Här samlas alla nattugglor!
Jag har bott utanför Sverige i ganska många år totalt sett i livet och har väl längtat "hem" då och då. Men som landet utvecklats de senaste 8-10 åren så har den längtan försvunnit och i viss mån ersatts med sorg...
Jag tror att hela det lilla öriket Nauru i Oceanien byggde sin ekonomi på spillning från fåglar som de utvann fosfat ur, så tydligen kan det vara lönsamt med.
Det kan vara spännande men även besvärligt med flyttar, tycker jag som flyttat till Sverige. Även om det är ett land som ligger geografiskt nära så finns det skillnader, kulturella, politiska och inte minst språkliga, som det gäller att lära sig. Ett tag reste jag en del inom Sverige när jag var ledig för att lära känna landet mer. Det var fint och intressant, men bra länge sedan nu.
Tänkte på det där med drömtydning! Jag gissar att det inte är värst lätt generellt, men i den här närmast klassiska videon så kan man lätt dra en enkel slutsats om vad vovven drömmer om!
Idag så vänder det! Vi går mot ljusare tider...alltså längre dagar! Så varje dag ända tills 21 Juni 2023 blir längre än den föregående dagen. Hur är det för er andra? Många sover ju bättre på vintern när nattmörkret är längre. Jag sover iaf längre. Inget väcker mig lättare än dagsljus...ja möjligen lite morgonpussar då, men det blir inget sånt längre som singel!
Just nu så stökas det lite Jul i min lägenhet. Knäck och Fudge är kokat och klart, all mat för veckan är inhandlad och har börjat med att laga en del också som står sig i kylen. Bl.a Rödlöksmarmelad (fantastiskt tillbehör till en massa olika rätter, inte bar på julen). Det blev ingen julskinka tyvärr, svenskbutiken här nere vill ha galet högt pris för skinkan, de är dessutom rätt stora, över 3,5kg så det blev inget av det. Men får käka skinka på Julafton på en krog i Playa del Ingles istället.
Däremot har jag köpt 2kg Argentinska rödräkor från en fiskebåt i hamnen i Las Palmas. Älskar skaldjur, och detta är favoriten av dem alla. Stora som Gambas men fasta i köttet som ishavsräkor. Har inte riktigt bestämt vad jag skall göra med dem, men de skall kokas i god lag först.
Inleder försök 308 att somna 😴