Inlägg från: Anonym (tvillingmamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (tvillingmamma)

Anser ni att en betydande del av lärare ägnar sig åt propaganda?

Tsprit skrev 2022-05-26 11:19:16 följande:
    Det har hänt flera gånger på senare tid, framför allt när det gäller abortfrågan och det utkast som läckte från amerikanska HD. Jag pratade först med lärarna, som är helt ignoranta för att det finns folk som av olika anledningar inte är för fri abort, men sedan pratade jag med mitt barn om hur olika åsikter det finns, och varför folk tycker olika.
    Sade lärarna att fri abort är det enda rätta, eller förmedlade de bara var lagen säger? Eller att över 80 procent av alla svenskar är för fri abort? Enligt opinionsundersökningar. 

Det senare är inte tyckande utan fakta.

Ibland frågar barnen var lärarna tycker i en viss fråga. Det har våra 9-åringar gjort. Då får lärarna säga vad de tycker men samtidigt vara tydliga med att det finns andra som tycker annorlunda, att man kan tycka olika. I deras uppdrag ingår att följa läroplanen och den är inte värdeneutral utan ska lära ut demokratiska värderingar, främja jämställdhet, mänskliga rättigheter mm, men också kritiskt tänkande och respekt för olikheter.
  • Anonym (tvillingmamma)
    Drottningen1970 skrev 2022-05-26 12:58:38 följande:

Absolut inte. Tvärtom verkar det finnas en livräddhet för att ens tala om värderingar, så som solidaritet rättvisa etc.

Våra barns lärare har talat om sånt. Givetvis på barns nivå.

Det du nämner ingår i viss mån i läroplanen, t ex att lära barnen vad orden betyder, att olika partier tycker olika osv.

Jag får känslan av att det du kallar livräddhet snarare handlar om att skolan inte förmedlar just dina tolkningar eller värderingar, men det är faktiskt inte skolans uppdrag. Tvärtom att respektera olikheter och lära barnen kritiskt tänkande .

• Anonym (tvillingmamma)
    Anonym (Stiffye) skrev 2022-05-26 21:14:45 följande:

Det känns som om 80% av svenska fullvuxna medborgare är blinda döva naiva och behöver ha pappa staten som vägvisare som håller dem i handen och talar om hur man ska tänka, agera och känna. Inget ifrågasättande, inga sakliga diskussioner, utan har en myndighet sagt någonting så är det så. 

Tur att vi har dig som kan berätta sanningen!
  • Anonym (tvillingmamma)
    fornminne skrev 2022-05-28 11:27:35 följande:

Inte konstigt att en del barn får knäppa värderingar när man läser vissa inlägg i tråden. Knappast lärarnas fel.

Precis, när man läser vad vissa foliehattar skriver, förstår man varför en del ungar blir som de blir. Sen är det ju inte heller enskilda lärare som påverkar barn eller ungdomar mest, utan helheten, men framför allt hemmet och kompisarna.

Självklart ska man vara uppmärksam om en lärare verkar oprofessionell eller utnyttjar sin ställning på ett felaktigt sätt, vare sig det gäller värderingar eller annat. Men man behöver inte överdriva.

En lärare ska ha mycket stort inflytande över en specifik elev, samt utnyttja detta inflytande på ett grovt felaktigt sätt, om det ska forma eleven mer än vad familj och kompisar gör.

Så alla som är skitnödiga över att lärarkåren är för vänster, eller för ditten eller datten, kan sova lugnt Jag hade själv en och annan gammalkommunist till lärare när jag gick i skolan. Det påverkade inte undervisningen nämnvärt, men visst märktes det ibland. Inte blev jag kommunist för det.

En annan sak som skitnödiga föräldrar inte verkar tänka på. Om en lärare framför en viss uppfattning kan det påverka barnen åt det hållet, men det kan också få motsatt effekt. Särskilt när det gäller ungdomar. Som någon skrev ovan, att sonen blev skeptisk och själv kollade upp mer. Å andra sidan har skolan då lyckats med sitt viktigaste uppdrag förutom att lära ut nödvändiga färdigheter och faktabaserade kunskaper: Att lära eleven att ifrågasätta och tänka kritiskt, inte bara svälja allt.

Någon annan tog upp att ungdomar ofta är väldigt svartvita i sitt tänkande. Här ingår det snarare i lärarens uppdrag att försöka nyansera bilden. Förmodligen är det vanligare att ungdomar framför tvärsäkra uppfattningar än att lärare gör det. 

Svar på tråden Anser ni att en betydande del av lärare ägnar sig åt propaganda?