• sadme

NIPT POSITIV TRISOMI 18

Hej alla,
    för några veckor sedan gjorde jag en KUB som visade förhöjd sannolikhet för trisomi 21 (ds). jag gjorde ett NIPT prov och fick svaret att det är förhöjd sannolikhet för trisomi 18. 

väntar nu på att göra fvp, men är redan helt inställd på att nipt resultatet stämmer och börjar mentalt förbereda mig för en abort.. är i v. 16 just nu. 

någon som varit med om liknande? Snälla dela era upplevelser, positiva som negativa.. 

jag är just nu ett vrak, en väldigt efterlängtad graviditet med första barnet.. 

• Svar på tråden NIPT POSITIV TRISOMI 18
  • Anonym (Mimmi)

Jag beklagar att ni sitter i den situationen.  Hoppas dock det går bra för er.
    Tyvärr ingen positiv berättelse från mig men....
    För min del handlade det om trisomi 13 och upptäcktes på rul. El de upptäckte att allt inte var normalt så fick komma tillbaka några dagar senare då en "expert" var här för ett nytt ul. Var fel på både njurar, hjärna m.m Han sa vad han trodde det var och frågade om jag ville göra fvp vilket jag sa ja till. Han gjorde det på plats och minns inte hur lång tid svaret tog men det bekräftade bara hans diagnos.

Jag var dock längre än du är så jag fick tid till läkare och psykolog omgående för jag var tvungen att be om tillstånd att avbryta graviditeten och de hade möte en gång i veckan. 

Efter avbrytandet så fick jag dock bra hjälp från Kurator,  och ra stöd av vänner.
    vi avbröt 23/12 och maj året efter så plussade jag, det barnet är nu 8 år.  Men tips vid ev graviditet efter se till att få en bra barnmorska som lyssnar och tar oro på allvar för jag var nervös mest hela graviditeten, sonen låg även så till att jag inte kände sparkar m.m så fick komma ner o lyssna på hjärta för att bli lugnare. 

• sadme

Tack Mimmi för du delar din erfarenhet Hjärta
    hoppas innerligt för att det slutar bra för oss.. men som sagt den Chansen är väldigt väldigt liten. 

• Semlan3

Har läst om flera som fått hög sannolikhet för trisomi 18 som sedan visat friskt barn på fvp. Tydligen är felmarginalen på just trisomi 18 högre än de andra trisomierna. Jag har avbrutit en graviditet i vecka 19 men pga avvikelser som upptäcktes på RUL. Men tycker inte du ska ge upp hoppet helt. Bar en annan på familjeliv för inte så längesen som fick samma på nipt men det visade sig vara ett friskt barn. 

• sadme
    Semlan3 skrev 2022-05-13 16:38:34 följande:

Har läst om flera som fått hög sannolikhet för trisomi 18 som sedan visat friskt barn på fvp. Tydligen är felmarginalen på just trisomi 18 högre än de andra trisomierna. Jag har avbrutit en graviditet i vecka 19 men pga avvikelser som upptäcktes på RUL. Men tycker inte du ska ge upp hoppet helt. Bar en annan på familjeliv för inte så längesen som fick samma på nipt men det visade sig vara ett friskt barn. 

Tack snälla Hjärta 
    vad jag förstått när jag läst är det trisomi 13 som det är högre felmarginal.. men att trisomi 18 och 21 ger Ett säkrare resultat. 
    Nej jag vet, NIPT ger ju inte en garanterad diagnos, men det är ju fortfarande en hög sannolikhet. 

Beklagar, hoppas allt är bra med dig <3
  • Semlan3
    sadme skrev 2022-05-13 18:24:11 följande:
    Tack snälla Hjärta 
    vad jag förstått när jag läst är det trisomi 13 som det är högre felmarginal.. men att trisomi 18 och 21 ger Ett säkrare resultat. 
    Nej jag vet, NIPT ger ju inte en garanterad diagnos, men det är ju fortfarande en hög sannolikhet. 

Beklagar, hoppas allt är bra med dig <3
    Kolla in jnypersson på Instagram. De fick trisomi 18 på nipt med fvp visade friskt barn! Tack, ja nu är jag gravid i vecka 28 med lillasyster. Så mår bra idag. Håller alla tummarna för att allt ser bra ut för er. <3 du får gärna skriva om du vill prata! 
  • Semlan3
    Semlan3 skrev 2022-05-13 18:50:27 följande:
    Kolla in jnypersson på Instagram. De fick trisomi 18 på nipt med fvp visade friskt barn! Tack, ja nu är jag gravid i vecka 28 med lillasyster. Så mår bra idag. Håller alla tummarna för att allt ser bra ut för er. <3 du får gärna skriva om du vill prata! 
    Förlåt. Såg nu att det var 13 dom fått risk för.
  • sadme
    Semlan3 skrev 2022-05-13 18:50:27 följande:
    Åh vad roligt, grattis Hjärta Tack så mycket! Det är främst den här eviga väntan nu som är så jobbig också, att vänta på att få göra fvp och sen vänta på att få svaret.. 
    Tack för ditt stöd! 
  • mamida

Hej!
    Vi fick förhöjd risk för trisomi 18 på Nipt för några veckor sedan. Gjorde fvp en vecka senare som inte visade på någon avvikelse.
    Läkaren som gjorde fvp sade att det inte är helt ovanligt att få falskt positiva svar på Nipt gällande trisomi 18. Jag var inställd på att behöva avbryta graviditeten, man har ju hört att Nipt är nära på 100 procent säkert men det gäller framför allt downs syndrom, inte lika säkert för de andra trisomierna.
    håller tummarna för att det går bra för dig!

• mamida

Såg nu att du också fått förhöjd risk för ds på kuben, var exakt samma för mig. Förhöjd risk för ds på kub och förhöjd för trisomi 18 på Nipt. Fvp visade friskt barn. Förstår precis hur jobbig väntan på svar är! Vi gick nästan en månad och oroade oss i väntan på svar, först på Nipt och sen på fvp, det är hemskt.

• sadme
    mamida skrev 2022-05-14 18:23:18 följande:

Hej!
    Vi fick förhöjd risk för trisomi 18 på Nipt för några veckor sedan. Gjorde fvp en vecka senare som inte visade på någon avvikelse.
    Läkaren som gjorde fvp sade att det inte är helt ovanligt att få falskt positiva svar på Nipt gällande trisomi 18. Jag var inställd på att behöva avbryta graviditeten, man har ju hört att Nipt är nära på 100 procent säkert men det gäller framför allt downs syndrom, inte lika säkert för de andra trisomierna.
    håller tummarna för att det går bra för dig!

Alltså det här gör mig alldeles varm ?? Så glad för er skull! hur långt gången är du? 

Hoppas verkligen att det slutar lika lyckligt för oss, men vågar inte ha allt för stora förhoppningar heller.. ??

Svar på tråden NIPT POSITIV TRISOMI 18