskborste, diskmedel och plastbunkar i diskhon. Jag brukar skala och skära morotsstavar och gurkstavar och tomatbåtar, paprikabitar, små buketter av rå blomkål och oliver och ge till barnet i en liten skål så får han pyssla med det. Han brukar även få hjälpa mig med att vika tvätt, rulla tvätt kallar han det och det älskar han. Han dammsuger medan jag plockar undan. Kort sagt, har du mycket att göra så är ett tips att involvera dina barn i det du gör. Barn är olika men många barn älskar att få hjälpa till. Sortera skor i hallen. Gå ut med soppåsen. Vattna blommor. Etc. Små enkla sysslor. Efter maten kan dom få kolla tv någon timme och sen leker man och busar och varvar ner innan sovdags. 

• Anonym (Lina)

Lekar man kan göra med sina barn kan vara att rita tillsammans, klippa papper, limma grejer, lägga pärlplattor och pussel, baka med trolldeg eller forma lera. Rulla boll inomhus när man sitter med benen brett isär eller sparka boll utomhus. Bygga Lego eller bygga koja i vardagsrummet. Klä ut sig, sätta på musik och ha disco och dansa fånigt. Läsa högt ur bok, lyssna på ljudbok ihop. Vara ute och leta sniglar, daggmaskar, kolla efter småkryp i bäcken, fånga fjärilar med håv, klättra i träd, plocka blommor. Man kan pröva att följa sina barn i leken och se vart det leder. Många barn älskar att få leda leken och att pappa eller mamma bara hakar på. Försök att göra saker som du själv tycker är roligt. Jag leker mycket med min son men hans pappa är mer så att han gör praktiska saker med vårt barn - snickrar, bygger en fågelholk, metar, åker till återvinningen ihop eller bastar. Man ska göra saker med barnen som man själv tycker om. 

• Anonym (2 barns mor)

Jag var nästan ensam mamma i utlandet.
    (snälla grannar och en man som jobbade mycket)
    Lego, Playdolera, bygga koja inomhus funkade bra när man jobbar inomhus.
    Mina ungar har altid tyckt om att hjälpa till med mat och bak.
    Utomhus, Du går/springer, ungarna cyklar, ev tar du med vagn till den lille.
    Skogen låt dem härja runt.
    Lägg pasta och köttbullar i mattermos, ät middagen som picknick.
    Dessutom är det sommar nu, vattenlek, bada, ta med en flaska vatten till skogen så de kan leka med vattenpistoler. Tänk bara på att vatten är lika farligt som det är roligt.

• LFF

Nu har jag tvillingar men dina är ju nära i ålder. Vid den åldern lekte barnen mycket själva tillsammans. Det var allt från Duplo/Lego till pärlplattor, lek med gosedjur och allmänt busande. De började även få vara med i köket och göra enklare saker när vi lagade mat. 

• Mimosa86

Har du barnen varannan vecka eller fulltid? Annat fall kan du göra några storkok veckan du inte har barnen och frysa in. 

Ta korv i termos och ha picknick ute.

leka med Lego tillsammans där alla får bygg egna världar.

spela spel eller måla.

ta en kvällspromenad tillsammans och prata.

baka tillsammans.

besöka biblioteket.

jag tror att det viktigaste för att barnen ska bli mindre mammiga är att få till kvalitetstid tillsammans- behöver inte vara mer än en halvtimme per dag men där ni är tillsammans, leker och pratar och stämmer av hur dagen har varit och tar tempen på hur de mår och deras tankar och funderingar. Nattning med högläsning ur sagobok etc.

städning och sånt kan man göra när barnen somnat :)

• Toxos

Så tacksam för folk ge mig så mycket tips. Kontentan är att låt barnen deltar sin vardag mer. Vad underbara ni är.

• Anonym (Lina)
    Toxos skrev 2022-06-13 19:53:02 följande:

Så tacksam för folk ge mig så mycket tips. Kontentan är att låt barnen deltar sin vardag mer. Vad underbara ni är.

Tycker att du låter underbar! Lycka till med dina barn. 
Svar på tråden Lek med barn och vardag