• Anonym (Mår så dåligt)

Hjälp mig vräka min sambo (piss-situation)

Hej du som läser!

Min sambo sedan 7 år tillbaka som jag har två barn med har blivit en helt ny människa. Han är totalt personlighets förändrad. Båda hans föräldrar har omkommit i en bilolycka för två år sen och efter det är han arg, aggressiv, hatisk mot mig, ljuger och är frånvarande. Han har slutat ta hand om våra barn, han får halva barnbidraget men köper ingenting till våra barn. Hämtar/lämnar ej på dagis, lagar inga måltider, vabbar inte osv osv osv. Han har även slutat betala halva hyran. Vi har gjort slut men han vägrar flytta ut. Nu till problemet: han har dragit på sig stora skulder och är i en skuldsanering. Han säger att det är omöjligt för honom att flytta och att jag inte kan vräka honom för i en sambodelning skulle han tilldelas lägenheten pga sin skuldsanering. Han säger att han är den av oss som har svårast att hitta en ny lägenhet och därför skulle han få lägenheten. Jag googlade lite och det verkar ju stämma men det känns helt sjukt. Hur kan man lösa detta? Ska han bara bo här nu gratis och till saken hör också att han beter sig som en svin, plockar inte undan sin disk, kliver rakt över soppåsar som jag knutit och ställt framför dörren, torkar inte av matrester från bordet när han ätit osv. jag tar hand om våra barn och sköter hushållet helt solo. Jag är inte ute efter egen vårdnad för jag vill att han ska vara en pappa men just nu är han ju inte det. Jag vill kasta ut honom men är såååå rädd att förlora lägenheten. Någon som vet mer? Varit i liknande situation eller kan juridik? 

• Svar på tråden Hjälp mig vräka min sambo (piss-situation)
  • Anonym (Old)
    Anonym (...) skrev 2022-06-04 18:26:03 följande:

Vad jag har hört krävs det rätt mycket för att han ska få ta över ditt kontrakt om det var din köttid och du som står på kontraktet även om ni flyttade in samtidigt. Ring och hör med hyresvärden. Skulle han kräva bodelning så har ju du också barn som behöver boende.

Som jag förstod det är barnen gemensamma så dom behöver ju lika mycket boende hos pappan som hos mamman. Bodelning bör de ju göra oavsett situationen med lgh.
  • Anonym (...)
    Anonym (Old) skrev 2022-06-04 20:00:45 följande:
    Som jag förstod det är barnen gemensamma så dom behöver ju lika mycket boende hos pappan som hos mamman. Bodelning bör de ju göra oavsett situationen med lgh.
    Exakt. Men eftersom det är ts köttid och hon som står på kontraktet så ska det mycket till att han ska få ta över det. T ex att han ska ha ensam vårdnad vilket inte är fallet här.
  • Anonym (K)

Prata med hyresvärden, om de inte kan hjälpa dig så prata med en kvinnojour. 

• Anonym (Kvinna 39)

Ts han ljuger för dig om en massa saker. Nej, han skulle aldrig få lägenheten för du är den som behöver den och han har inte råd med den, dessutom står den redan skriven på dig. Och sambolagen funkar absolut INTE som så att den med skulder får behålla den och naturligtvis inte heller för att det skulle vara svårt för honom att hitta nytt!

Det du ska göra är att SKRIFTLIGT ge honom en uppsägning med tre månaders tid på sig att flytta ut, skicka både sms och mail samt ge det till honom på papper, spela gärna in när du ger det till honom och förklarar vad det betyder. Ta ingen diskussion om han säger att du inte kan göra så, att han har rättigheter mm. Det har han inte.

När de tre månaderna har gått kontaktar du Kronofogden och begär handräckning, vet inte hur lång tid det tar för dem men du kan ringa och fråga redan nu så du vet vad du kan vänta dig.

Tills han flyttar ut köper du ingen mat till honom, lagar ingen mat åt honom och helst ser du till att sätta hänglås på kylskåpet, köp en tillräckligt lång kedja om inget annat funkar. Du ger honom inte en krona till någonting. Och så klart, sluta förvänta dig att han tar ut sopor mm. Se det som att du och barnen bor ensamma men att han råkar gå omkring där. Självfallet sover han på soffan tills han flyttar ut.

Men, skaffa ingen älskare som du gnider in i ansiktet på honom, man vet aldrig vad en galen karl kan hitta på. En dag kan du komma hem och upptäcka att han sålt dina saker (apropå det, gå omkring i lägenheten och filma allt som finns där), han kan ha slängt eller förstört saker du tycker om, han kan ha tagit med sig barnen och stuckit. Det finns inga gränser för vad man ska kunna tänka sig att han kan hitta på, så sitt bara lugnt i båten!

• minst

Jag hoppas och tror att du förstår att din sambos personlighetsförändring troligtvis har med sina föräldrars bortgång att göra eftersom hans konstiga beteende har kommit efteråt. Att förlora en nära är ett trauma, att förlora båda sina föräldrar på en och samma gång kan få en människa helt under isen? Har han sökt hjälp? Är han med i någon sorg-grupp? Nu ska du absolut inte behöva ta ansvar för hans beteende men förstår han själv hur han beter sig, på något plan? Förstår han hur detta påverkar era gemensamma barn? Kan du söka hjälp hos socialtjänsten så att dom får möjlighet att prata vett med honom? Hur fungerar han på jobbet? Kan han få hjälp via företagshälsovården? Har du någon kontakt med hans arbetsgivare?

Kram och lycka till!

• Anonym (S)

Låter som att han mår skit. Tappat fotfästet. Tycker man ska vara försiktig med sjukdomsbegreppet men det är nog nån form av tillstånd han är i.

Gällande lägenheten så tror jag att du kan ansöka hos Tingsrätten om vem som ska få bo kvar tills dess bodelning skett, läs 28 paragrafen sambolagen.

• Tow2Mater
    Anonym (K) skrev 2022-06-04 21:17:33 följande:
    Prata med hyresvärden, om de inte kan hjälpa dig så prata med en kvinnojour. 
    Du tycker inte kvinnojourens resurser ska gå till dem som faktist behover deras hjälp? De är ingen generell skiljsmässohjälpsinstans for kvinnor.
  • Anonym (E)
    Tow2Mater skrev 2022-06-05 02:31:54 följande:
    Du tycker inte kvinnojourens resurser ska gå till dem som faktist behover deras hjälp? De är ingen generell skiljsmässohjälpsinstans for kvinnor.
    TS är i ett destruktivt förhållande. Självklart har hon rätt att ta plats och stöd av en kvinnojour. Hon lär inte behöva skyddat boende och kanske inte långvariga samtal men det finns telefontider och chattmöjligheter. De kan även slussa vidare.
  • Malinskaya

Sambon verkar ju inte må bra alls. Kan du se till att han kommer i kontakt med psykiatrin?

Svar på tråden Hjälp mig vräka min sambo (piss-situation)