Inlägg från: Anonym (Lina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lina)

Lek med barn och vardag

Jag brukar förklara för min son att han får titta på tv EFTER maten. Han är 4. Han får hjälpa mig med med matlagningen. Skära morot och gurka med slö kniv. Eller skära falukorv. Det kan han ägna mycket tid åt. Duka (jag ställer fram tallrikar och bestick så placerar han ut på bordet). Plocka ur diskmaskin. Röra om i grytan (som puttrar på låg värme). Leka med kastruller och lock på golvet bredvid mig som lagar mat. Diska, dvs slafsa med diskborste, diskmedel och plastbunkar i diskhon. Jag brukar skala och skära morotsstavar och gurkstavar och tomatbåtar, paprikabitar, små buketter av rå blomkål och oliver och ge till barnet i en liten skål så får han pyssla med det. Han brukar även få hjälpa mig med att vika tvätt, rulla tvätt kallar han det och det älskar han. Han dammsuger medan jag plockar undan. Kort sagt, har du mycket att göra så är ett tips att involvera dina barn i det du gör. Barn är olika men många barn älskar att få hjälpa till. Sortera skor i hallen. Gå ut med soppåsen. Vattna blommor. Etc. Små enkla sysslor. Efter maten kan dom få kolla tv någon timme och sen leker man och busar och varvar ner innan sovdags. 

• Anonym (Lina)

Lekar man kan göra med sina barn kan vara att rita tillsammans, klippa papper, limma grejer, lägga pärlplattor och pussel, baka med trolldeg eller forma lera. Rulla boll inomhus när man sitter med benen brett isär eller sparka boll utomhus. Bygga Lego eller bygga koja i vardagsrummet. Klä ut sig, sätta på musik och ha disco och dansa fånigt. Läsa högt ur bok, lyssna på ljudbok ihop. Vara ute och leta sniglar, daggmaskar, kolla efter småkryp i bäcken, fånga fjärilar med håv, klättra i träd, plocka blommor. Man kan pröva att följa sina barn i leken och se vart det leder. Många barn älskar att få leda leken och att pappa eller mamma bara hakar på. Försök att göra saker som du själv tycker är roligt. Jag leker mycket med min son men hans pappa är mer så att han gör praktiska saker med vårt barn - snickrar, bygger en fågelholk, metar, åker till återvinningen ihop eller bastar. Man ska göra saker med barnen som man själv tycker om. 

• Anonym (Lina)
    Toxos skrev 2022-06-13 19:53:02 följande:

Så tacksam för folk ge mig så mycket tips. Kontentan är att låt barnen deltar sin vardag mer. Vad underbara ni är.

Tycker att du låter underbar! Lycka till med dina barn. 
Svar på tråden Lek med barn och vardag