Anonym (Karin1) skrev 2022-06-10 08:41:01 följande:
@ Elefantmannen2,
?Bollar inte med dig i Mimosa86's ställe? men vill komplettera med ett par spontana synpunkter på din post om det är okej för dig??
Anser om man är på väg - i tanke och i handling - att begå något ens partner skulle må väldigt dåligt av ex otrohet i alla dess avarter, måste man nog fundera i termer om ens egna behov (egoistiska) verkligen värt det?!
Vad som betraktas som en otrohetsgärning definieras olika här i panelen. Den otrogne "förminskar" givetvis vad som förklaras som trolöshet,
men om vi håller oss till att sexchattande, cam-sex och lösa sexuella förbindelser "vid sidan av" är "otrohet" är vi ungefär på samma sida av boken.
Det vore mycket intressant att veta vad du har för tankar om den gyllene regeln. "Gör inte mot andra vad du inte vill ha gjort mot dig själv". Är en ödmjuk och förutsättningslös hållning där en öppenhet finns mot den man säger sig älska i nöd och lust att rekommendera? Vill man inte samma transparens av sin partner om den människan ifråga omvänt lider brist på uppmärksamhet, bekräftelse, närhet och ett berikande sexliv?? I så fall ges ju partnern, mannen eller kvinnan, möjlighet att bättre möta den andres behov "i tid"... innan äktenskapsbrottet redan begåtts... Parets "förhandlingsläge" optimeras.
Vad anser du om ett mer öppet och ärligt förhållningssätt än det du förespråkar i intima relationer?Vadå på samma sida av boken? Varför ska vi hålla oss till dina definitioner? Är det utgångspunkten?
(Det här är ingen panel, såklart. Jag hoppas att du försöker skämta och inte tror att du är här som någon slags panelmedlem?)
Jag har inte förespråkat något. Hur ska jag kunna diskutera något med dig som baseras på falska grunder? Eller dina definitioner?
Det här har vi redan gått igenom med dig under annat nick. Så det blir bara konstigt att du förutsätter något felaktigt jag redan förklarat.
Tråden handlar inte om mig och hur jag hanterar mina förhållanden utan om TS och alla andra trådar med samma premisser. Min frågeställning gäller främst "råden" många delar med sig av slentrianmässigt och försöker förankra i missledande faktoider som inte stämmer överens med verkligheten.
Om någon startar en tråd med frågeställningen om att de saknar sex/intimitet/närhet från sin partner men trivs men annat och inte vill skiljas är det väl inte speciellt utvecklande att råda att de ska skiljas? Och måla upp något slags katastrofscenario som enda utfallet om denne inte gör det?
Jag tänker att de flesta förstår att det inte är så enkelt och undrar då varför man ens ger det "rådet" utan reflektion?
Att ställa frågan "varför gör du inte bara så här" efter att ha simplifierat situationen visar mest på brist på empati, inlevelseförmåga och vilja att faktiskt hjälpa någon.