• Allis1000

Alexander Skarsgård

N: 
    På slutet av intervjun
     får Alexander Skarsgård även frågan om huruvida han hade kunnat tänka sig att dö i strid för Sverige.

? Nej, verkligen inte, säger han, och fortsätter:

? Jag tycker att svenska medier varit lite av en besvikelse de senaste veckorna. Det piskas upp en ?gå ut i krig?-stämning och en rädsla bland oss svenskar som jag tycker är obehaglig. Så klart är jag emot Putin, det han gör i Ukraina är absolut vidrigt. Men just nu verkar det vara fritt fram att slå ned på allt ryskt, och bojkotta rysk kultur och ryssar i största allmänhet. Det göds ett rysshat. Jag tycker att medierna borde sansa sig lite, säger Alexander Skarsgård till Dagens industri.

Själv gjorde Alexander Skarsgård lumpen som marinbasjägare i 18 månader med uppgift att försvara flottan från sabotage och terrorism, innan han valde att satsa på en skådespelarkarriär.

Alexander har fått allt av Sverige, men han är inte beredd att försvara den Svenska demokratin, eller? 

Någon mer som blir irriterad? Eller ska alla som kan dra om Ryssland anfaller?
    Tycker Alexander att Ryssland är en trygg granne? Vad tror ni?

• Svar på tråden Alexander Skarsgård
  • Allis1000

Har någon märkt av ett Rysshat som Alexander talar om? 

Jag har inte sett något av det, tvärtom har man lyft fram rysk befolkning som står upp mot Putins diktatur som hjältar. Eller vad säger ni? 

• Allis1000

Artikeln är från dagens DN. Det föll bort lite text när jag skulle posta

• Mentat

En god soldat är inte en som dör för sitt land utan en som ser till att fienden dör för sitt!
    Jag tycker att Skarsgårds uttalande är litet obehagligt, det är ett fördömande av Putin följt av ett stort MEN som väcker tvivel hos mig. Något rysshat har jag inte märkt. Däremot ett starkt fördömande av Putins regim och de som stöder honom och har berikat sig på kleptokratin runt honom. Det är stor skillnad.

• Inteutanproblem

Jag har en hel del FB vänner i andra länder. Märker av att man uppmanas unfrienda både den och den. För att personen i fråga råkar vara ryss, och av då någon anledning inte håller med i den bojkott som sker mot Ryssland. Eller då råkar ha en annan åsikt angående hela spektaklet, som just inte är den accepterade sanningen i väst. Ser en hel del otrevliga och hatiska diskussioner, där tyvärr många verkar tycka att det är nödvändigt att offra helt vanliga människors levnadsstandard, framtid och liv för att klämma åt Putin. Människor som helt enkelt råkar vara födda i Ryssland ska alltså offras. Man kan säga dessa åsikter rakt upp i ansiktet på ryssar som är ledsna och inte vet vad dom skall ta sig till. Alltså, jag har svårt för sånt.

Givetvis förstår jag att det jag ser på FB inte är representativt beteende för majoriteten. Men jag blir faktiskt illa till mods, och beklämd. Som den lilla människan, har man ju inte särskilt mycket att sätta emot om dom styrande i landet man råkar vara född i, får för sig att syssla med brutal skit. Hjärntvättade kan vi alla bli dessutom, så svårt är det faktiskt inte. Om man skall gå på vad forskningen säger om det hela. 

Så på sätt och vis förstår jag vad hans tankar och åsikter kommer ifrån. Däremot funderar jag, undra vad hans åsikt kring att inte vilja dö i strid för Sverige grundar sig på. Är han pacifist? Eller är det Sverige i sig som är problemet liksom? 

• Anonym (Janne Dolmelund)

Det är ingen kuk i den grabben.

• Anonym (Kim)

Jag tycker det låter som att han går Putins ärenden.  Putin har påbörjat en påverkanskampanj som går ut på att Svenskar ska vara ryssfobiker. Och Alex går ut i media och sprider den lögnen

• Anonym (Är Hollywood- skådis)

Alexander Skarsgård är ju också Hollywoodskådis. Vill man hålla sig på god fot fot med Hollywood-eliten kan man inte uttrycka nationalistiska åsikter och måste vara väldigt aktsam om vad man säger.

Minsta felsteg och risken är att man förlorar möjligheten att tjäna hundratusentals dollar. Vad som inte är ett felsteg idag kan vara det imorgon. Så hans åsikt i den frågan kan vara exakt det han sa, men kan också vara något helt annat. 

När man har den typen av jobb och möjligheter så får man verkligen tänka sig för vilket om man gör det, gör ens uttalade åsikt innehållslös. 

Svar på tråden Alexander Skarsgård