• Anonym (...)

Hjälp mig vräka min sambo (piss-situation)

Vad jag har hört krävs det rätt mycket för att han ska få ta över ditt kontrakt om det var din köttid och du som står på kontraktet även om ni flyttade in samtidigt. Ring och hör med hyresvärden. Skulle han kräva bodelning så har ju du också barn som behöver boende.

• Anonym (...)
    Anonym (Old) skrev 2022-06-04 20:00:45 följande:
    Som jag förstod det är barnen gemensamma så dom behöver ju lika mycket boende hos pappan som hos mamman. Bodelning bör de ju göra oavsett situationen med lgh.
    Exakt. Men eftersom det är ts köttid och hon som står på kontraktet så ska det mycket till att han ska få ta över det. T ex att han ska ha ensam vårdnad vilket inte är fallet här.
  • Anonym (...)
    cleoeme skrev 2022-06-06 12:59:57 följande:

1. Om han inte står på kontraktet: ta hans nycklar  som går till din bostad (när han inte ser). Göm den. Sen när han lämnar bostaden för att jobba etc så packar du hans kläder och ställer utanför dörren. Så får han lösa sin egen bostadssituationen. Ta sedan hjälp med bodelningen. Det viktigaste är att han inte har tillgång till nycklar. Skulle han knacka på/skrika/banka på dörren etc så ringer du bara polisen och uppger att det är DIN lägenhet och ditt ex försöker ta sig in.

2. Du flyttar till ny bostad så får exet bo kvar. Lättaste alternativet.

3. Du upprättar ett kontrakt angående uppsägning/avhysning som ger honom 3 månader att hitta ny bostad. Bor han kvar efter 3 månader så kontaktar du KF, se länk. kronofogden www.kronofogden.se/du-har-ett-krav-mot-nagon/du-vill-fa-ditt-krav-faststallt/du-vill-att-hyresgasten-eller-bostadsrattsinnehavaren-ska-flytta

Oavsett så måste du kontakta en jurist för att få hjälp vidare.

1 kan hon inte göra givetvis. Är han folkbokförd där är det hans hem också. Då är det han som kan ringa polisen.
Svar på tråden Hjälp mig vräka min sambo (piss-situation)