• Anonym (?)

Krigsplacerad

Jag har idag fått meddelande om att jag är krigsplacerad på min arbetsplats vilket gäller alla fast anställda hos oss.

Jag är fast anställd men har sagt upp mig och slutar efter sommaren. Om det skulle bli krig/kris/whatever och krigsplaceringen aktiveras, har min nuvarande arbetsgivare rätt att neka mig att sluta enligt avtal?

Tittar jag på var jag skulle göra mest nytta i en krigssituation är det solklart hos min nuvarande arbetsgivare eftersom jag här bidrar till att en samhällsviktig funktion upprätthålls.

• Svar på tråden Krigsplacerad
  • Anonym (ee)

Det kommer inte vara din arbetsgivare som kallar in dig hur som helst. Och om försvaret kallar in dig får du förklara att du bytt arbetsgivare, och så får de avgöra om de fortfarande vill ha dig på nuvarande ställe.

• Anonym (Msb)

Msb svarar på exakt den frågan och skriver :
    ?ja, men då krävs ett individuellt avtal om detta?. 

• Anonym (?)
    Anonym (ee) skrev 2022-05-05 22:16:33 följande:

Det kommer inte vara din arbetsgivare som kallar in dig hur som helst. Och om försvaret kallar in dig får du förklara att du bytt arbetsgivare, och så får de avgöra om de fortfarande vill ha dig på nuvarande ställe.

Jag jobbar på en region och tillhör alltså för närvarande regionens krigsorganisation som ansvarar för att vi kan tillhandahålla vård mm även i en krigssituation.
  • Anonym (M)

Intressant fråga... man får ju inte säga upp sig om man är krigsplacerad på jobbet och det blir höjd beredskap. Men om du redan har sagt upp dig så vet jag inte hur de gör Skrattande Jag är tjänstledig från en statlig myndighet (där jag är krigsplacerad även under tjänstledighetstiden) och har nu provanställning på en annan statlig myndighet (där jag istället kommer bli krigsplacerad den dag provanställningen övergår i fast anställning). Så jag skulle gissa att din krigsplacering gäller till den dag du faktiskt slutar. 

• Anonym (Guilty)

Vad spelar det för roll? Jobbar du i vården och det blir krig så lär du ju bli tvungen att tjänstgöra under plikt ja.

• Anonym (?)
    Anonym (Guilty) skrev 2022-05-07 22:09:42 följande:

Vad spelar det för roll? Jobbar du i vården och det blir krig så lär du ju bli tvungen att tjänstgöra under plikt ja.

Jobbar på en region men inte direkt med vård. Det vi gör krävs för att få vården att fungera men jag är inte bättre på att plåstra om folk än en genomsnittlig person på gatan.

I brevet jag fått står det att krigsplaceringen bara gäller så länge jag är anställd av regionen. Min fundering är alltså om de har rätt att tvinga mig att vara kvar om det mot förmodan skulle bli krig innan uppsägningstiden tar slut. Min grupp är inte direkt överbemannade och jag har mycket erfarenhet = det kommer vara ett ett antal jobbiga månader mellan att jag slutar och att min ersättare börjar bli varm i kläderna.
  • Anonym (Också krigsplacerad)

Helt ärligt, det borde du vetat om när du sökte tjänsten.

Däremot kan du vara lugn, svenska myndigheter klarar knappt av att hantera sitt/sina uppdrag i fredstid, hur skall de lyckas med det i kristid.

Tänkt trafikverket, som inte ens har 200 meter räls eller kontaktledning för hela landet i beredskapslager. Vad ska transportstyrelsen göra? Ge ut vilka som har tunga fordon eller terrängfordon till militären?

Civila krigsplaceringar är bara för att ha en person som finns där. Du kommer inte få någon betydande roll, så chilla ner, och ta det lite lugnt. Ännu mer om du inte ens gjort lumpen. Vad skall staten med en person som inte ens kan grundläggande saker i kris/krig till på en statlig myndighet.

• Tom Araya
    Anonym (?) skrev 2022-05-05 22:13:52 följande:
    Krigsplacerad

Jag har idag fått meddelande om att jag är krigsplacerad på min arbetsplats vilket gäller alla fast anställda hos oss.

Jag är fast anställd men har sagt upp mig och slutar efter sommaren. Om det skulle bli krig/kris/whatever och krigsplaceringen aktiveras, har min nuvarande arbetsgivare rätt att neka mig att sluta enligt avtal?

Tittar jag på var jag skulle göra mest nytta i en krigssituation är det solklart hos min nuvarande arbetsgivare eftersom jag här bidrar till att en samhällsviktig funktion upprätthålls.

Om det inte bara handlar om arbetsgivaren i sig, utan även om yrket och du fortsätter inom det hos annan arbetsgivare, så är det sannolikt där du blir krigsplacerad.
  • Tom Araya
    Anonym (Också krigsplacerad) skrev 2022-05-08 00:32:17 följande:

Däremot kan du vara lugn, svenska myndigheter klarar knappt av att hantera sitt/sina uppdrag i fredstid, hur skall de lyckas med det i kristid.

Tänkt trafikverket, som inte ens har 200 meter räls eller kontaktledning för hela landet i beredskapslager. Vad ska transportstyrelsen göra? Ge ut vilka som har tunga fordon eller terrängfordon till militären?

Civila krigsplaceringar är bara för att ha en person som finns där. Du kommer inte få någon betydande roll, så chilla ner, och ta det lite lugnt. Ännu mer om du inte ens gjort lumpen. Vad skall staten med en person som inte ens kan grundläggande saker i kris/krig till på en statlig myndighet.

Att civila krigsplaceringar inte har någon viktig roll är ju bara skitsnack!
    Vårdpersonal, polis, räddningspersonal, underhållspersonal för viktig infrastruktur mm har väldigt viktiga roller i krig.
  • Tom Araya
    Anonym (?) skrev 2022-05-07 22:32:04 följande:
    Jobbar på en region men inte direkt med vård. Det vi gör krävs för att få vården att fungera men jag är inte bättre på att plåstra om folk än en genomsnittlig person på gatan.

I brevet jag fått står det att krigsplaceringen bara gäller så länge jag är anställd av regionen. Min fundering är alltså om de har rätt att tvinga mig att vara kvar om det mot förmodan skulle bli krig innan uppsägningstiden tar slut. Min grupp är inte direkt överbemannade och jag har mycket erfarenhet = det kommer vara ett ett antal jobbiga månader mellan att jag slutar och att min ersättare börjar bli varm i kläderna.
    Jag kan inte relevanta lagar och regler utantill, men vet att lagar för krig ger ganska så långtgående möjligheter till någon form av tvång eller andra extraordinära åtgärder för rikets säkerhet, så jag skulle gissa på att svaret är JA på din fråga.
  • Anonym (?)

Jag fick besked om krigsplacering nu, över 13 år efter att jag sökte tjänsten...
    Tom Araya skrev 2022-05-08 02:16:04 följande:
    Om det inte bara handlar om arbetsgivaren i sig, utan även om yrket och du fortsätter inom det hos annan arbetsgivare, så är det sannolikt där du blir krigsplacerad.
    Jag kommer jobba med något annat hos en privat arbetsgivare.
  • Anonym (Tidigare krigsplacerad)

För att vara någon som påstår sig vara krigsplacerad vet du förvånansvärt lite om just det.
    En krigsplacering innebär inte att du automatiskt får ett uppdrag som har med din yrkesroll att göra. Inte heller innebär det att du skulle få en roll i strid. En it-tekniker skulle teoretiskt sett kunna få en roll som barnpassare i förskolan för att ta hand om barnen till soldater. Typ. Det enda man vet är att man, vid kris, ska infinna  sig på sin arbetsplats för att tilldelas en uppgift. 

Och varför skulle ts ha vetat det när hon sökte sin tidigare tjänst? Krigsplacering är något som ganska nyligen börjat återinföras i Sverige även om det såklart även funnits för vissa yrken hela tiden. 

• Tom Araya
    Anonym (?) skrev 2022-05-08 09:28:58 följande:
    Jag fick besked om krigsplacering nu, över 13 år efter att jag sökte tjänsten...
    Tom Araya skrev 2022-05-08 02:16:04 följande:
    Jag kommer jobba med något annat hos en privat arbetsgivare.
    Är det en viktig kompetens du har så kan du nog bli krigsplacerad utefter den så länge kompetensen är relevant och ditt nya yrke inte anses prioriterat i krig.
  • Anonym (?)
    Tom Araya skrev 2022-05-11 18:28:45 följande:
    Är det en viktig kompetens du har så kan du nog bli krigsplacerad utefter den så länge kompetensen är relevant och ditt nya yrke inte anses prioriterat i krig.
    Kompetensen är viktig men jag är inte direkt ensam i Sverige om att ha den. Tänk IT, elektriker etc. Vad jag däremot har är en ingående kunskap om hur det ser ut i just vår region. "Hur hänger IT-systemen ihop och var har vi sårbarheter?" eller "Hur fungerar reservkraften och var går de stora huvudmatningarna?" eller liknande. För att lära upp en ny person (erfaren inom yrket) räknar vi med 6-12 mån.

Jag har svårt att se att någon skulle anse att mitt nya yrke är lika prioriterat i krig även om det är nog så viktigt i fredstid.
Svar på tråden Krigsplacerad