• anonym2005

Konstigaste besöket hos barnmorskan

Är gravid med andra barnet i vecka 8, var på inskrivning förra veckan och fick tyvärr träffa samma barnmorska som förra gången - otroligt dåligt bemötande och ingen bra information (slutade med att jag bytte en bit in i graviditeten, och kommer få göra nu också).

Hon gjorde ingenting för att kontrollera att jag faktiskt var gravid, inga blodprov, inget vul, inget urinprov - ingenting. Inte ens ett blodtryck mätte hon.

Det enda hon gjorde var att hastigt och väldigt för givet tagande gick hon igenom om jag röker, dricker osv, och antog både det ena och det andra. 

Känner mig inte alls nöjd. 

Och det enda hon hade att säga om Bf var att ?det blir där nånstans? medan endast hon tittade på det där kalenderhjulet. 

Jag ville ju att de skulle försäkra både mig och sig själva om att det var en graviditet och att det går rätt till i utvecklingen. 

• Svar på tråden Konstigaste besöket hos barnmorskan
  • Jemp

Det är inget som normalt görs i vecka 8 så låter som att hon gjort vad hon ska? 

• Jemp
    Jemp skrev 2022-05-02 18:14:14 följande:

Det är inget som normalt görs i vecka 8 så låter som att hon gjort vad hon ska? 

Däremot ska du såklart byta om inte personkemin stämmer.
  • Anonym (Gravid)

Var väl ett hälsobesök du var på. Vid inskrivning kanske runt v 10 så brukar de ta blodprov, urinprov blodtryck m.m. tror aldrig jag gjort gravidtest vid mitt besök. Vul är inget som är automatiskt utan kanske om du är osäker på hur långt gången du är (tex oregelbunden mens)
     Självklart ska du byta bm om det inte känns bra, jag bytte två gånger när jag var gravid förra gången. men känns inte som något direkt fel med själva vad hon gjorde. Och är väl inte förren ul som de mer säkert kan ge mer exakt datum. 

• Anonym (Normalt)

Det låter som ett helt normalt första besök för mig, båda mina graviditeter.
    Vill man ha vul får man bekosta det själv. 

Graviditetstesten de har på mvc är inte bättre än de du själv köper, så det ger ju inget mer. 

Låter som att du kanske ska söka dig till privat mödravård och bekosta det själv så de lever upp till dina krav. 

Om det är personkemin som inte stämmer är det bara att byta Bm, förstår inte varför du skulle behöva vänta, men som flera andra skrivit så är det du tagit upp inget som har med personkemi utan mer ett helt normalt förstabesök. 

• Anonym (Samma här :))

Fick precis samma frågor på mitt första besök! inga fler frågor ingeting. jag har tre barn med olika bm 

datumet får man på första ultraljudet sen 

• Mimosa86

Ja så var det vid mina två graviditeter- med olika barnmorskor.

blodprov kom inför kub 

• Anonym (T)

Instämmer i kören ovanför. 

det du vill ha är inget som görs på ett hälsosamtal. Antar att du ska tillbaka om 2-3 veckor och då först tas prover. 

vill du ha en annan bm så ring och berätta det direkt nu så du får en annan på din faktiska inskrivning sen :)

• fjanten

Det är ju det hon ska göra det besöket. Brukar skippa det och istället bara gå på inskrivningen v. 10-12.

• Anonym (Va?)
    fjanten skrev 2022-05-03 06:59:17 följande:

Det är ju det hon ska göra det besöket. Brukar skippa det och istället bara gå på inskrivningen v. 10-12.

Går det att skippa det?

Väntar barn igen och fick första barnet rätt nyss, så det förra hälsosamtalet gäller liksom fortsatt - har inte direkt ändrat något under tiden som gravid och ammande, och skulle gärna slippa extra besök hos BM eftersom jag krasst sert inte såg att de gav något alls första gången.

Att äta bra, äta folsyra, nyttigt, inte röka och dricka har jag ju liksom redan koll på.
  • fjanten
    Anonym (Va?) skrev 2022-05-03 07:55:28 följande:
    Går det att skippa det?

Väntar barn igen och fick första barnet rätt nyss, så det förra hälsosamtalet gäller liksom fortsatt - har inte direkt ändrat något under tiden som gravid och ammande, och skulle gärna slippa extra besök hos BM eftersom jag krasst sert inte såg att de gav något alls första gången.

Att äta bra, äta folsyra, nyttigt, inte röka och dricka har jag ju liksom redan koll på.
    Alla besök hos barnmorskan är frivilliga.
Svar på tråden Konstigaste besöket hos barnmorskan