• Allis1000

Alexander Skarsgård

N: 
    På slutet av intervjun
     får Alexander Skarsgård även frågan om huruvida han hade kunnat tänka sig att dö i strid för Sverige.

? Nej, verkligen inte, säger han, och fortsätter:

? Jag tycker att svenska medier varit lite av en besvikelse de senaste veckorna. Det piskas upp en ?gå ut i krig?-stämning och en rädsla bland oss svenskar som jag tycker är obehaglig. Så klart är jag emot Putin, det han gör i Ukraina är absolut vidrigt. Men just nu verkar det vara fritt fram att slå ned på allt ryskt, och bojkotta rysk kultur och ryssar i största allmänhet. Det göds ett rysshat. Jag tycker att medierna borde sansa sig lite, säger Alexander Skarsgård till Dagens industri.

Själv gjorde Alexander Skarsgård lumpen som marinbasjägare i 18 månader med uppgift att försvara flottan från sabotage och terrorism, innan han valde att satsa på en skådespelarkarriär.

Alexander har fått allt av Sverige, men han är inte beredd att försvara den Svenska demokratin, eller? 

Någon mer som blir irriterad? Eller ska alla som kan dra om Ryssland anfaller?
    Tycker Alexander att Ryssland är en trygg granne? Vad tror ni?

• Svar på tråden Alexander Skarsgård
  • Anonym (Maria)

Håller med i vad han säger. Bortser dina egna påståenden på slutet som inte har med honom att göra alls. Svenska medier är överlag väldigt vinklade. Det gör att man inte riktigt litar på dem längre tyvärr. Särskilt nu med Rysslands krig i Ukraina vi behöver verkligen bra och rätt info.
    Att han trots allt vågar säga någonting är ganska hedervärt. Han är ju också tydlig med att han är emot Putins beteende och det han gör i Ukraina. Som offentlig person i dagens samhälle är det oftast bäst att vara helt tyst. Vilket är synd.

Sedan att dö i strid för sitt land? Vad är det för dum fråga...Hur många vill det egentligen? Ärligt talat. Jag vill inte det iaf. Jag vill leva. 

• Limajo

Jag tycker det är ett klokt uttalande. Han kan uppenbarligen hålla två tankar i huvudet samtidigt och skilja på Putin och det ryska folket. Det är det alldeles för få som klarar av. Se bara på Arlas panik-ändring av den svenska kefiren, eller konserten till stöd för Ukraina som ställdes in pga att man spelade på sk ryska instrument. 

Och den här krigsromantiken om män som ska vilja dö för sitt land är så jäkligt obehaglig. Vi är uppenbarligen fortfarande fast i grottstadiet.

• Flash Gordon

Alexander Skarsgård är född in i kändisskap, mångmiljonär och bor i New York på andra sidan Atlanten. Han har råd att vara sådär lite lagom kyligt avståndstagande.Det liv han lever har ingenting med verkligheten att göra.

Jag är inte helt säker på att han svarar samma sak den dag ryska kryssningsmissiler spränger hans semesterlägenhet på Södermalm i Stockholm.

• Limajo
    Flash Gordon skrev 2022-04-15 08:09:12 följande:

Alexander Skarsgård är född in i kändisskap, mångmiljonär och bor i New York på andra sidan Atlanten. Han har råd att vara sådär lite lagom kyligt avståndstagande.Det liv han lever har ingenting med verkligheten att göra.

Jag är inte helt säker på att han svarar samma sak den dag ryska kryssningsmissiler spränger hans semesterlägenhet på Södermalm i Stockholm.

Jag tror många är redo att kämpa och dö för sin närmsta krets, familj, barn etc. Men frågan A fick var inte ställd så, utan om han var redo att dö för Sverige. Så
    om han skulle svara annorlunda om hans hem blev hotat är ju i sig inget konstigt. 

• Flash Gordon
    Limajo skrev 2022-04-15 09:10:08 följande:

Jag tror många är redo att kämpa och dö för sin närmsta krets, familj, barn etc. Men frågan A fick var inte ställd så, utan om han var redo att dö för Sverige. Så

om han skulle svara annorlunda om hans hem blev hotat är ju i sig inget konstigt. 

Och skillnaden på att kämpa för Sverige och att kämpa för sin familj är ... ?

Ryssen gör ingen skillnad på hans lägenhet och familjen Karlssons bostad någon annanstans. De bara bombar, om det blir krig.

Skarsgård är proppmätt och lever i överflöd. Han har aldrig behövt tänka genom frågan på riktigt. Den dagen det sker kommer han att förstå att "kämpa för familjen" och "för landet" är samma sak.
  • Anonym (Hoho)

Det är väl lite så..

Tyvärr blir alla ryssar utfrysta pga. kriget. Det är ju för att markera att det är inget vi accepterar.

Men folket där blir manipulerade av Putin och co, så de får också lida.

Det är tragiskt med det rysshat som detta skapat, men det är inte konstigt med tanke på vad som händer. Dock många idrottare mfl. som är oskyldiga till det som sker, och får allt hat, det är illa. Men samtidigt verkar så många av dom, vara så helt oförstående varför andra länder hatar/fryser ut dom!?

• Limajo
    Flash Gordon skrev 2022-04-15 10:19:10 följande:
    Och skillnaden på att kämpa för Sverige och att kämpa för sin familj är ... ?

Ryssen gör ingen skillnad på hans lägenhet och familjen Karlssons bostad någon annanstans. De bara bombar, om det blir krig.

Skarsgård är proppmätt och lever i överflöd. Han har aldrig behövt tänka genom frågan på riktigt. Den dagen det sker kommer han att förstå att "kämpa för familjen" och "för landet" är samma sak.

Du kanske likställer nationen med familjen, det gör inte jag. Det finns många bra värden i vår nation som är värda att kämpa för men det är inte en självklarhet. Skulle Sverige gå Rysslands väg, bli korrupt, diktatoriskt och invadera grannländer skulle jag hellre emigrera än tvingas slåss för mitt land. 

• Kermit1561
    Inteutanproblem skrev 2022-04-14 21:20:48 följande:

Jag har en hel del FB vänner i andra länder. Märker av att man uppmanas unfrienda både den och den. För att personen i fråga råkar vara ryss, och av då någon anledning inte håller med i den bojkott som sker mot Ryssland. Eller då råkar ha en annan åsikt angående hela spektaklet, som just inte är den accepterade sanningen i väst. Ser en hel del otrevliga och hatiska diskussioner, där tyvärr många verkar tycka att det är nödvändigt att offra helt vanliga människors levnadsstandard, framtid och liv för att klämma åt Putin. Människor som helt enkelt råkar vara födda i Ryssland ska alltså offras. Man kan säga dessa åsikter rakt upp i ansiktet på ryssar som är ledsna och inte vet vad dom skall ta sig till. Alltså, jag har svårt för sånt.

Givetvis förstår jag att det jag ser på FB inte är representativt beteende för majoriteten. Men jag blir faktiskt illa till mods, och beklämd. Som den lilla människan, har man ju inte särskilt mycket att sätta emot om dom styrande i landet man råkar vara född i, får för sig att syssla med brutal skit. Hjärntvättade kan vi alla bli dessutom, så svårt är det faktiskt inte. Om man skall gå på vad forskningen säger om det hela. 

Så på sätt och vis förstår jag vad hans tankar och åsikter kommer ifrån. Däremot funderar jag, undra vad hans åsikt kring att inte vilja dö i strid för Sverige grundar sig på. Är han pacifist? Eller är det Sverige i sig som är problemet liksom? 

Massor av oskyldiga drabbas redan mycket hårdare så varför skulle vi tycka så synd om ryssar som inte kan fortsätta äta på mcdonalds? Sanningen är att ryssar som folk har accepterat att de långsamt förvandlas till en diktatur så majoriteten är i högsta grad medskyldiga. 

Det innebär inte att man skall hata enskilda ryssar, men de som gnäller över att de drabbas av sanktioner visar ju bara på hur egotrippade de är. 
  • Kermit1561
    Limajo skrev 2022-04-15 10:34:36 följande:

Du kanske likställer nationen med familjen, det gör inte jag. Det finns många bra värden i vår nation som är värda att kämpa för men det är inte en självklarhet. Skulle Sverige gå Rysslands väg, bli korrupt, diktatoriskt och invadera grannländer skulle jag hellre emigrera än tvingas slåss för mitt land. 

Ja det där saknas när frågan ställs. Jag är inte heller beredd att kämpa för nationen Sverige, däremot för frihet, demokrati, yttrandefrihet etc. 
  • Flash Gordon
    Limajo skrev 2022-04-15 10:34:36 följande:

En teoretisk lek med ord som man har råd med när man sitter där i lugn och ro och kan njuta av det fina värdet.

När missilerna börjar falla finns ingen skillnad på "nation" och "familj". Drabbas den ena så drabbas den andra.
Svar på tråden Alexander Skarsgård