• anonym2005

Konstigaste besöket hos barnmorskan

Är gravid med andra barnet i vecka 8, var på inskrivning förra veckan och fick tyvärr träffa samma barnmorska som förra gången - otroligt dåligt bemötande och ingen bra information (slutade med att jag bytte en bit in i graviditeten, och kommer få göra nu också).

Hon gjorde ingenting för att kontrollera att jag faktiskt var gravid, inga blodprov, inget vul, inget urinprov - ingenting. Inte ens ett blodtryck mätte hon.

Det enda hon gjorde var att hastigt och väldigt för givet tagande gick hon igenom om jag röker, dricker osv, och antog både det ena och det andra. 

Känner mig inte alls nöjd. 

Och det enda hon hade att säga om Bf var att ?det blir där nånstans? medan endast hon tittade på det där kalenderhjulet. 

Jag ville ju att de skulle försäkra både mig och sig själva om att det var en graviditet och att det går rätt till i utvecklingen. 

• Svar på tråden Konstigaste besöket hos barnmorskan
  • Anonym (Va?)
    fjanten skrev 2022-05-03 07:59:49 följande:
    Alla besök hos barnmorskan är frivilliga.
    Jo, men jag trodde de liksom började från steg 1 oavsett när man skrev in sig men att man fick fler besök tätt då bara.
  • Blomma5

Måste säga att enligt min erfarenhet så håller jag med de andra. Ditt besök såg ut som mitt också gjorde

• nernu
    Anonym (Va?) skrev 2022-05-03 07:55:28 följande:
    Går det att skippa det?

Väntar barn igen och fick första barnet rätt nyss, så det förra hälsosamtalet gäller liksom fortsatt - har inte direkt ändrat något under tiden som gravid och ammande, och skulle gärna slippa extra besök hos BM eftersom jag krasst sert inte såg att de gav något alls första gången.

Att äta bra, äta folsyra, nyttigt, inte röka och dricka har jag ju liksom redan koll på.
    Det kan ju vara lite olika. Jag tog upp mitt illamående på första samtalet och tyckte att det var skönt att bara prata lite om graviditeten med någon i början när bara jag och min man visste. Men har man inget att prata om så måste man såklart inte gå. 
  • fjanten
    Anonym (Va?) skrev 2022-05-03 08:05:09 följande:
    Jo, men jag trodde de liksom började från steg 1 oavsett när man skrev in sig men att man fick fler besök tätt då bara.
    Du får väl säga att du inte vill ha hälsobesöket i v. 8 utan istället komma på inskrivningen/efter KUB/efter RUL eller när du nu vill gå, och sedan nämna att du t.ex. inte vill ha hälsoinformationen och göra alkohol- och tobaksscreeningen om du nu inte vill det o.s.v. Göra en individuell plan helt enkelt. Jag fick någon broshyr om det på själva inskrivningen nu senast, men det är samma papper som jag fått med de andra fyra barnen, så det känns ju lite onödigt för min del.
  • Anonym (Va?)
    fjanten skrev 2022-05-03 08:38:04 följande:
    Du får väl säga att du inte vill ha hälsobesöket i v. 8 utan istället komma på inskrivningen/efter KUB/efter RUL eller när du nu vill gå, och sedan nämna att du t.ex. inte vill ha hälsoinformationen och göra alkohol- och tobaksscreeningen om du nu inte vill det o.s.v. Göra en individuell plan helt enkelt. Jag fick någon broshyr om det på själva inskrivningen nu senast, men det är samma papper som jag fått med de andra fyra barnen, så det känns ju lite onödigt för min del.

Alltså det är väl mest det, det känns så onödigt (och jobbigt, varje resa till mvc kräver planering) att gå dit, ta ledigt från jobb och fixa för ett hälsosamtal som kommer vara typ ?ja, allt vi sa för 1,5 år sen är exakt likadant nu, inget har ändrats för jag lever exakt likadant nu?. 

Känns mer relevant för provtagning och lyssna på hjärtljud och sånt denna gång bara, än att sitta och prata rutinmässigt om samma info vi fick för 1,5 år sen.

• Anonym (Hm)

Jag väntar tredje barnet och det du beskriver är precis hur det brukar gå till. Helt normalt. De pratar bara om kost, rökning etc. vid inskrivningen. Här görs inga som helst prover, graviditetstest eller vul för att bekräfta graviditet utan de går på ditt ord och prover för att kolla blodvärde etc brukar inte börja förrän senare i graviditeten. BF räknas ut med hjälp av den där papperssnurran ja, och flyttas ofta vid ultraljud sen så det är bara ett preliminärt datum (om man inte gjort ivf och vet exakta datum, då går de på det). Ultraljud får vi 2 stycken här (om man inte behöver fler längre fram av medicinska orsaker) - ett i v12-15 och så RUL runt v18-20. På vissa håll i landet får man bara RUL. Tidiga/bekräftande VUL är inget som generellt görs hos MVC alls utan vill man göra sånt får man vända sig till en privatklinik eller gynakuten om det är akut.

• Anonym (Va?)
    nernu skrev 2022-05-03 08:26:38 följande:
    Det kan ju vara lite olika. Jag tog upp mitt illamående på första samtalet och tyckte att det var skönt att bara prata lite om graviditeten med någon i början när bara jag och min man visste. Men har man inget att prata om så måste man såklart inte gå. 

Nä det är väl att jag inte känner att jag har nåt nytt, har ju all info kvar sen förra vändan och jag är rätt säker på att inget ändrats sen dess i vad man får för info. 

Denna gången är jag mer så att jag vill gå på mätningar, provtagning och ha mer dialog inför förlossningen. 

• fjanten
    Anonym (Va?) skrev 2022-05-03 08:47:02 följande:

Alltså det är väl mest det, det känns så onödigt (och jobbigt, varje resa till mvc kräver planering) att gå dit, ta ledigt från jobb och fixa för ett hälsosamtal som kommer vara typ ?ja, allt vi sa för 1,5 år sen är exakt likadant nu, inget har ändrats för jag lever exakt likadant nu?. 

Känns mer relevant för provtagning och lyssna på hjärtljud och sånt denna gång bara, än att sitta och prata rutinmässigt om samma info vi fick för 1,5 år sen.

Tycker också det känns onödigt, i synnerhet som jag dessutom har en massa kontroller på spec.mödravården i grannstaden att planera in. Jag går gärna så lite som möjligt hos barnmorskan. Denna graviditet togs alla testerna och samt inskrivning i samband med blodprovet för KUB, sedan KUB-ultraljudet någon vecka därpå, sedan RUL, och nu snart andra vanliga barnmorskebesöket där det faktiskt ska lyssnas på hjärtljud (och planeras in besöken till spec.mvc m.m.).
  • Anonym (Va?)
    fjanten skrev 2022-05-03 08:52:41 följande:
    Tycker också det känns onödigt, i synnerhet som jag dessutom har en massa kontroller på spec.mödravården i grannstaden att planera in. Jag går gärna så lite som möjligt hos barnmorskan. Denna graviditet togs alla testerna och samt inskrivning i samband med blodprovet för KUB, sedan KUB-ultraljudet någon vecka därpå, sedan RUL, och nu snart andra vanliga barnmorskebesöket där det faktiskt ska lyssnas på hjärtljud (och planeras in besöken till spec.mvc m.m.).
    Det låter ju mer rimligt. Gick på allt första vändan och 50% sv tiden var redan då ?har du nån fråga? ?nä? ?okej ses om en månad?...
  • Anonym (c)

Man gör varken vaginalt ultraljud eller tar blodprov för att bekräfta graviditet hos barnmorskan på inskrivningen. Det är vanligt att de använder sig av kalenderhjulet så tidigt och efter ditt första ultraljud runt vecka 12 kommer du få ett mer ungefärligt bf-datum. Tycker att du borde veta det eftersom du varit gravid tidigare. De flesta MVC har väl även information om vad varje besök hos bm innefattar på sin hemsida. Det finns många inkompetenta barnmorskor men din är inte en av dem utifrån din beskrivning.

• Anonym (Y)

Jag håller med Anonym (c). Hur kan du förvänta dig VUL, BF-datum och graviditetstest om detta är din andra graviditet? Du borde veta att man inte gör sådant på inskrivningen. VUL ingår väl öht inte i rutinen? Graviditetstest kan jag inte heller minnas att jag fått lämna hos något av besöken hos barnmorskan. Man konstaterar graviditeten på första ultraljudet. Jag minns inskrivningen mer som ett samtal om bl.a. alkohol- och tobaksvanor - med andra ord det du var med om. Det låter snarare som om du ställer orimliga krav på din barnmorska.

• Anonym (2)

precis som andra skrivit så sker det senare. Jag tog mitt första besök i v.10+ andra gången och då gjordes blodprov inför kub, grav test, blodtryck. Inget vul eftersom det inte ingår överhuvudtaget om man inte har nån känd riskfaktor.

• Anonym (Gravid)

För de som inte gör kub eller har särskilda skäl så är rul första gången som det görs något Ul, inte alla som erbjuder något innan. 

Svar på tråden Konstigaste besöket hos barnmorskan