Inlägg från: fjanten |Visa alla inlägg
  • fjanten

Konstigaste besöket hos barnmorskan

Det är ju det hon ska göra det besöket. Brukar skippa det och istället bara gå på inskrivningen v. 10-12.

• fjanten
    Anonym (Va?) skrev 2022-05-03 07:55:28 följande:
    Går det att skippa det?

Väntar barn igen och fick första barnet rätt nyss, så det förra hälsosamtalet gäller liksom fortsatt - har inte direkt ändrat något under tiden som gravid och ammande, och skulle gärna slippa extra besök hos BM eftersom jag krasst sert inte såg att de gav något alls första gången.

Att äta bra, äta folsyra, nyttigt, inte röka och dricka har jag ju liksom redan koll på.
    Alla besök hos barnmorskan är frivilliga.
  • fjanten
    Anonym (Va?) skrev 2022-05-03 08:05:09 följande:
    Jo, men jag trodde de liksom började från steg 1 oavsett när man skrev in sig men att man fick fler besök tätt då bara.
    Du får väl säga att du inte vill ha hälsobesöket i v. 8 utan istället komma på inskrivningen/efter KUB/efter RUL eller när du nu vill gå, och sedan nämna att du t.ex. inte vill ha hälsoinformationen och göra alkohol- och tobaksscreeningen om du nu inte vill det o.s.v. Göra en individuell plan helt enkelt. Jag fick någon broshyr om det på själva inskrivningen nu senast, men det är samma papper som jag fått med de andra fyra barnen, så det känns ju lite onödigt för min del.
  • fjanten
    Anonym (Va?) skrev 2022-05-03 08:47:02 följande:

Alltså det är väl mest det, det känns så onödigt (och jobbigt, varje resa till mvc kräver planering) att gå dit, ta ledigt från jobb och fixa för ett hälsosamtal som kommer vara typ ?ja, allt vi sa för 1,5 år sen är exakt likadant nu, inget har ändrats för jag lever exakt likadant nu?. 

Känns mer relevant för provtagning och lyssna på hjärtljud och sånt denna gång bara, än att sitta och prata rutinmässigt om samma info vi fick för 1,5 år sen.

Tycker också det känns onödigt, i synnerhet som jag dessutom har en massa kontroller på spec.mödravården i grannstaden att planera in. Jag går gärna så lite som möjligt hos barnmorskan. Denna graviditet togs alla testerna och samt inskrivning i samband med blodprovet för KUB, sedan KUB-ultraljudet någon vecka därpå, sedan RUL, och nu snart andra vanliga barnmorskebesöket där det faktiskt ska lyssnas på hjärtljud (och planeras in besöken till spec.mvc m.m.).
Svar på tråden Konstigaste besöket hos barnmorskan