• Anonym (Mår så dåligt)

Hjälp mig vräka min sambo (piss-situation)

Hej du som läser!

Min sambo sedan 7 år tillbaka som jag har två barn med har blivit en helt ny människa. Han är totalt personlighets förändrad. Båda hans föräldrar har omkommit i en bilolycka för två år sen och efter det är han arg, aggressiv, hatisk mot mig, ljuger och är frånvarande. Han har slutat ta hand om våra barn, han får halva barnbidraget men köper ingenting till våra barn. Hämtar/lämnar ej på dagis, lagar inga måltider, vabbar inte osv osv osv. Han har även slutat betala halva hyran. Vi har gjort slut men han vägrar flytta ut. Nu till problemet: han har dragit på sig stora skulder och är i en skuldsanering. Han säger att det är omöjligt för honom att flytta och att jag inte kan vräka honom för i en sambodelning skulle han tilldelas lägenheten pga sin skuldsanering. Han säger att han är den av oss som har svårast att hitta en ny lägenhet och därför skulle han få lägenheten. Jag googlade lite och det verkar ju stämma men det känns helt sjukt. Hur kan man lösa detta? Ska han bara bo här nu gratis och till saken hör också att han beter sig som en svin, plockar inte undan sin disk, kliver rakt över soppåsar som jag knutit och ställt framför dörren, torkar inte av matrester från bordet när han ätit osv. jag tar hand om våra barn och sköter hushållet helt solo. Jag är inte ute efter egen vårdnad för jag vill att han ska vara en pappa men just nu är han ju inte det. Jag vill kasta ut honom men är såååå rädd att förlora lägenheten. Någon som vet mer? Varit i liknande situation eller kan juridik? 

• Svar på tråden Hjälp mig vräka min sambo (piss-situation)
  • Anonym (Livy)
    Anonym (Mår så dåligt) skrev 2022-06-04 13:31:52 följande:
    Tack För tipset angående att prata med hyresvärden! det ska jag göra! Men jag vill hemskt gärna bo kvar i den här lägenheten. Det är jag som står på kontraktet. Det var min köplats efter 10 år i bostadskön vi använda när vi flyttade hit. men eftersom att vi sa upp våra då enskilda lägenheter båda två och flytta in här tillsammans så är lägenheten sambo-egendom :( Det är han som har flyttat till mig och mitt område där min familj bor osv, jag tror inte att han vill bo här egentligen nu när vår relation är över, men han har satt sig på tvären och tror att han ska bo på hotell här tills hans skuldsanering är över :( Sen tror jag han kommer vilja ha barnen på halvtid om han flyttar men just nu är han helt frånvarande. Det värsta är att städa efter en 40åring varje dag? han Äter också upp mat som jag köpt till vår dotter, som han inte betalt för :(
    Tyvärr kan det bli väldigt svårt att få ut honom.

Det du kan göra är att göra en skriftlig uppsägning på 3 månaders uppsägningstid och ge honom.
    Flyttar han inte ut då så kan man ta kronofogden till hjälp. Dock inte så lätt men ring och kolla med dem.
  • Anonym (Livia)

Har du möjlighet att flytta hem till någon familjemedlem? Går det att deala med hyresvärden genom att säga upp lägenheten och när han flyttat ut, får du den igen? 

• Anonym (E)

Jag är inte säker på att han skulle bedömas lägenheten. Du kommer troligtvis att ha barnen större delen av tiden. Du betalar allt inklusive hyran. Dina köpoäng vilket gör att då bör han ha en hel del nu?

Skulle hitta någon som är mer insatt i just detta. Hyresgästföreningen kanske har några tips?

• Tow2Mater

Lättast är väl att du hittar dig nytt boende. Vad är en hyreslght värd, låt det inte bli ett ' Den vilda jakten på lyckan/War of the Roses ' krig över det.

• Anonym (M)

Om han påstår att han skulle bli tilldelad lägenheten så är det ju han som isåfall måste tillvarata sina rättigheter och hävda något sådant i en sån rättsförfarande. Har har råd med juridiskt ombud osv? Det blir ingen bodelning av avslutat samboförhållande om ingen av er initierar en bodelning. Har för mig att man har 6 mån på sig isåfall sen är det försent. Så om jag vore du skulle jag nog fundera på om jag inte skulle titta på om det går att sätta igång processen med att vräka honom.

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Livy) skrev 2022-06-04 13:48:31 följande:
    Tyvärr kan det bli väldigt svårt att få ut honom.

Det du kan göra är att göra en skriftlig uppsägning på 3 månaders uppsägningstid och ge honom.
    Flyttar han inte ut då så kan man ta kronofogden till hjälp. Dock inte så lätt men ring och kolla med dem.
    Om de flyttade in samtidigt är hyresrätten samboegendom (ja inte riktigt egendom, men båda har rätt till den) och då kan hon inte säga upp honom eller gå till kronofogden.

TS, begär bodelning, om du ska ha barnen mest kan det bedömas att du har större rätt till lägenheten och hyresvärden kanske inte godtar sambon som hyresgäst pga bristande betalningsförmåga.

Och uppmuntra honom att träffa psykolog eller liknande. 
  • Anonym (Old)

Du måste kontakta en jurist. Det är viktigt att du väljer rätt väg nu, definitivt behöver du initiera bodelning så att den bollen är i rullning. En jurist bör också ha koll på vad som gäller angående att vräka honom när du står på kontraktet men att ni flyttade in tillsammans. Och, som flera skrivit, kontakta även hyresvärden.

• Anonym (...)

Vad jag har hört krävs det rätt mycket för att han ska få ta över ditt kontrakt om det var din köttid och du som står på kontraktet även om ni flyttade in samtidigt. Ring och hör med hyresvärden. Skulle han kräva bodelning så har ju du också barn som behöver boende.

• Anonym (TR)

Det finns vägar men det kommer ta tid och energi och du kommer behöva proffshjälp för att få alla detaljer rätt.

Du begär bodelning och samtidigt söker vårdnad, boendet och huvudelen av tiden för barnen. Med barn är det med stor sannolikhet du som kommer få behålla kontraktet och han flytta. Detta kommer ta tid.

Ett alternativ kan vara att försöka hitta ny bostad och flytta. Surt men vill du inte processa är det nog ända vägen.

Svar på tråden Hjälp mig vräka min sambo (piss-situation)