• Anonym (M)

Hjälp mig vräka min sambo (piss-situation)

Om han påstår att han skulle bli tilldelad lägenheten så är det ju han som isåfall måste tillvarata sina rättigheter och hävda något sådant i en sån rättsförfarande. Har har råd med juridiskt ombud osv? Det blir ingen bodelning av avslutat samboförhållande om ingen av er initierar en bodelning. Har för mig att man har 6 mån på sig isåfall sen är det försent. Så om jag vore du skulle jag nog fundera på om jag inte skulle titta på om det går att sätta igång processen med att vräka honom.

• Anonym (M)

Förresten, kan TS kanske göra ett anspråk hos kronofogden att driva in hans del av hyran? För han är väl rimligtvis skyldig att betala sitt eget boende och sina barns boende. Antar att det blir att dra det till tingsrätt då om han motsätter sig kravet. Men kan TS vinna en sån process?

• Anonym (M)
    cleoeme skrev 2022-06-06 12:59:57 följande:

1. Om han inte står på kontraktet: ta hans nycklar  som går till din bostad (när han inte ser). Göm den. Sen när han lämnar bostaden för att jobba etc så packar du hans kläder och ställer utanför dörren. Så får han lösa sin egen bostadssituationen. Ta sedan hjälp med bodelningen. Det viktigaste är att han inte har tillgång till nycklar. Skulle han knacka på/skrika/banka på dörren etc så ringer du bara polisen och uppger att det är DIN lägenhet och ditt ex försöker ta sig in.

2. Du flyttar till ny bostad så får exet bo kvar. Lättaste alternativet.

3. Du upprättar ett kontrakt angående uppsägning/avhysning som ger honom 3 månader att hitta ny bostad. Bor han kvar efter 3 månader så kontaktar du KF, se länk. kronofogden www.kronofogden.se/du-har-ett-krav-mot-nagon/du-vill-fa-ditt-krav-faststallt/du-vill-att-hyresgasten-eller-bostadsrattsinnehavaren-ska-flytta

Oavsett så måste du kontakta en jurist för att få hjälp vidare.

Skulle kolla upp ordentligt om alternativ 1 verkligen är lagligt om jag var TS, innan jag gjorde något sånt. Om det är olagligt och mannen amäler det så blir det ju nya problem för TS.
Svar på tråden Hjälp mig vräka min sambo (piss-situation)