• Tsprit

Anser ni att en betydande del av lärare ägnar sig åt propaganda?

Har ni varit med om att era barn kommer hem och upprepar politisk propaganda som lärarna har basunerat ut i skolan? Vad gör ni i så fall? Går ni till läraren och "tar ett snack", eller pratar ni med era barn om att det rör sig om propaganda?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser ni att en betydande del av lärare ägnar sig åt propaganda?
  • Drottningen1970

Absolut inte. Tvärtom verkar det finnas en livräddhet för att ens tala om värderingar, så som solidaritet rättvisa etc.

• Anonym (Stiffye)
    Drottningen1970 skrev 2022-05-26 12:58:38 följande:

Absolut inte. Tvärtom verkar det finnas en livräddhet för att ens tala om värderingar, så som solidaritet rättvisa etc.

Säger en som anser att äggdonation utomlands och surrogatmödraskap är helt ok 
  • Postman

Nej det har jag aldrig upplevt. Kan inte påminna mig om någon situation genom åren.

• Postman

Precis, instämmer.
  • Anonym (Konservativ)

Manligt kodade barn.. herregud vilket ordval. Har dom inte problem så lär dom få det. Istället för att lära alla barn att känna efter i absurdum så tycker jag att vi lär dom solidaritet, gruppkänsla, flexibilitet, att kompromissa, att uppföra sig i sociala sammanhang och att dom är en del i ett större sammanhang.

Det gäller både föräldrar och lärare.

• Anonym (L-M)

Nej, mina barn som går på högstadiet lär sig snarare att vara källkritiska för att inte gå på propaganda. 

• Anonym (tvillingmamma)

Våra barns lärare har talat om sånt. Givetvis på barns nivå.

Det du nämner ingår i viss mån i läroplanen, t ex att lära barnen vad orden betyder, att olika partier tycker olika osv.

Jag får känslan av att det du kallar livräddhet snarare handlar om att skolan inte förmedlar just dina tolkningar eller värderingar, men det är faktiskt inte skolans uppdrag. Tvärtom att respektera olikheter och lära barnen kritiskt tänkande .

• Anonym (Konservativ)

Inte sällan har människor som tycker sig stå för ett modernt, inkluderande och allas lika värde-tänk, väldigt svårt för oliktänkande.

• Anonym (Stiffye)
    Anonym (L-M) skrev 2022-05-26 14:51:25 följande:

Nej, mina barn som går på högstadiet lär sig snarare att vara källkritiska för att inte gå på propaganda. 

Propaganda enligt vem? Säga någonting kritiskt mot pfizers injektioner? Förbud mot att yppa ett positivt ord om rysk kultur? Sverige råder under stark censur, statlig rysk media och vissa kinesiska och indiska stora tidningar har blivit censurerade då man på förhand bestämt att allt som kommer därifrån (uttalanden från exempelvis politiker i Kreml är s k desinformation, propaganda, ryska hackare, osv likaså läkarupproret är bara propaganda). Alla länder som följer en annan linje en svensk är korrupt på något sätt eller på annat sätt moraliskt förkastliga men inte ukraina exempelvis, där råder ingen korruption utan dit ska vi sända miljarder ton vapen osv. vad, exakt vad förväntar du dig av svenska skolan? 
  • Anonym (Stiffye)
    Anonym (Konservativ) skrev 2022-05-26 14:46:01 följande:

Manligt kodade barn.. herregud vilket ordval. Har dom inte problem så lär dom få det. Istället för att lära alla barn att känna efter i absurdum så tycker jag att vi lär dom solidaritet, gruppkänsla, flexibilitet, att kompromissa, att uppföra sig i sociala sammanhang och att dom är en del i ett större sammanhang.

Det gäller både föräldrar och lärare.

Och det ser vi exempel på inne i detta forum menar du? Kände du att du precis föregick med gott exempel där? nej svenska barn faller inte långt från de svenska äppelträdsföräldrarna. Skentrevligt och hjärntvättat och västvridet ska det va. Alla andra länder som inte ingår i västvärlden är *konstiga*. 
Svar på tråden Anser ni att en betydande del av lärare ägnar sig åt propaganda?