Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Alexander Skarsgård

Alexander Skarsgård är född in i kändisskap, mångmiljonär och bor i New York på andra sidan Atlanten. Han har råd att vara sådär lite lagom kyligt avståndstagande.Det liv han lever har ingenting med verkligheten att göra.

Jag är inte helt säker på att han svarar samma sak den dag ryska kryssningsmissiler spränger hans semesterlägenhet på Södermalm i Stockholm.

• Flash Gordon
    Limajo skrev 2022-04-15 09:10:08 följande:

Jag tror många är redo att kämpa och dö för sin närmsta krets, familj, barn etc. Men frågan A fick var inte ställd så, utan om han var redo att dö för Sverige. Så

om han skulle svara annorlunda om hans hem blev hotat är ju i sig inget konstigt. 

Och skillnaden på att kämpa för Sverige och att kämpa för sin familj är ... ?

Ryssen gör ingen skillnad på hans lägenhet och familjen Karlssons bostad någon annanstans. De bara bombar, om det blir krig.

Skarsgård är proppmätt och lever i överflöd. Han har aldrig behövt tänka genom frågan på riktigt. Den dagen det sker kommer han att förstå att "kämpa för familjen" och "för landet" är samma sak.
  • Flash Gordon
    Limajo skrev 2022-04-15 10:34:36 följande:

Du kanske likställer nationen med familjen, det gör inte jag. Det finns många bra värden i vår nation som är värda att kämpa för men det är inte en självklarhet. Skulle Sverige gå Rysslands väg, bli korrupt, diktatoriskt och invadera grannländer skulle jag hellre emigrera än tvingas slåss för mitt land. 

En teoretisk lek med ord som man har råd med när man sitter där i lugn och ro och kan njuta av det fina värdet.

När missilerna börjar falla finns ingen skillnad på "nation" och "familj". Drabbas den ena så drabbas den andra.
  • Flash Gordon
    Kermit1561 skrev 2022-04-15 11:00:20 följande:
    Fast valet att fly eller stanna och slåss har man ju alltid. 
    Ja, han säger idag (i princip) att han skulle fly och jag tror Skarsgård tänker annorlunda den dagen det smäller på riktigt.
    Limajo skrev 2022-04-15 11:06:40 följande:

Visst kan det vara så men det är ju inte det mitt inlägg handlar om, utan om vad man lägger i frågan om man är beredd att dö för Sverige. Där menar jag att man inte per automatik bör klassas som självisk och bortskämd bara för att man svarar nej.

Och jag säger att Skarsgård svarar som han gör på frågan för han har aldrig behövt tänka genom den på riktigt. Eftersom han är proppmätt.
Svar på tråden Alexander Skarsgård