Inlägg från: fultextad användarhandbok |Visa alla inlägg
  • fultextad användarhandbok

    Här samlas alla nattugglor!

    FredrikLiksom skrev 2024-08-23 16:27:42 följande:

    Ah. Bra tips.
    Det fanns inte i mina tankar och det är helt klart sevärt ser jag nu när jag googlat lite.

    Jag har sett så lite av Sverige så jag har inget bra svar på den frågan så det får bli ett alldagligt svar.
    Bäst trivs jag nog på Öland och särskilt Neptuni åkrar en solig sommardag. 


    Men jag kan tänka mig att norra Sverige har en del att erbjuda men det har jag ännu inte fått uppleva.


    Wow, tack för tipset, Neptuni åkrar ser riktigt vackert ut, då det står i blom är det som fullt av liv och färggrant, annars har det sin karga skönhet, efter vad det ser ut. Det förstår jag att du gillar. Öland har jag varit i närheten av, men aldrig, av olika anledningar, stigit i land på. Inlandet i norra Sverige har jag inte sett, däremot har jag varit på Sveriges östligaste punkt, ön Kataja, som ligger i Haparandas skärgård. Samt sett en del av norra Sveriges kust med. Nu dags att göra lite mat!
  • fultextad användarhandbok
    Eurydike skrev 2024-08-25 21:44:04 följande:
    Tack så mycket! Bra hittat och jag spanade in länkarna 🤩 Den här helgen åt jag hemmagjord sushi och drack sake (risvin) till. Det var jättegott med sushi (åt 27 bitar), men saken var inte så god 😅 Jag tycker om att prova nya saker och brukar provlaga mat från olika länder.
    Låter spännande, har du någon världsdel vars mat du tycker bäst om? Mat från Oceanien har jag ännu nog inte smaka, vet inte riktigt vad de äter där. Det var inte dåligt, säkert att du var mätt och belåten efteråt. Kanske att risvinet skulle gå att krydda med något, fänkål kanske? Vet just inte om det fungerar, kanske svårt om grundsmaken inte faller en i smaken.

    Estnisk räim kanske skulle vara något att prova, en fiskrätt det med, eller kanske rysk blini med löjrom, kanske att du redan smakat. Eller runebersgtårta möjligen, helst då den femte februari om man ska vara noga. 
     
  • fultextad användarhandbok
    Eurydike skrev 2024-08-25 21:55:10 följande:
    Skönt att födelsedagen blev fin till slut! 🤩 Det hade varit tråkigt om anfallet hade fått förstöra hela dagen för dig 🥺 Att det kallas för aura har jag aldrig hört, men jag har för mig att hundar kan lära sig känna av när man kommer att få ett anfall. Du lär dig säkert känna igen tecknen lite mer för varje gång. Jag känner igen processen från min allergi, att man måste hitta en balans mellan att överreagera och att underreagera. Det gäller att inte känna efter för mycket, samtidigt som man ändå ska snappa upp små tecken på att något är fel. Lite trixigt det där 🤔 Ja, det är lätt att vända negativa känslor mot sig själv, men det är absolut inte ditt fel att du är sjuk och du lär dig ju fortfarande att hantera det. Precis! Se framåt och rid ut stormen som du brukar göra 🌊

    Nu är jag snart, tidsenligt nog, färdig med tillvaratagandet av sommaren. Sedan börjar tillvaratagandet av hösten. Jag behöver köpa en regnjacka för att lyckas med det, men annars ska det nog gå bra 🍁 Nej, försök att inte bortse från auran! Vilket vackert ord på ett ganska så skrämmande tillstånd.
    Så fin den nu kunde bli, det gjorde så ont där jag slog mig, men nä inte ska jag klaga. Det stämmer nog, jag vet inte så mycket om hundar, men uppenbarligen kan de uppfatta sådant vi inte kan. Ja nästa gång ska jag vara desto mer uppmärksam, ännu mer än i dag då det hände igen. Anfall på väg hem förut, hann nog lägga mig ner i sista stund tror jag. Vaknade med värk i käkarna och ena benet. Någon från ambulansen berättade vad som hänt då någon ringt dit, och hjälp mig hem.

    Allergi kan vara allvarligt, men det är just så, känna igen rätt tecken utan att ständigt skanna av sig själv. Är det mer än en allergi du har? Finns det något man kan göra åt det? Tack, det var ord jag behövde, vet du, du har hjärtat på rätt ställe, och det är en mycket värdefull egenskap! Ja, även stormar på land får man försöka rida ut. Så mycket nu då det tillkommit andra hälsoproblem med. 

    Det är bra, sommaren är skördad och hösten står på tur. Det är fint att årstiderna växlar. Regnjackor finns ju i flera utföranden, det finns de som är vindtäta med, enligt mig viktigt att de går att justera vid handlederna och gärna både upptill och nedtill med. Fast det där har du säkert koll på.

  • fultextad användarhandbok
    Eurydike skrev 2024-09-01 22:22:07 följande:
    Nej, det har jag inte, men en favorit är matkulturer där det finns mycket som är naturligt veganskt/vegetariskt. Jag tycker till exempel om injera med olika grönsaksröror. En annan favorit är sushi och framförallt med avokado. Avokadosushi är nästan en invasiv art på mina tallrikar. Förra gången åt jag 27 bitar, men om jag hade fri tillgång (stjärnstopp eller vad det brukar kallas) hade jag nog ätit 50 stycken 😂 Tysk kålsoppa var ingenting för mig. Det var vattnig soppa med kålbitar och några små pastaliknande knyten som tog årets första och sista dopp 🥲 Risvinet skulle absolut ha behövt någon extra krydda.

    De två första förslagen låter spännande, men i så fall får jag göra vegetariska varianter. Runebergstårta ska jag kolla upp nu och så är jag redo i februari när det är dags 😋
    Vegetariskt, eller veganskt, fungerar nog nästan alltid, där finns mycket att hämta. Haha! Jag är fascinerad över att man kan äta så mycket.Solig Kålsoppan lät nu riktigt trist, det är ibland så med en del rätter att de är liksom en besvikelse. Äter du ibland sushi kan du nog äta räim, då det också är fisk, räim betyder strömming eller sill på estniska tror jag. Fast du kanske syftade på någon vegetarisk sushi. Av blini går det nog att göra veganska varianter, bovetemjöl ska det väl vara, mjölk är ändå inte gott, så det går att ersätta med havremjölk, löjrom vet jag inte vad man kan ersätta med riktigt, och smetanan går att ersätta med Oatly Fraiche eller så. Precis, äts på Runebergsdagen till äran av en nationalskald. Kan vara gott ibland!
  • fultextad användarhandbok
    Eurydike skrev 2024-09-01 22:39:21 följande:
    Men vad trist att det hände igen! Och så dramatiskt att behöva åka ambulans eller lyckades du ts dig hem själv ändå menade du? Tur att det fanns människor som såg när du föll ihop, annars hade det kunnat gå riktigt illa om det hänt på fel ställe. Det är egentligen en intolerans och jag är intolerant mot det naturliga konserveringsmedlet i växter och ja, jag är ändå vegetarian. Jag reagerar väldigt kraftigt på saker som inte påverkar andra. De flesta får tårar i ögonen när de skär lök, men det är få som blir sängliggande för att man till exempel har ätit för mycket kryddpeppar. Senaste kraftiga reaktionen jag hade ledde till brutna revben och ett sömnlöst spädbarn i lägenheten bredvid. Jag hostade sönder både mig själv och babyns nattsömn 🥺 Det finns inget botemedel, förutom att äta en väldigt strikt diet och det klarar jag inte av för tillfället. Magen sitter bakom ratten i den här skenande karossen 🚘

    Tack för de fina orden! De gjorde mig glad och du har också hjärtat på rätt ställe, kära Fultextad ????

    Ja, nu är hösten här och imorgon börjar jag jobba heltid igen. Har din utbildning börjat ännu? Tack för tipset! Jag har mer erfarenhet av att bli blöt än av regnjackor. Senast jag ägde en var jag nog sisådär sju år gammal 🍁💦
    De tyckte nog att jag skulle ha åkt med, men man mår ju som man gör efter ett sådant anfall och jag ville bara hem, så en ambulanspersonal följde mig hem till fots, det var ju inte långt hemifrån. Då vi kom in till mig frågade han mig vilket år det var och min personbeteckning. Det kunde jag svara på utan problem, så då tyckte han att jag nog kunde klara mig. Alltså, det låter riktigt allvarligt och begränsande! Inte ska du utsätta dig för sådant, det kan ju bli riktigt dåligt! Du ska vara rädd om dig, det finns bara en av dig, om man inte utgår från multiversumteorin då. Fast nog är det förståeligt att vilja unna sig något gott, säkert speciellt då det finns så tydliga begränsningar, men du ska ju må bra och absolut inte så som du beskrev!

    Det är ju nu helt riktiga ord jag bara förmedlade. Tack, att vara elak hoppas jag då åtminstone att jag inte är, det ligger mig inte för.
    Känns det bra att börja arbeta igen? Utbildningen har börjat för fullt, det är intressant! Förhoppningsvis kan jag slutföra den med även då det blir mer fysiskt. Ja, det finns ju seglarjackor som är lite grövre, som står emot både regn och kraftigt regn och vattenstänk, fast det kanske inte är så roligt att gå runt i en sådan överallt heller. Galonjackor släpper inte riktigt ut kondens bra, så ska du göra något fysiskt är det kanske bättre med en bra skaljacka eventuellt.
  • fultextad användarhandbok
    Anonym (Fredrik Liksom) skrev 2024-09-11 22:28:58 följande:

    Hej mina vänner. Nu verkar det till slut blivit höst. Superfin sensommar har det åtminstone varit.

    Men lite skönt är det när det är mörkt på kvällarna och luften blir så där syrerik. Jag sover som bäst den här tiden på året. Ljuset stör inte och man har fortfarande energi innan D-vitamindepåerna dränerats.

    Vad gör ni på dagarna? Själv känner jag mig lite som en robot som lever samma dag om och om igen. Min rastlösa själ blir lite irriterad på det. Ibland vill jag bara kasta om allt och göra tvärtom. Säga upp mig och ta första bästa kneg. Sälja huset och hyra en lägenhet. Göra sig av med kläderna och byta stil. 


    Men jag är så bekväm. Skönt med lönen som ger mig frihet. Skönt att slippa greja med mäklare och hitta nåt nytt. 

    Ibland skulle jag bara vilja nöja mig. Försöka se det fina i vardagen och bara hänga med. 

    Kanske borde man fira mer. Alla de där fina ögonblicken i mitt jobb som jag kanske inte tar tillvara på utan bara springer på nästa boll. Bättre, längre, snabbare.

    Kanske borde jag vara en bättre vän, familjemedlem och pappa. Men de där hjulspåren är så djupa.

    Må väl!


    Nå men hej!  Nog har det varit en helt fin sensommar, fast med hösten kommer liksom avslappningen, svalkan och luften är som klar, så jag kan förstå dig där.

    Jag studerar, det är en del att sätta sig in i. Annars verkar det ha blivit lite bättre igen, har kunnat göra en del övningar, och så har jag tagit upp gitarren igen lite.

    Ja alltså, att omforma gränserna, längta efter variation, göra uppror, kontra att leva i samklang med det man har och den trygghet det utgör. Kanske går det att bryta av med något mindre drastiskt? Skicka upp en rislykta och fascineras över det, eller vänta på att isen ska lägga sig och dessutom bli bra och åka långfärdsskridskor? Att bara nöja sig låter som en fin tanke, man kan bli orolig att det skulle leda till stagnation, men det gör det inte, att nöja sig innebär inte förfall. Fira mer, skratta mer, njut mer, hälsar en som inte verkar följa råden själv.
  • fultextad användarhandbok
    Eurydike skrev 2024-09-25 23:22:47 följande:
    Ja, det är jag också! Det är nästan ett under att jag inte spricker, men jag brukar tänka att jag är lite som ett kylskåp och förvarar alla mellanmålen inuti kroppen istället för att släpa runt på dem. Jag är ändå smal, men det beror nog mer på att jag rör på mig väldigt mycket än på mina portionsstorlekar. Tror det beror på att jag stod i samma kruka som två extra snabbväxande bambus aka mina bröder när jag var liten. De åt så mycket att jag var tvungen att vräka i mig jag med om jag skulle få någon mat. Jag minns en gång när jag var lite sen till middagen, då hade de ätit upp all maten redan 😅
    Det är en klar fördel, att ta med sig maten i magen, fast betydligt smidigare än ett kylskåp dessutom. Egenskaper formas av konkurrens med, du genomgick en uppväxtens snabbevolution och visste att ta för dig! Urinstinkter som förfinas och slipas.
  • fultextad användarhandbok
    Eurydike skrev 2024-09-25 23:27:35 följande:
    Och ursäkta det sena svaret! Jag äter vegetariskt sushi med avokado, gurka eller tofu. Tidigare var laxsushi min favorit (delad plats med avokado) men nu äter jag dubbelt så många avokado istället. Så jag hade säkert kunnat tycka om räim. Tack för tipset! Löjrom går kanske att ersätta med tångkaviar? Har du någon favoritmat? 😋
    Man svarar då man vill, om man vill! Ja, lite åt det hållet tänkte jag att det kunde vara. Smart påtänkt det där, tångkaviar skulle nog kunna fungera bra som ersättare. Jag äter ju inte heller kött, inte heller ägg eller mjölk om de inte redan finns som ingredienser i något bakverk kanske, däremot fisk och havets mat förutom linser och sådant. Favoritmat är kanske svårt, men fiskgryta tycker jag om, gärna med lite bett i, ska vara curry och kryddor och så där.
  • fultextad användarhandbok
    Eurydike skrev 2024-09-25 23:38:29 följande:
    Kan tänka mig att man inte mår så bra efter ett sådant anfall. Tycker det låter lite osäkert att bara fråga efter år och din personbeteckning för att anse att du borde kunna klara dig, men de vet väl vad de gör hoppas jag 😮 Har du haft några fler anfall eller har det varit lugnt sedan dess?

    Ja min allergi/intolerans är besvärlig, men det går oftast ganska bra nu. Till vardags får jag äta vad jag vill en gång och sedan får jag nöja mig med smörgåsar eller lättare mat med få ingredienser. Det är inget drömliv på så vis, men man vänjer sig vid det mesta 😅

    Ofta behöver man göra ett misstag för att lära sig av det och undvika att göra samma sak igen. Ofärdiga kakor som smakar hjorthornssalt tänker jag aldrig sluka utan att tänka efter både en och tjugotvå gånger 🍪 Jag antar att det är samma för dig, att det gäller att hitta en lagom balans mellan att vara överdrivet orolig och dumdristig?
    Jag har för mig att någon ringde med, varifrån vet jag inte, men det måste ha varit i och med att ambulansen kom, så från någon vårdinrättning, hur det än är organiserat. Hon ställde en del frågor som jag uppenbarligen kunde svara på. Men sedan dess har det varit lugn! Ändå går man som lite och väntar på nästa gång, jag försökte att ännu en gång medicinera, men blev så dålig redan på låg dos att det inte gick mer. Så nu väntar jag kallelse till vidareutredning.

    Då har du som ändå hittat någon sorts balans verkar det som. Ja, det kan så klart bli flera konsekvenser av det med, då man inte bara kan äta något vad man vill eller kanske vid eventuella tillställningar med mera. Men vet man hur det annars kan bli kan man nog vänja sig vid det, absolut!

    Nå nä, blir konsekvenserna så stora ska man nog vara helt försiktig! Jag är ju generellt en feg person, så jag hamnar nog lättare på den oroliga sidan än den dumdristiga. Men visst är det så att man måste hitta en balans.
  • fultextad användarhandbok
    Eurydike skrev 2024-09-25 23:45:29 följande:
    Tack så mycket! Det var verkligen fina ord och du får vara rädd om dig du också ❤️ Fast om vi utgår från multiversumteorin så behöver vi kanske inte vara så rädda om oss, då kan vi trilla av pinn titt som tätt och våra diskussioner fortsätter ändå i något annat universum 😉

    Det var väldigt fina ord du förmedlade och nej, att vara elak ligger verkligen inte för dig! Att börja arbeta igen känns spännande. De närmaste månaderna kommer jag göra stora förändringar i företaget/en och det känns kul och lite läskigt. Trivs du bra på utbildningen så här långt och har ni kommit igång med att ta motorsågskörkort ännu?
    Just så! Å andra sidan, om man bara räknar sannolikheter kan man komma fram till paradoxala slutsatser.Solig

    Ja, det kan nog vara både kul och läskigt samtidigt, och då de blandas kan det bli lite pirrigt, men sedan om det lyckas så försvinner väl det läskiga och man står där leende kvar, det lyckades! Det är en helt intressant utbildning, fast jag vet inte om jag kommer att klara den, jag har blivit fysiskt nedsatt, i övrigt klarar jag den nog. Men det har redan påverkat mycket annat. Det är tråkigt, ledsamt, men så är det nu, så man får se vad man kan göra åt det, kontra med liksom, så där.
  • fultextad användarhandbok
    FredrikLiksom skrev 2024-09-29 12:01:18 följande:
    Ja grubblandet Är jag bra på. Eller dålig då Egentligen. 
    Det är lätt att grubbla, svårare att uppnå tankevila. Kanske fungerar även tankarna i vissa fall som en sorts sköld mot obehag som annars skulle kunna uppstå.
    FredrikLiksom skrev 2024-09-29 12:01:18 följande:
    Konstigt hur drömmar kan påverka en.
    Ja, det är intressant, i drömmar kan man se utan titta, höra utan att lyssna och uppleva allt möjligt. Sinnesintryck helt enkelt, men utan den kontinuitet vi annars är vana vid. Hösthälsningar, med önska om fridfullhet och ro.
  • fultextad användarhandbok
    FredrikLiksom skrev 2024-10-06 01:04:08 följande:

    Nattsudd. Eller jag vet att många inte ens funderat På att lägga sig vid den här tiden men jag brukar somna tidigt och vakna ännu tidigare. Men nu är jag faktiskt vaken Utan att ha haft mitt första sömnpass.

    Det är inte sömnlöshet, jag har helt enkelt hållit mig vaken. Jag har legat i sängen och läst. Förr löste jag hur mycket som helst men nu blir det inte så ofta. Det är mobilens fel. Det är för enkelt. Hjärnan blir lat. Jag fick stålsätta mig för att läsa mer än ett kapitel.


    Hjärnan blir så understimulerad av en bok när man jämför med en mobil. Det är något jag inte gillar. Det tog nog en halvtimme minst innan hjärnan slutade fara omkring i annat medans jag läste. Det var precis som att jag fick kalibrera om den. 


    Jag måste sluta släpa runt på den där skärmen. Den tar verkligen bort en hel del livskvalitet. Även om den också förenklar vardagen rätt rejält. Jag funderade på att köpa en sån där knapptelefon för att komma ifrån men sen är det allt det där man tycker man måste ha. Meddelnden från barnens skolapp, räkningar via Kivra och en massa annat. Jag kan ju lägga den någonstans och gå och checka av läget ibland. Annars försöker jag ha så många notiser som möjligt på av. Men det där att den alltid är bredvid en. Alltid redo att scrollas.
    Det är en känsla av att bli kontrollerad. Att det fria valet av att ha en telefon inte är så himla fritt.

    Nu ska jag sova. 


    Godnatt 


    Telefonen kan förvisso innehålla olika bra funktioner, men för mig används den nästan bara för telefonsamtal, textmeddelanden, väckarklocka och klocka. Inga notiser eller något sådant. Förstås också bra att köpa biljett med då man åker buss eller spåra. Fast, det kanske bara berättar att jag inte har så stora behov. Ditt resonemang går förstås att överföra på annan teknisk utrustning, att leva helt utan dator blir nog jobbigt exempelvis. Fast dator är förstås trevligare att skriva på, kolla information på och läsa på jämfört med en telefon, trevligare gränssnitt på dator med. Det här med fri vilja är en invecklad debatt, men den är intressant. Ett ämne jag spekulerar i emellanåt. Känns det svårt att koncentrera sig även då det är ett riktigt intressant ämne? Hoppas att det blev en god natt!
  • fultextad användarhandbok

    Ja, ibland har man diverse att förhålla sig till. Att ompröva sådant man har tyckt mycket om och hur man ska organisera upp sådant som verkar ha gått omkull. Fast att misslyckas verkar jag ju vara ganska bra på. Men man får se, åtminstone kändes det bättre att gå, så länge det nu varar, jag vet inte, blir snabbt tömd på energi. Det är inte alltid det blir som man vill.

  • fultextad användarhandbok
    Aniiee skrev 2024-10-07 18:29:31 följande:
    Tänk om vägen genom livet var spikrak, ändå. Vad fattiga vi skulle vara som människor....
    Ja, det får gärna gå lite hit och dit, det är väl fallgroparna som är jobbiga. Men man får kontra så gott man kan, om man kan. Försöka rikta in sig på det som fungerar, se om man kan få annat att fungera med vissa modifikationer med mera, och så vidare. Hoppas att du har det bra!
  • fultextad användarhandbok
    Aniiee skrev 2024-10-07 18:48:24 följande:
    Jo, så är det ju. Jag har också haft mina fallgropar och villovägar och allt möjligt. Man får ha det så bra man kan! Just nu är det heeeelt ok....
    Just så. Det var fint att läsa, att du har det helt okej och kikade in hit.Solig
  • fultextad användarhandbok
    FredrikLiksom skrev 2024-10-07 22:09:32 följande:
    Bra sätt du använder telefonen på. Jag sitter 8-9 timmar framför dator varje vardag pga jobbet så den kan jag inte vara utan tyvärr. Sen tror jag förvisso inte den skärmtiden är ett problem. Där använder jag ju hjärnan och tränar den. Mobilen är mer hjärndöd förströelse. Lite som att äta chips. Man behöver det inte men gör det för belöningsnerven.

    Jag har inga koncentrationssvårigheter när jag jobbar. Det kanske är för det är ganska intressant och viktigt men jag minns från när jag var barn och skulle plugga till prov och liknande att hjärnan vandrar iväg och jag måste hela tiden ta mig tillbaka i texten. Nu har jag aldrig haft några inlärningsproblem eller svårigheter att ta in fakta så på något sätt så fastnar det ändå. Kanske undermedvetet. Jag kanske bara sållar bort det oviktiga och tråkiga.
    Då förstår jag! Nä, att vara utan dator kan nog medföra många nackdelar med. Haha, det var faktiskt en bra liknelse nog det där med telefonen och chips! Nå, om man trivs med det, och kanske även använder den till andra uppgifter också är det inte så dåligt. En del gör ju mycket på telefonen istället för datorn med.

    Nej det var jag som var otydlig, inte menade jag att du skulle ha några koncentrationssvårigheter i arbetet eller så, säkert är du effektiv. Det där känner jag igen från skolan, jag svävade lätt iväg, hamnade in i andra ämnen och så där, det drog ner en del betyg till och med, fast jag inte hade några inlärningssvårigheter heller. Ja, en del ämnen upplever man som tråkiga och otillfredsställande, sådana man varken är intresserad av eller tycker att man kan ha som verktyg till någonting annat.
  • fultextad användarhandbok

    Hösten är fin, riktigt fin. Det finns ett ord som jag inte tror att ni använder i den betydelsen, i så fall skulle jag bli förvånad, ordet är ruska. Det betyder helt enkelt den färgprakt som blir om hösten, då löven går från grönt till gult, orange och rött. Hösten är i övrigt fin också, sval höstdimma som sedan övergår i sol, frisk och klar luft. Flugan har jag inte läst. Bananflugor har jag odlat, fast det var ett tag sedan. Vad sku man nu läsa? Nåja, man får väl leta och hitta något tilltalande.

Svar på tråden Här samlas alla nattugglor!