Lek med barn och vardag
När mina barn var i den åldern så funkade utelek bäst. Då jag själv inte gillar ?lekar? så blev det ofta promenader med äventyr. Där man hinner titta på snigeln, leka i trädet eller balansera på något. Antingen gjorde vi det på hemvägen från förskolan vilket gjorde att jag med gott samvete kunde laga mat o låta dem ha 30min skärmtid. Sen efter maten lite lek, bad och godnattsaga. Vad gillar du att göra? Är det fotboll så kör lite med dem, är det fiska, måla, eller vad som få dem intresserade. Visar barnen några egna superintressen? Går barnen på förskola har de även haft fullt upp hela dagen så för mina funkade lite lugnare grejer efter förskolan. Gällande mat så kör halvfabrikat när tid och ork inte räcker, potatisbullar, färdig lasagne, färdig pizza. Kanske ett barn i taget kan hjälpa till? En hjälper att förbereda och duka fram andra har skärmtid. Sen hjälper en att duka undan o den andre har skärmtid. Då kanske du hinner involvera dem mer när du kan fokusera på en. Vi hade också en dag i veckan var som barnen bestämde mat och då blev intresset större att hjälpa till den dagen.